رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنامه بی‌تاک در سال ۱۴۰۰

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پرسش درباره آینده یکی از پرسش‌های همیشگی بشر از ابتدای شکل‌گیری تمدن و اندیشه‌ورزی انسانی بوده است. اینکه فردا و فرداها چگونه خود را بر ما حادث خواهند کرد و مسیر زندگی و مختصات تمدنی ما را چطور تغییر خواهند داد، دغدغه‌ و پرسش‌هایی به درازای تاریخ هستند.

بی‌تاک رویدادی است که در جهت پاسخ دادن به چنین دغدغه‌ای در ماه‌های گذشته شکل گرفت و جلسات مختلف آن با موضوعات متنوع و با محوریت مفهوم «آینده» برگزار شد و میزبان چهره‌ها و متخصصان و علاقمندان حوزه‌های مختلف صنعت و فرهنگ و اقتصاد بود.

بی‌تاک خود را اجتماعی دغدغه‌مند می‌داند متشکل از آن‌ها که به آینده می‌اندیشند و برایشان مهم است بدانند تغییرات فناورانه و روندهای آن چطور آینده را شکل خواهد داد. در آخرین یکشنبه سال ۱۴۰۰ مروری کرده‌ایم بر ۱۰ رویداد بی‌تاک که در موضوعات مختلف برگزار شده‌اند و در هر کدام یک متخصص یا کارشناس درباره موضوعی خاص، دانش و بیشن خود را از مسئله موردبحث با حاضران به اشتراک گذاشته است.


بی‌تاک اول: آینده پول


در اولین جلسه از رویدادهای بی‌تاک حسن اعمایی درباره پول و مفهوم آن و مهم‌تر آینده‌ای که احتمالا در انتظار آن خواهد بود صحبت کرد. او در این رویداد با مرور گذشته پول آن را روایتی اعتباری و تخیلی دانست که مورد پذیرش انسان ها قرار گرفته است تا معیار سنجش شود و نابرابرها را برابر کند. به تعبیر او برای مثال دو ساعت تدریس یک معلم برابر با سه کیلو سیب است و انسان برای اینکه این دو طرف نابرابر را برابر کند مفهومی اعتباری به نام پول را ابداع کرده است.

او تاکید کرد ظهور ارزهای دیجیتال و تکنولوژی زیرساخت آن  یعنی بلاکچین را نیز می‌توان در ادامه همان مسیر تکامل دید. او در پاسخ به یکی از نقدهایی که منتقدین به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال وارد می‌دانند یعنی فقدان پشتوانه و خیالی بودن  آنها گفت همانطور که می‌دانیم امروزه بسیاری از ارزهای دولتی اساساً پشتوانه فیزیکی طلا و نقره ندارند و صرفاً اعتبار دولت-ملت ها و بانک‌های مرکزی پشت آنهاست و حالا با کمک فناوری بلاکچین این فرصت پیش آمده که برای اعتبار دولت‌ها، جایگزین‌های مناسب‌تری پیدا کرد.


بی‌تاک دوم: آینده انرژی


دهه‌هاست که نبرد بر سر تصاحب منابع انرژی به یکی از مهم‌ترین متغیرها در موازنه قدرت و توزیع ثروت در جهان تبدیل شده است. تا جایی که می‌توان گفت بسیاری از مناسبات دنیای امروز بر مبنای میزان دسترسی و مالکیت انرژی کشورها وابسته شده است. فرشید شهابی در رویداد بی‌تاک دوم درباره آینده انرژی صحبت کرد و از این گفت که چرا حجم زیادی از سرمایه خطرپذیر وارد صنعت انرژی‌های پاک شده است؟

پیشگامان و آینده‌نگرهای این صنعت چه کسانی هستند؟ در این رویداد تاکید شد بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر از ارکان اصلی در تحول تولید انرژی و آینده مبتنی بر انرژی است. و نشانه‌های غیرقابل‌انکاری از این تغییرات وجود دارد. به خصوص اینکه در سال ۲۰۲۰، حتی زمانی که اقتصادها زیر بار قرنطینه ناشی از کووید-۱۹ فرو رفتند، رشد منابع تجدیدپذیر انرژی مانند باد و خورشیدی با سریع‌ترین ریتم خود در دو دهه اخیر افزایش یافت و فروش خودروهای الکتریکی رکوردهای جدیدی را ثبت کرد.


بی‌تاک سوم: فردایی به نام «متاورس»


یکی از موضوعات داغی که در سال ۱۴۰۰ نظرها را به خود جلب کرد مفهوم و موضوع متاورس بود. مصطفی قمری در رویداد بی‌تاک سوم به سوالات مختلف درباره این مفهوم و تاثیر آن بر آینده کسب‌وکارها و زندگی در جهان متاورسی‌شده صحبت کرد. در بی‌تاک سوم به نقش مهم عوامل محیطی در پیش بردن فناوری‌ها اشاره و تاکید شد به‌زودی تغییراتی که در حوزه متاورس و حضور در وب ۳ رقم خواهد زد به عنوان یک متغیر و فشار محیطی باعث خواهد شد ابزار پرداختی به نام رمزارزها بسیار بیشتر از آنچه امروز ما می‌بینیم همه‌گیر شود. آنچنان که گویی سال‌هاست ما جز با رمزارزها، و جز با مراودات مالی غیرمتمرکز زندگی نکرده‌ و نمی‌توانیم بکنیم!


بی‌تاک چهارم: آینده صنعت غذا


ارائه احسان فیض آبادی در رویداد بی‌تاک چهارم با موضوع آینده غذا و تغییرات فناورانه در صنعت آن بود. در این رویداد درباره روندها و فناوری‌هایی که احتمالا در صنعت غذا در سال‌های پیش‌رو نقش آفرینی خواهند کرد صحبت و تبادل نظر شد. از جمله اینکه پرینترهای سه‌بعدی چطور این صنعت را دگرگون خواهند کرد، غذای سبز چه جایگاهی در اقتصاد این صنعت پیدا می‌کند و لجستیک و دلیوری غذا در آینده به کمک ماشین‌های خودران چگونه دوره‌ای تازه را تجربه خواهد کرد.


بی‌تاک ششم: وب ۳ و همه راهکارهایش!


سجاد باقری در رویداد بی‌تاک ششم از آینده‌ای که در آن تجربه ما از وب تجربه‌ای نو خواهد بود گفت. او داستان شبکه جهانی وب، از سال‌های گذشته تا امروز را بازگو و در سه مرحله مشخص دسته بندی کرد: وب ۱ (WEB1)، وب ۲ (WEB2) و وب ۳ (WEB3).

او در این رویداد بر این مسئله تمرکز کرد که وب ۳ در پاسخ به رفع کدام مشکلات و نواقصی که در وب ۲ وجود دارد، ابداع شده است. مشکلاتی چون تبلیغات هدفمند (Targeted advertising)، نبود حریم خصوصی (lack of privacy)، تمرکزگرایی (centralization) و همچنین سانسور (censorship) که وب ۲ نه تنها آن‌ها را حل نکرده بلکه گاها به رواج بیشتر آن‌ها دامن زده و حالا وب ۳ تلاش دارد با تمرکز بر مفهوم بلاکچین برای کم کردن یا زدودن این چالش‌ها راهکار ارائه دهد.


بی‌تاک هفتم: هنجارهای آینده


وقتی صحبت از آینده می‌شود یکی از ابهام‌ها یا حتی نگرانی‌ها این است که مبادا سر عت بالای تغییرات فناورانه برخی از هنجارها و یا قوانین جاافتاده و دارای کارکرد زندگی امروزی ما را دستخوش تغییر یا اختلال کند. به‌عبارتی قانون‌گذاری و تنظیم‌گری و حتی عرفی‌سازی پدیده‌های جدید به‌خصوص اگر این پدیده‌ها انقلابی و دگرگون‌کننده باشند موضوعی است مهم. مصطفی رضایی در رویداد بی‌تاک هفتم درباره نرم‌ها و هنجارهای سایبری و تغییرات آن‌ها تحت تاثیر فناوری‌های در حال ظهور صحبت کرده است.


بی‌تاک هشتم: ضعف و قوت حکمرانی غیرمتمرکز


مهدی بخشی، متخصص شبکه‌های بلاکچینی در هشتمین جلسه از رویدادهای بی‌تاک درباره مفهوم «حکمرانی غیرمتمرکز» صحبت و سازوکارها، فرایندها، چالش‌ها و راهکارهای این مفهوم را تشریح کرد. بخشی در این رویداد تاکید کرد نکته مهم این است که ما هنوز درک روشنی از آینده «راهبری و مدیریت شرکت‌ها نداریم» و باید منتظر زمان باشیم تا ابهامات کمتر و دانسته‌هایمان بیشتر شود، اما چیزی که شکی درباره آن نداریم، این است که نیازمند یک شکل جدید حاکمیت (GOVERNANCE) هستیم که بتواند فضاهای غیرمتمرکز را کنترل و با در نظر گرفتن منافع جمعی، آن را مدیریت کند. در بی‌تاک هشتم درباره این شکل جدید حکمرانی به کمک بلاکچین، ضعف‌ها و قوت‌ها و نقدهای وارد به آن صحبت و حاضرین در رویداد به بحث و گفت‌وگو نشستند.


بی‌تاک نهم: رویایی به نام درآمد پایه جهانی


رویداد بی‌تاک نهم با حضور متخصصان حوزه‌های مختلف و علاقه‌مندان به ترندهای آینده با تمرکز بر مفهوم درآمد پایه جهانی یا همان UBI برگزار شد. در بخش اول این رویداد در بحثی که حسن اعمایی، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه تهران درباره مفهوم UBI ارائه کرد، سازوکارها، فرایندها، چالش‌ها و راهکارهای این مفهوم تشریح شد.

در بخش دوم این رویداد متخصصان میان‌رشته‌ای در حوزه‌هایی چون مدیریت، کسب‌وکار، جامعه‌شناسی و رمزارزها و بلاکچین به طرح سؤالات و ابهامات خود در خصوص مفهوم درآمد پایه جهانی پرداختند و با یکدیگر از فرصت‌ها و چالش‌های این مفهوم گفتند. در بی‌تاک نهم تاکید شد وقتی درباره درآمد پایه جهانی صحبت می‌کنیم، مشخصاً universal بودن آن به معنای جهانی بودنش است. مقالات مختلفی که درباره درآمد پایه جهانی منتشر شده نیز معطوف به جهانی بودن آن است. برای فهم این نکته باید دید ایده درآمد پایه جهانی چرا و بر اساس چه مشکلی طرح شده است.


بی‌تاک دهم: ترندها و آینده سرمایه‌گذاری


احمد فراهانی در دهمین بی‌تاک به آینده سرمایه‌گذاری و تغییراتی که تحت تاثیر رواج فناوری‌هایی چون بلاکچین و ابزارهایی چون رمزارزها پیدا خواهد کرد پرداخت. او در ارائه خود با برشمردن مصادیق مختلف خطر‌پذیری سرمایه‌گذاری در دهه‌های گذشته که منجر به شکل‌گیری شرکت‌ها نوآور و تاریخ‌ساز در اقتصاد جهان شده‌اند تاکید کرد اصولا سرمایه‌گذاری درباره اهمیت دانستن درباره آینده است. سرمایه‌گذران در تلاش هستند زودتر و روشن‌تر بدانند آینده و نیازهای آن و تغییرات زندگی در آن چه هستند تا بتوانند متناسب با این تغییرات روی آدم‌ها، ایده‌ها و محصولات مرتبط با آن سرمایه‌گذاری کنند.

شایان ذکر است، بی‌تاک هر دو هفته یک‌بار به شکل حضوری یا آنلاین برگزار می‌شود؛ علاقه‌مندان به حضور در این رویداد می‌توانند از طریق سایت www.btalk.ir ثبت‌نام و در صورت تایید مدیران گروه به جمع همراهان راه پیدا کنند. بی‌تاک همچنین درباره سال جدید اعلام کرده «بنا داریم در سال ۱۴۰۱ با جدیت بیشتری و در رشته‌ها و تخصص‌های متعددی، مباحث مربوط به آینده را پی بیگیریم و علاوه بر جلسات دوهفتگی، همایش‌های فصلی و سالانه را نیز در دستوری کار قرار داده‌ایم.»

دریافت فایل مرور بی‌تاک‌های سال ۱۴۰۰

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ib3v
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.