کارنگ شصت‌وسوم منتشر شد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ،  به شصت‌وسومین شماره خود رسید. جدیدترین شماره کارنگ با عکس جلدی از احمد طاهرخانی، مدیرعامل هومکا، منتشرشده که همراه با گفت‌وگویی مفصل است.

طاهرخانی می‌گوید: درباره اندازه بازار سلامت دیجیتال در ایران، در گزارشی که اخیراً منتشرشده، صحبت از 1800 میلیارد تومان است. این در حالی است که اندازه کل بازار سلامت 140 هزار میلیارد تومان است. درنتیجه سهم سلامت دیجیتال هنوز بسیار اندک است و نشان می‌دهد در ابتدای راه هستیم و هنوز اتفاق عجیب‌وغریبی نیفتاده است. 

شماره شصت‌وسوم کارنگ یک گفت‌وگوی لجستیکی نیز دارد.  مجید فغانی، مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر می‌گوید: از سال گذشته تبادل اطلاعات و آشنایی با مجموعه باسلام آغاز شده و از سال جاری همکاری را به شکل پایلوت اجرایی کردیم. در حال حاضر داکیومنت‌ها مابین طرفین تبادل شده و API ما در اختیار سایت باسلام قرار دارد

در صفحه زنان نوآور شماره شصت و سوم کارنگ نیز گفت‌وگویی با ندا هاشمی داشتیم. هاشمی یک کارگاه-گالری ساخت زیورآلات طلا و نقره دارد مو معتقد است افراد باید فارغ از رشته تحصیلی و رتبه کنکور و قضاوت اطرافیان، مسیری را انتخاب کنند که به آن علاقه‌مند هستند و هرگز از طی کردن این مسیر خسته نشوند و به تلاش‌شان ادامه دهند. اجازه ندهند رؤیاهای‌شان زیر بار قضاوت‌های جامعه از بین برود و توانایی‌های خود را نادیده نگیرند.

در این شماره کارنگ گزارش‌های متعددی هم در مورد موضوعات مختلف ازجمله رونمایی بانک ملی از شرکت فینوداد تهیه‌کرده‌ایم. دوم شهریورماه هم‌زمان با آغاز هفته دولت، بانک ملی ایران طی مراسمی از شرکت فینوداد رونمایی کرد. به این ترتیب فینوداد رسماً فعالیت خود را به‌عنوان یک شرکت مستقل و واسط میان نوآوری و بانک ملی با بهره‌گیری از فناوری‌های شرکت داده‌ورزی سداد آغاز کرد. فینوداد قرار است اهرم فعالیت‌های نوآورانه بانک ملی باشد.

در شماره سی‌وسوم ضمیمه هفتگی رمزارز گفت‌وگوی مفصلی با پایه‌گذاران پادکست سوم ژانویه داشتیم. پرهام لیلیان، علیرضا مفتخر، یزدان عباسی و افشین حیدرپور پایه گذاران پادکست سوم ژانویه هستند که هر کدام سال‌ها در حوزه رمزارزها و بلاکچین فعالیت می‌کرده‌اند. عباسی می‌گوید این پادکست به درد کسانی می‌خورد که تقریباً اطلاعاتی در این حوزه ندارند، به این حوزه علاقه‌مند شده‌اند و نمی‌دانند از کجا شروع کنند. مفتخر معتقد است برای اینکه بتوانیم صدای خود را به گوش رگولاتور برسانیم، نیازمند ایجاد یک کامیونیتی هستیم. پادکست سوم ژانویه به این موضع کمک کرده است. لیلیان باور دارد که محتواهای فنی برای عموم افراد خسته‌کننده است.اما ما می‌خواستیم فضایی را ایجاد کنیم تا افراد با حوصله و علاقه بیشتری به مباحث گوش دهند. حیدرپور می‌افزاید 80 درصد پروژه‌های ICO اسکم بودند و از بین رفتند. یعنی از هر 10 پروژه فقط دو پروژه باقی ماند. پروژه‌هایی زنده می‌مانند که زیرساختی باشند.

گزارش‌های مربوط به واردات خودرو با رمزارز، ‌جذب سرمایه بازی‌های بلاکچینی و رمزپول بانک ملی را می‌توانید در این شماره بخوانید. طبق تصمیم دولت، فقط رمزارزهایی می‌توانند برای واردات خودرو استفاده شوند که منشاء داخلی داشته و توسط ماینرهای مجوزدار استخراج شده باشند. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، «فقط کسانی که استخراج رمز‌ارز انجام داده‌اند، در چهارچوب آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران می‌توانند از آن برای واردات استفاده کنند.»

چهارمین شماره بیمه دیجیتال نیز، رسانه رسمی صنعت بیمه و اینشورتک منتشر شد. دوهفته‌نامه بیمه دیجیتال در شماره چهارم خود با توجه به موضوعات مطرح‌شده در میان دو طیف شبکه فروش بیمه و فعالان حوزه نوآوری پای صحبت مدیران عامل شماری از استارتاپ‌های فروش و مقایسه آنلاین بیمه نشسته و ابعاد مختلف همراهی و هم‌افزایی در اکوسیستم صنعت بیمه را به چالش کشیده است.

 در میزگردی که با حضور بهاره شریفیون، مدیرعامل بیمه دات‌کام، حامد ولی‌پوری، مدیرعامل ازکی و محمدرضا فرحی، مدیرعامل بیمه‌بازار برگزار شد، فعالان حوزه نوآوری در بیمه  در رابطه با لزوم همکاری با شبکه فروش به‌منظور هم‌افزایی بیشتر در اکوسیستم بیمه نکاتی را مطرح کردند.

بیمه دیجیتال در این شماره در گزارشی به نقد عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته پرداخته و سیاست‌های وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی را در قبال صنعت بیمه کشور در عمر یک‌ساله دولت بررسی کرده است. این گزارش با عنوان « بیمه در انتظار تغییر بزرگ» روایتی از سیاست‌های احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از زمان آغاز وزارت  تا امروز در رابطه با صنعت بیمه است و یادآوری تمامی سیاست‌هایی که رئیس‌کل بیمه مرکزی در دوره شش‌ماهه ریاستش در نهاد ناظر در برابر چالش‌های روز صنعت بیمه در پیش‌گرفته است.

گفت‌و‌گو با کیمیا باقری، کارشناس کسب‌و‌کارهای نوین بیمه تجارت‌نو درباره «بنو» محصول خاص این شرکت بیمه به بهانه حضور در رقابت‌های دیجیتال اینشورر ۲۰۲۲ از دیگر موضوعاتی است که در شماره چهارم بیمه دیجیتال به آن پرداخته‌شده است.

در شماره چهارم بیمه دیجیتال همچنین مطالبی از کارکرد همزادهای دیجیتالی در صنعت بیمه کشور و تأثیر داروینیسم دیجیتال بر روند بیمه‌گری نوین نیز منتشرشده است.

بیمه دیجیتال هر دو هفته در قالب ۱۶ صفحه به‌صورت ضمیمه رایگان نشریه کارنگ منتشر می‌شود.

کارنگ و رمزارز و بیمه دیجیتال را رایگان می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

اشتراک هفته‌نامه نامه کارنگ را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cwqr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.