رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش باما؛ افزایش ۶۰ درصدی آگهی خودروهای چینی در این پلتفرم

گزارش سالانه «باما»، پلتفرم تخصصی خرید و فروش خودرو، برای بازه زمانی سال ۱۴۰۰ منتشر شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

این گزارش که براساس داده‌های پلتفرم باما ارائه شده، دید جامع‌تری نسبت به وضعیت بازار خودروی ایران و علایق و گرایش مردم ارائه می‌دهد.

جایگاه این پلتفرم در بازار خودرو، تغییرات قیمت خودرو در ایران، صعود خودروهای چینی به رتبه اول خودروهای غیر ایرانی، علایق مردم ایران در حوزه خودرو و تغییر بازار خودروهای اقساطی، اقتصادی، کم‌مصرف و آفرود بخش‌های مختلف گزارش سالانه «باما» است. 


تصویر بازار خودروی ایران در باما


جایگاه بازار خودروی ایران در جهان براساس تعداد معامله‌های انجام شده در بازار و سهم خودروهای نو و کارکرده در این معاملات نخستین بخش این گزارش است که نشان می‌دهد ۷۸ درصد خودروهای معامله شده در بازار خودروی ایران کارکرده و ۲۲ درصد نو بوده‌اند. 

بخش بعدی گزارش این پلتفرم مربوط به نحوه عملکرد و جایگاه «باما» در بازار خودرو است. براساس این گزارش در سال ۱۴۰۰ «باما» ۳۱ میلیون مراجعه‌کننده یکتا داشته و تعداد کاربرانی که در این پلتفرم ثبت نام کرده‌اند ۱۴ درصد رشد داشته است. 

براساس گزارش سالانه «باما»  ۱۱۳۵۱۶۹ آگهی در سال ۱۴۰۰ در این پلتفرم منتشر شده که بیش از ۱۱۰۰۰۰۰ آگهی خودروی یکتا بوده‌اند. 

یکی از بخش های خاص این گزارش مرجع بودن «باما» در بخش قیمت در بازار خودروی ایران است. براساس داده‌های سال ۱۴۰۰، بیش از ۶۵ درصد از کسانی که در موتور جست‌وجوی گوگل به دنبال قیمت خودرو بوده‌اند به «باما» مراجعه کرده‌اند. 

افزایش ۶۰ درصدی سهم چینی‌ها 

بخش مهمی از گزارش سالانه «باما» به تحلیل بازار خودروی ایران اختصاص دارد که البته این تحلیل براساس داده‌های این پلتفرم در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

مبدا خودروهای غیر ایرانی مساله‌ای است که «باما» به آن پرداخته و گزارش آن نشان می‌دهد سال ۱۴۰۰ در بازار خودروی ایران و در میان خودروهای غیر ایرانی، بیش از همه خودروهای تولید کشور چین حضور داشته‌اند. در حالی که در آخرین سال واردات، خودروهای چینی در مقام سوم بودند.

تعداد آگهی‌ها در «باما» منبع این تحلیل هستند که نشان می‌دهند آگهی خودروهای چینی ۶۰ درصد افزایش داشته است. پس از آن خودروهای کشورهای کره جنوبی، ژاپن، آلمان و در رده آخر خودروهای وارداتی فرانسوی را می‌بینیم. 

تغییرات قیمت در بازار خودروی ایران هم در گزارش «باما» مورد توجه قرار گرفته است. براساس این گزارش خودروهای پژو ۴۰۵، پراید ۱۳۱، زامیاد پیکاپ دیزل، ساینا دنده‌ای پلاس و برلیانس H320 بیشتر افزایش قیمت را نسبت به سال ۹۹ داشته‌اند. 

در بخش دیگری از گزارش سالانه «باما» به علایق مردم در حوزه خودرو پرداخته شده است. به طور مثال این گزارش نشان می‌دهد هیوندای، پژو و کیا با در نظر گرفتن همه کلید واژه‌های مرتبط، برندهای مورد علاقه مراجعه‌کنندگان به «باما» بوده‌اند و خودروهای پژو ۲۰۶، سانتافه، فیدلیتی، شاهین، پراید، تویوتا، لاماری، موستانگ و هامر بیش از سایر خودروها در نوار جست‌وجوی «باما» جست‌وجو شده‌اند.

تمایل مردم به خودروهای اقتصادی و اقساطی

خودروهای اقتصادی و اقساطی در سال ۱۴۰۰ اقبال بیشتری داشته‌اند. براساس گزارش سالانه «باما» علاقه به خودروهای اقتصادی افزایش چشمگیر ۲۳۰ درصدی داشته و ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مراجعه‌کنندگان به «باما» به دنبال خودروهای اقساطی بوده‌اند. این آمار هم نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

تمایل مردم به انواع خاص خودرو را هم در این گزارش می‌بینیم. به طور مثال درحالی که تمایل به خودروهای دوگانه‌سوز ۲۲ درصد کاهش داشته، جست‌وجو برای خودروهای کم‌مصرف ۵۰ درصد افزایش داشته است. آگهی خودروهای آفرود هم برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر جذاب بوده که این آمار نسبت به سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته است.

رنگ‌های مورد علاقه مردم برای خودرو را هم در این گزارش می‌بینیم. در واقع خودروهای آگهی شده منبع این تحلیل بوده‌اند که براساس آن ۵۸ درصد خودروها سفید، ۱۹ درصد مشکی و ۷ درصد خاکستری بوده‌اند. رنگ‌های نقره‌ای، آبی، قهوه‌ای و قرمز هم در رده‌های بعدی قرار دارند. اما رنگ‌های بنفش یاسی، برنزی و پیازی کمیاب‌ترین رنگ‌ها میان خودروهای آگهی شده هستند. 

باما در یک نگاه

«باما» در پلتفرم خود تنها آگهی خودرو منتشر نمی‌کند و بخشی از آن به مقالات مختلف مانند بررسی مشخصات فنی خودروها اختصاص دارد. براساس گزارش سالانه این پلتفرم در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۶۷۲ مقاله در «باما» منتشر شده است. اخبار حوزه خودرو هم هر روز در این پلتفرم منتشر می شود که در سال ۱۴۰۰ از این اخبار بیش از ۱۸۰ میلیون بار بازدید شده و این آمار نسبت به سال ۹۹، ۵۶ درصد افزایش داشته است. 

«باما» در بخش آخر گزارش خود به بخش منابع انسانی این شرکت و واحد پشتیبانی‌ آن پرداخته است. کاربران «باما» در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۸۴۱۹ تماس با پشتیبانی داشته‌اند که این آمار نشان می‌دهد ۹۸ درصد آگهی‌ها بدون نیاز به کمک واحد پشتیبانی ثبت شده‌اند. 

رشد ۳۵ درصدی نیروی انسانی در «باما» در سال ۱۴۰۰ و ادامه دورکاری در این شرکت که در جریان آن ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دقیقه جلسه غیر حضوری میان کارکنان برگزار شده آمار دیگری است که در این بخش به آنها پرداخته شده است. 

گزارش سال ۱۴۰۰ «باما» شامل اطلاعات جالبی از بازار خودرو است و می‌توانید نسخه کامل آن را که شامل اطلاعات بیشتری است از اینجا دانلود و مطالعه کنید. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0mi6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.