کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ صدوسوم منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران این هفته به صدوسومین شماره خود رسید. در این شماره به رویداد روز ملی فناوری اطلاعات و اهمیت آن از نگاه فعالان حوزه فناوری اطلاعات پرداخته‌ایم.

سال گذشته به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ۲۲ تیرماه در تقویم رسمی کشور، هم‌زمان با زادروز حکیم خوارزمی، دانشمند شهیر ایرانی که از او به‌ عنوان پدر علم داده ورزی (انفورماتیک) یاد می‌شود، به نام روز فناوری اطلاعات ثبت شد. به باور بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور، ثبت چنین روزی در تقویم، در برجسته کردن نقشی که این فناوری می‌تواند در رشد جامعه، به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی ایفا کند، تأثیر بسزایی دارد. آنها همچنین این روز را بهانه خوبی برای تقویت ارتباطات صنفی و همچنین ایجاد بستری برای گفت‌وگو و تعامل میان ذی‌نفعان این حوزه از جمله رگولاتوری و مصرف کنندگان می‌دانند. در این شماره از کارنگ یادداشت‌هایی از برخی فعالان این حوزه از جمله مسعود شکرانی، سید حسن هاشمی، حسین اسلامی، صادق فرامرزی، جعفر محمدی، شورش مرادی، نسیم توکل، عادل طالبی، بهناز آریا، مازیار نوربخش، فرهاد کرم‌زاده، محمدصادق آزادانی و علیرضا خداکرمی را می‌خوانید.

شایان ذکر است در همین راستا، دومین رویداد ملی روز فناوری اطلاعات توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

در جدیدترین شماره کارنگ گفت‌و‌گویی با هومن سپهری، مدیرعامل تندر نور داشتیم. شـرکت «تندر نور» که از اولین روزهای فعالیتش عضویت سازمان نصر تهران را داشته، حامی این رویداد شده است. به اعتقاد هومن سپهری، ثبت و درج روز فناوری اطلاعات در تقویم نشانگر اهمیت حوزه فناوری اطلاعات برای دولت و توجه ویژه رگولاتور و نهادهای قانون‌گذار به این حوزه است.

گفت‌وگوی دیگر این شماره کارنگ با پریا شفازاده است که یک کارگاه تراشکاری دارد. شفازاده در مورد کار خود توضیح می‌دهد: «من از کودکی در فضای فنی بزرگ شده بودم و وحشتی از ابزارآلات صنعتی نداشتم، اما بهتر است فقط فضای سیاه و پرسروصدا و مملو از ابزار و ماشین کارگاه تراشکاری را نبینید، دستگاه‌های زمخت و خشن تراشکاری ابزار خلق یک محصول جدیدند و بسیاری از محصولات زیبا یا حیاتی که در اطراف ما وجود دارد، توسط همین ماشین‌آلات و تکنسین‌های آن ساخته می‌شود. وقتی جذابیت خلق یک محصول توسط این ماشین‌آلات را دیدم، عاشق این رشته شدم و به خودم گفتم من برای این شغل ساخته شده‌ام و از آن راضی‌ام.»

در شماره صدوسوم کارنگ گزارشی نیز از جنگ جدید آمریکا و چین تهیه کرده‌ایم. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی به میدان رقابت جدیدی بین این دو ابرقدرت تبدیل شده است. هفته گذشته بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، محدودیت‌هایی بر صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی اعمال کرد، زیرا از پیشـرفت استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی چینی در هراس بود. چین هم ساکت نماند و اعلام کرد از ابتدای ماه آگوست صادرات دو فلز اصلی به‌کاررفته در ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی یعنی گالیوم و ژرمانیوم محدود خواهند شد.

همچنین کارنگ این هفته در گزارشی جامع به بررسی کربلا کوین پرداخته و در گفت‌و‌گو با بنیان‌گذاران این کوین، ابعاد مختلف آن را بررسی کرده است. هرچند در همین گزارش انجمن بلاکچین و در رأس آن، عباس آشتیانی می‌گوید این کوین تمام ویژگی‌های یک پروژه کلاهبرداری را داراست و به نظر می‌رسد هدف بنیان‌گذاران آن، سوءاستفاده از احساسات مذهبی شیعیان باشد.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ صدوسوم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wxqh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.