کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ صدوپنجم منتشر شد

شرکت «پیشرو فناوری اطلاعات رادین» سال‌هاست از زیر بیرق مجموعه «حصین» بیرون آمده و فعالیت خود را به شکل مستقل ادامه می‌دهد. اما با اینکه این شرکت عمر نسبتاً کوتاهی دارد، تحولات بسیاری در آن اتفاق افتاده است. از سروسامان دادن به خدماتی که به‌واسطه آنها سروشکل یک شرکت مستقل را به خود گرفت تا افزودن خدماتی در قالب دپارتمان‌های جدید و توجه به فناوری‌های نوظهور و تکمیل سبد خدماتی‌اش. حالا هم مدتی است با راه‌اندازی استارتاپ استودیویی در دل شرکت، سعی دارد تمرکز خود را از محصولات B2B به سمت محصولات B2C ببرد. در جدیدترین شماره کارنگ به سراغ مدیرعامل این شرکت، میثم رجبی رفته‌ایم.

میثم رجبی در مورد تأسیس رادین می‌گوید: «ما در گروه حصین یکسری محصولات خاص و بعضاً های‌تک داشتیم. پیشران این فعالیت‌ها نیز اشتیاق خود مجموعه حصین بود که علاقه‌مند است کارهای هیجان‌انگیز فنی انجام دهد. این خدمات و محصولات از سال 83 که حصین تأسیس شد، به‌مرور ایجاد شدند و بسیار پراکنده بودند. برای سروسامان دادن به این وضعیت، اولین کاری که انجام دادیم، این بود که از اواخر سال 97 با کنار هم قرار دادن این ابزارها تحت یک مدیریت مستقل، شرکت رادین را تأسیس کردیم.»

در این شماره کارنگ گفت‌وگویی نیز با مرتضی اعتصامی، مدیرعامل نیکو، در حاشیه دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشتیم. شرکت فرآیند آفرینش مهستان (نیکو) که در زمینه تولید کیوسک‌های پرداخت فعال است، ازجمله شرکت‌کنندگان در این رویداد بود. اعتصامی هدف این مجموعه از شرکت در این همایش و نمایشگاه را ارائه راهکاری برای تسهیل موضوع پرداخت در صنعت گردشگری سلامت عنوان می‌کند.

گفت‌وگوی دیگر صدوپنجمین شماره کارنگ با امید فرزین، مدیرعامل «وت‌وان» است. وت‌وان پلتفرمی در حوزه خدمات لجستیک و دامپزشکی آنلاین در استان گلستان است. در ایران حدود ۸۰ میلیون رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که همچنان ۷۰ درصد از آنها به شیوه سنتی نگهداری و پرورش داده می‌شوند. نیازهایی که دامداران در این حوزه داشتند و دشواری‌های رفع آنها از روش‌های سنتی، فرزین را بر این داشت که پلتفرم وت‌وان را راه‌اندازی کند.

در این شماره گزارش‌هایی هم از همایش «فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال» آماده کرده‌ایم. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این همایش درباره اقدامات بانک مرکزی در جهت توانمندسازی اقتصاد دیجیتال اظهار کرد: «در دهه ۷۰ در بانک مرکزی در زمینه بانکداری متمرکز شروع به کار کرده و شعب را به یکدیگر متصل کردیم و در دهه ۸۰ میز زیرساخت‌های بانکی همچون ساتنا و پایا شکل گرفت. دهه ۱۴۰۰، دهه نظارت و فین‌تک‌هاست. در سال‌های اخیر سامانه‌های متعددی در بانک مرکزی ایجاد شده و این سامانه‌ها از بستر سنتی وارد بلوغ دیجیتال شده‌اند.»

در میز ایده این همایش نیز که با محوریت «مقیاس‌پذیری کسب‌وکارها و ظهور یونیکورن‌ها در ایران» برگزار شد، فرزین فردیس، عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران و مدیرعامل سرآوا گفت: «یکی از ویژگی‌های شرکت‌های یونیکورن که کمتر به آنها پرداخته شده، این است که یونیکورن‌ها شرکت‌های بخش خصوصی هستند که توانسته‌اند به‌سرعت رشد کنند و ظرفیت‌های خود را به سرمایه‌گذاران بشناسانند و به همین دلیل‌ سرمایه‌گذاران دائم نسبت به سرمایه‌گذاری بر این‌گونه استارتاپ‌ها اقبال نشان می‌دهند و بنابراین یونیکورن‌ها به‌سرعت سرمایه جذب می‌کنند و به یک میلیارد دلار می‌رسند.»

در گزارش دیگر جدیدترین شماره هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران به چالش‌های جدید رگولاتوری برای صرافی‌های رمزارزی در خصوص ارائه تسهیلات و وام با وثیقه‌گذاری رمزارز پرداختیم و با فعالان این حوزه در خصوص سابقه و انواع وام‌دهی رمزارزی و چالش‌های رگولاتوری آن گفت‌وگو داشتیم.

بر اساس قوانین پولی و بانکی کشور ما، ارائه تسهیلات و وام‌دهی تنها از طریق شبکه بانکی ممکن است و هیچ بخش دیگری جز این شبکه، مجاز به دریافت سپرده و ارائه وام نیست. با این حال با ورود کسب‌وکارهای رمزارزی و لندتکی، این بخش از قوانین به‌روزرسانی نشده و ارائه خدمات وام‌دهی توسط این کسب‌وکارها در فضایی مبهم پیش می‌رود.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ صدوپنجم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ehk8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.