کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش سال ۱۴۰۱ جاباما منتشر شد / 69 درصد کاربران جاباما، جوانان 18 تا 34ساله هستند

جاباما برای اولین‌بار، گزارشی از وضعیت کسب‌وکار خود منتشر کرد. این گزارش که به بررسی وضعیت جاباما در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ و همچنین معرفی بازار اقامت در ایران می‌پردازد، شامل اطلاعات و آمار از بخش‌های مختلف این کسب‌وکار است.

گزارش سال جاباما شامل اطلاعاتی در خصوص تعداد کاربران، تعداد میزبانان، تعداد اقامتگاه‌ها و شهرهای آنها، وضعیت جاباما در شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های بازاریابی،‌ بررسی نظرات و امتیازدهی کاربران، معرفی محصولی به‌نام لیست علاقه‌مندی کارمندان جاباما و در نهایت برنامه‌های توسعه گردشگری و مسئولیت اجتماعی ارائه شده است.

بر اساس آمار ارائه‌شده در گزارش سال جاباما، بیشترین کاربران این پلتفرم را جوانان محدوده سنی 18 تا 34 سال تشکیل می‌دهند که در کل 69 درصد از کاربران این پلتفرم هستند.

از دیگر آمار قابل توجه ارائه‌شده در گزارش سال جاباما می‌توان به افزایش 220درصدی درآمد میزبانان جاباما در یک سال گذشته اشاره کرد؛ درحالی‌که با توجه به نرخ تورم 46درصدی در کشور، قیمت اقامت در ایران با کاهش روبه‌رو بوده است.


رشد 223درصدی تعداد کاربران جاباما


طبق اطلاعات موجود در این گزارش، بیش از ۵۰ درصد از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری کاربران فعال جاباما را ساکنان استان تهران تشکیل می‌دهند و تعداد آنها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۲۳ درصد رشد داشته است.

مطابق با این گزارش، ۶۵ درصد از کاربران بازار آنلاین اقامت در ایران را ۱۸ تا ۳۴ساله‌ها تشکیل می‌دهند و ۶۹ درصد از اقامتگاه‌ها را همین گروه سنی به‌صورت آنلاین رزرو می‌کنند.

کاربران جاباما برای انتخاب اقامتگاه به‌طور متوسط پنج اقامتگاه را مشاهده و بررسی و در نهایت یکی را رزرو می‌کنند. میزان مشارکت کاربران جاباما در امتیازدهی به اقامتگاه‌ها سه‌برابر بیشتر از سال ۱۴۰۰ شده و کاربران به‌طور متوسط، امتیاز ۴.۱۸ از ۵ را به تجربه خود از میزبانی و اقامت می‌دهند.

بیش از ۸۶۰۰ میزبان فعال در ۳۶۱ شهر ایران، اقامتگاه‌های خود را در جاباما به مهمانان ارائه کرده‌اند و امروز بیش از ۱۸ هزار اقامتگاه فعال در جاباما قابل رزرو هستند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است. می‌توان گفت تقریباً از هر پنج اقامتگاه موجود در ایران، یکی از آنها در جاباما قابل رزرو است.


رشد ۲۲۰درصدی درآمد میزبانان جاباما


در مقایسه با نرخ ۴۶درصدی تورم در سال ۱۴۰۱، قیمت اقامت در ایران کاهش داشته، اما درآمد میزبانان جاباما همزمان با رشد این پلتفرم و افزایش تعداد سفارش‌ها بیش از ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

همچنین بسیاری از میزبانان جاباما با دریافت کمک‌های مالی، خدمات برندینگ و آموزشی در سال گذشته توانسته‌اند اقامتگاه خود را توسعه دهند. در میان این اقامتگاه‌ها می‌توان به کلبه عادل، دلسو و ویشارده و… اشاره کرد.

یک میزبان خانم از مجموع ۱۱ اقامتگاه خود در شهر تهران توانسته در طول سال ۱۴۰۱، چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کند و مطابق با این گزارش، رکورددار تعداد اقامتگاه، یک میزبان در شهر تهران با ۶۳ اقامتگاه است.

طبق آمار این گزارش، یک میزبان در شهر رامسر در مجموع، میزبان بیش از ۱۰ هزار نفر بوده است. اگر برای این میزبان بخواهیم معادل اجاره خانه به یک خانواده را در نظر بگیریم، گویی اقامتگاه خود را به مدت ۷ سال به یک خانواده چهارنفره در طول یک‌ سال اجاره داده است.


۱۰ استان ایران با بیشترین تعداد اقامتگاه در جاباما


جاباما در تمام استان‌های ایران اقامتگاه دارد، اما طبق آنچه در این گزارش آمده، بیشترین اقامتگاه‌های فعال در جاباما در استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان)، تهران، البرز، استان‌های مرکزی (اصفهان، یزد و فارس)، هرمزگان و خراسان رضوی قرار دارند.

جاباما در این گزارش به آماری نظیر لیست علاقه‌مندی، تعداد نظرات کاربران، پشتیبانی کاربران و میزبانان، کمپین‌های بازاریابی، معرفی شرکت جدید خود به نام جاران، برنامه‌های توسعه گردشگری و همچنین فعالیت‌های خود در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز پرداخته است و مطابق با آنچه در بخش فعالیت‌های خود در اینستاگرام به آن اشاره کرده، اقامتگاه مورد علاقه کاربران، کلبه مثلثی زانوس و شهر مورد علاقه، رشت است که هر دو بیشترین میزان استقبال در تمام متریک‌ها را از سمت دنبال‌کننده‌های صفحه اینستاگرامی این شرکت به خود اختصاص داده‌اند. در این گزارش آمده است که بیش از ۱۵۰ نفر در ۶۸ عنوان شغلی مختلف در جاباما مشغول به کار هستند.

جاباما در گزارش سال خود جنسیت و میزان تحصیلات کاربران را مورد بررسی قرار داده و به نظر می‌رسد تعداد کاربران جاباما در جنسیت تقریباً با هم برابری می‌کنند. همچنین بیشترین کاربر جاباما از لحاظ تحصیلات در مقطع کارشناسی هستند.

سال گذشته جاباما در میزان تعداد اقامتگاه‌های ثبت‌شده در این پلتفرم رشد محسوسی داشته است. آمار ارائه‌شده نشان می‌دهد این پلتفرم در تعداد اقامتگاه‌های فعال رشد 150درصدی داشته است.


اقبال عمومی کاربران جاباما به اپلیکیشن


از دیگر آمارهای قابل توجه در جاباما مربوط به میزان استفاده کاربران از اپلیکیشن و وب‌سایت این پلتفرم برای رزرو است. طبق آمار اعلام‌شده این پلتفرم که در دو تصویر پایین قابل مشاهده است، اقبال عموم مردم برای استفاده از جاباما با اپلیکیشن این پلتفرم بوده که نشان از رشد 235درصدی رشد بازدید در اپلیکیشن و وبسایت نسبت به سال گذشته دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/v9y8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.