کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ نودوپنجم منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به نودوپنجمین شماره خود رسید. دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری هفته گذشته برگزار شد. اینوتکس ۲۰۲۳ میزبان پنل‌ها و سخنرانی‌هایی با حضور فعالان اکوسیستم نوآوری بود. در جدیدترین شماره کارنگ گزارش‌های متعددی از این پنل‌ها و سخنرانی تهیه شده است.

در استیج اینوتکس پنلی با حضور رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی، مجتبی کیانی معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مکس، رضا غیابی مدیرعامل مؤسسه فرصت‌آفرینان و با مدیریت رضا جمیلی سردبیر رسانه‌های چاپی گروه راه‌کار برگزار شد. این پنل بر حوزه‌هایی تمرکز داشت که با وجود تمام چالش‌ها و مشکلات اکوسیستم نوآوری کشور هنوز می‌توان در آنها کسب‌وکار راه‌اندازی کرد و به رشد و رونق آن امید بیشتری داشت.

رضا زرنوخی هم در این پنل گفت: «درست است که باید رفع این چالش‌ها را در اولویت بگذاریم، اما نباید فراموش کنیم که به کسانی که می‌خواهند وارد فضای کارآفرینی شوند پیام درستی بدهیم. این روزها باید به آنها بگوییم که راه‌اندازی یک اسنپ یا دیجی‌کالای دیگر ارزشی ایجاد نمی‌کند.»

مهدی علیپور هم به بررسی روندهای آینده اکوسیستم‌های دیجیتال در دنیا ازجمله کسب‌وکارهایی که در حاشیه اکوسیستم هوش مصنوعی می‌توانند شکل بگیرند پرداخت و تأکید کرد: «در روزگاری که صحبت از اتوماسیون بسیاری از امور توسط هوش مصنوعی است، کسب‌وکارها و ایده‌های انسان‌محور احتمالاً رونق بیشتری پیدا خواهند کرد.»

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مکس اما با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های این هلدینگ در ماه‌های گذشته تأکید کرد: «هنوز حوزه‌هایی چون بیمه و سلامت و فین‌تک فرصت زیادی برای رشد و توسعه دارند و همین امر باعث خواهد شد عده زیادی برای راه‌اندازی کسب‌وکار در این حوزه دست‌به‌کار شوند.»

در این شماره کارنگ گفت‌وگویی نیز با رضا باقری، رئیس هیئت‌مدیره اسمارت‌آپ داشتیم. باقری در مورد اکوسیستم سرمایه‌گذاری می‌گوید: «طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ مجموعه‌رخدادهایی به وقوع پیوست که نقطه عطفی در تاریخ استارتاپی بود و موجب سرازیر شدن سرمایه‌گذاران خارجی و مطرح‌ شدن ادبیات روز استارتاپی شد. در واقع استانداردهایی که بر شرکت‌های آمریکایی، به‌ویژه سـیلیکون‌ولی و تا حدی در شرکت‌های اروپایی حاکم بود، به کشور ما نیز وارد شد. در این استانداردها به آینده اهمیت بسیار زیادی داده می‌شد. در واقع ارزش‌گذاری‌ها در آینده مبتنی بر احتمالاتی بود که تماماً به وقوع می‌پیوست.»

باقری معتقد است که در آن شرایط تنها تقلیدی عجولانه از اکوسیستم‌های غربی انجام داده بودیم. یعنی بدون اینکه دارای تمام اجزای آن اکوسیستم باشیم، می‌خواستیم از ابزارهای آن اکوسیستم در اقتصاد خودمان استفاده کنیم.

در شماره نودوپنجم کارنگ از اکوسیستم خارج از ایران هم غافل نماندیم. ایلان ماسک بالأخره به وعده خود عمل کرد و لیندا یاکارینو، مدیر ارشد تبلیغات شرکت ان‌بی‌سی یونیورسال را به‌عنوان مدیرعامل جدید توییتر و جانشین خود اعلام کرد.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ نودوپنجم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/yc7m
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.