کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
در زمانی که بحرانیترین وضعیت اقتصادی را پشت سر میگذاریم و قدرت خرید مردم روزبهروز در حال کاهش است، خدمات اعتباری میتواند تا حدودی راهگشا باشد و به مردم کمک کند کالاهای ضروری خود را تأمین کنند. ازکیوام مارکتپلیس شرکتهای ارائهدهنده خدمات اعتباری به حساب میآید. کاربران میتوانند با مراجعه به این پلتفرم از میان طرحها، مدلی را که مناسب خود میپندارند، انتخاب کرده و به دریافت وام یا اعتبار اقدام کنند.
محمدمهدی مؤمنی، مدیرعامل ازکیوام میگوید با اینکه گستره خدمات BNPL بهعنوان یکی از روندهای جهانی اعتبار خرد در کشورهای دیگر و ایران مشابه هم است، اما به دلیل سبد اعتباری کوچکی که به کاربران عرضه میشود و وضعیت نابسامان اقتصادی، استقبال از این بخش در کشور آنچنان که باید و شاید رخ نداده است. مؤمنی میافزاید در ماه اول اعتراضات با کاهش ۷۰درصدی مراجعات کاربران مواجه شده و بیش از ۳۰ درصد کاهش بازپرداخت اقساط را تجربه کردهاند.
او میگوید چنانچه طرحهایی چون اینترنت ملی و طبقاتی عرصه را بر آنها تنگ کند، ممکن است ازکیوام نیز مثل بسیاری از کسبوکارهای نوآور دیگر تصمیم به مهاجرت بگیرد.
در این شماره کارنگ، گزارشی هم از بیلبوردهای فلای تودی برای شما تهیه کردهایم. حتماً این روزها با اسمهای نصفه یا کامل شهرهای ایران روی بیلبوردهای سطح شهر مواجه شدهاید. بیلبوردهایی با رنگ سرمهای و زرد که از ما میخواهند سفرمان را کامل کنیم. هدف از این تبلیغات، فراموشنشدن اسم فلای تودی بهعنوان یکی از سامانههای خرید بلیت و رزرو هتل است؛ اما آیا این تبلیغ چنانچه باید کارش را انجام داده است؟ پاسخ را در گزارش کارنگ بخوانید.
در صفحه سلامت شماره هشتادم کارنگ نیز گفتوگویی با امین یزداندوست، همبنیانگذار استارتاپ مجیکاردیو داشتیم. یزداندوست در مورد توقف فعالیت استارتاپ خود میگوید: «دو دلیل عمده ما را مجبور کرد با وجود نیاز بازار و مزایای رقابتی که ذکر شد، فعلاً فعالیتهای استارتاپ را متوقف کنیم.
مهمترین عامل، اتفاقات اخیر است و عامل بعدی هم عدم جذب سرمایه که عامل اول بر عامل دوم تأثیر زیادی دارد. طی مرحله دوم جذب سرمایه برای مجیکاردیو، با ۱۰۷ سرمایهگذار خطرپذیر، صندوق سرمایهگذاری، سرمایهگذار فرشته و… جلسه داشتیم. وقتی فضای اقتصادی بیثبات شود، ریسک سرمایهگذاری افزایش مییابد و تقریباً مفهومی مانند سرمایهگذاری خطرپذیر بیمعنی میشود.»
گزارش ویژه این شماره کارنگ نیز در مورد وضعیت کسبوکارهای نوآور حوزه کشاورزی است. در سالهای اخیر شاهد تولد کسبوکارهای نوآور در حوزه کشاورزی بودهایم که توانستهاند الگوهای موفقی بسازند و موجب ترغیب کارآفرینان نوآور به این حوزه شوند؛ اما آنچه امروز به نظر میرسد، این است که موانع و متغیرهای غیرقابل پیشبینی عرصه را برای نوآوران کشاورزی تنگ کرده است. در گفتوگویی با برخی از این کسبوکارها، از آنها وضعیت امروز کشاورزی نوین ایران را جویا شدیم و از چالشهایی که با آنها درگیر هستند، پرسیدیم.
متن کامل تمام این خبرها و گزارشها را میتوانید در کارنگ هشتادم بخوانید.
کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.