کارنگ هشتادوهشتم منتشر شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر تا چندی پیش افراد درک درستی از ماهیت و کارکرد لندتک‌ها نداشتند، امروز وضعیت اقتصادی به‌گونه‌ای پیش رفته که حتی اگر مردم با ظرفیت‌های لندتک‌ها آشنایی نداشته باشند، ضرورت استفاده از آن را در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند. تورمی که با سرعت افزایش می‌یابد و سبد خریدی که روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود، باعث شده مردم برای رفع نیازهای معمول خود نیز به دنبال اعتباری اضافی باشند. اما کاهش قدرت خرید، تنها مشکل مردم نیست. با حذف شدن مصرف‌کننده، ارائه‌دهندگان خدمات و کالاها نیز با وضعیت رکود مواجه شده‌اند.

لندتک‌ها از یکسو با تحریک تقاضا می‌توانند رونقی به بازار کسب‌وکارهای گوناگون دهند و از سویی دیگر برخی لندتک‌ها اساساً تأمین اعتبار کسب‌وکارها را نیز انجام می‌دهند و در این بخش نیز کمک‌حال آنها خواهند بود. آپسان یکی از مجموعه‌های لندتکی است که با تمرکز بر BNPL در تلاش است نیاز بخشی از مردم را برطرف کند. احمد افتخاری، مدیرعامل آپسان می‌گوید: تمرکز ما بر اساس نیازهای کاربر است و در آینده نیز بر همین رویه تأکید خواهیم داشت؛ اما آنچه مشخص است کالاهای اساسی و کالاهای تند مصرف از اولویت‌های آپسان است.

افتخاری در مورد موانع سرعت‌گیر لندتک‌ها می‌گوید: آپسان یک شبکه اعتبار بسته است و عضو شاپرک نیست؛ ما و دیگر همکاران در صورت بزرگ‌تر شدن و ایجاد سهم بیشتری از GDP کشور نیازمند مجوزهای لازم هستیم که با خیال راحت به نوآوری بپردازیم، اما متأسفانه رگولاتور ما و دیگر لند تک‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و همواره این نوع کسب‌وکارها در یک وضعیت تعلیق قرار گرفته‌اند و هر لحظه منتظر هستند با ایجاد تصمیمی جدید از سوی رگولاتور و اعلام ضرب‌الاجل‌هایی که تاکنون نیز شاهد بعضی از آنها بوده‌ایم، با وضعیت پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو شوند؛ لذا لازم است در این خصوص با مشارکت خود لندتک‌ها تصمیمات تسهیلگرانه‌ای اخذ شود.

در این شماره کارنگ نیز گفت‌وگویی با حسین منصوری نژاد، هم بنیان‌گذار اورتینو داشتیم. اورتینو در حوزه ارتوپدی محصولات زیادی تولید کرده است. منصوری نژاد می‌گوید: اگر کسی هوشمندانه وارد بازار کار شود و با تسلط به چگونگی بازار و ناظر به توانمندی‌های شخصی اقدام کند، موفق خواهد شد؛ ما این توانمندی را به دور از توهمات غیرمعقول در خودمان می‌دیدیم و تشکیل تیم متخصص و کار بلد یکی از دلایل موفقیت ما بود.

در صفحه لجستیک شماره هشتادوهشتم کارنگ نیز به سراغ حسین علائی، مدیرعامل چیتاپست رفتیم. رضا، عباس و حسین علائی، سه برادر، سه همبنیانگذار و البته سه دوست و همکار هستند که در روزهای بد اینترنت، مقدمات ایجاد دو کار نرم‌افزاری و لجستیکی را در دست گرفتند. از آن زمان و سال ۱۳۸۸ که با تأسیس شرکت دانش‌بنیان «فروتل» (مخفف فروشگاه تلفنی) به حوزه ابزارهای تجارت الکترونیک وارد شدند، تا اواخر مرداد ۱۴۰۱ که با راه‌اندازی برند «چیتاپست»، وارد کار لجستیکی و عملیاتی با استفاده از ابزارهای هوشمند شدند، دو اتفاق در کشور سبب شد حاکمیت تصمیم به محدودیت اینترنت و محدودسازی شبکه‌های فعال اجتماعی بگیرد و عملاً در کار آنان اختلال ایجاد شود. حسین علائی می‌گوید این روزها به اکثر مشترکین ما که در فضای شبکه‌های اجتماعی کار می‌کردند، صدمه زیادی وارد شده و بالطبع، آنها نیز از برنامه‌هایی که برای ورود کسب‌وکارهای اینترنتی بیشتر بر بستر اینستاگرام داشتند، دورتر شده‌اند.

نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت دیجیتال نیز پس از سه سال وقفه، در یکم و دوم اسفندماه با حضور و مشارکت بیش از ۵۰ بانک و شرکت فعال در این حوزه، با شعار «ارزش‌آفرینی دیجیتال» برگزار شد که در حاشیه آن چندین پنل، سخنرانی و کارگاه آموزشی برگزار شد. از این پنل ها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی گزارش‌های متعددی تهیه‌کرده‌ایم که می‌توانید آنها را در شماره هشتادوهشتم کارنگ بخوانید.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ هشتادوهشتم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lkk1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.