کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ هفتادونهم منتشر شد

در حالی که کسب‌وکارهای فین‌تکی در دنیا با استقبال کاربران عادی و شرکتی مواجه می‌شوند و رگولاتورها تلاش دارند مسیر فعالیت این کسب‌وکارها را تسهیل کنند و در عین حال فضایی امن برای شرکت‌ها و مردم فراهم سازند، در ایران هنوز وجوه این کسب‌وکارها نه به طور کامل شناخته شده و نه از آن بهره‌گیری شده است. در جدیدترین شماره کارنگ به سراغ سعید قدوسی نژاد، مدیرعامل پلتفرم بانکداری باز فینوتک رفتیم و با در مورد فعالیت در فضای بانکداری باز گفت‌وگو کردیم.

سعیدی می‌گوید با وجود اینکه شش سال از فعالیتشان می‌گذرد، هنوز برخی شرکت‌های بزرگ با خدمات و فعالیت‌های آنها آشنا نیستند و از روش‌های قدیمی که هزینه و زمان زیادی به شرکت تحمیل می‌کند، استفاده می‌کنند. او معتقد است اگر رگولاتور با اقدامات درست از ابهام و ریسک این فضا کم می‌کرد و بانک‌ها ملزم به همکاری بودند، بازیگران بیشتری در این فضا فعالیت می‌کردند. بازیگران بیشتر نیز به معنای افزایش آگاهی عمومی جامعه از خدمات بانکداری باز و استفاده بیشتر از آن است. با قدوسی نژاد درباره فعالیت‌های فینوتک و مشکلاتی که در این مسیر برایشان ایجاد شده، گفت‌وگو کردیم؛ پلتفرمی که اساس کارش بر پایه اینترنت است، اما مدیرعامل آن می‌گوید چیزی که بیشتر از اختلالات اینترنت به فینوتک و سایر کسب‌وکارها آسیب میزند، فقدان امید در جامعه است.

در صفحه سلامت شماره هفتادونهم کارنگ نیز گفت‌وگویی با مریم توحیدی، بنیان‌گذار نانوبافت‌سازه داشتیم. توحیدی باور دارد علم باید در کنار بازار باشد و بازار در کنار علم. اگر نیاز را دقیق و درست شناسایی نکنیم، شانس زیادی برای دانش‌محور بودن نداریم. دانشجویان را باید با بازار درگیر کرد. من برای تهیه پلیمر به بازار ناظم‌الاطبا در بهارستان می‌روم. باید دانشجویان را به این مکان‌ها برد؛ به جاهایی که بازار، زنده و پویا و در حال فعالیت است

در این شماره به بهانه انتشار سومین سالنامه مهاجرت به گفت‌وگو با بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه مهاجرت ایران نشستیم. صلواتی در مورد شماره جدید سالنامه توضیح می‌دهد: بخشه‌ای مهمی به سالنامه مهاجرت 1401 اضافه شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، بخش مهاجرت‌های اقلیمی است که اثرات و شواهد آن را امروز در جامعه می‌بینیم که در اثر آلودگی، خشک‌سالی و کم‌آبی اتفاق افتاده است. این برای جامعه 85 میلیون نفری ایران – حتی اگر فرض کنیم قصد خروج از مرزها را نداشته باشند و مهاجرت در داخل کشور را انتخاب کنند- یک چالش بزرگ است؛ بنابراین ما یک معضل جدی درباره تغییرات اقلیمی و مسائل محیط زیستی داریم که تاکنون من مستنداتی در این زمینه به شکل شواهدمحور ندیده‌ام. ما همیشه در بخش اول و در پیشانی سالنامه، پیام‌های اصلی و نکات کلیدی را، فارغ از مسائل و داده‌های آماری درج می‌کنیم.

گزارش ویژه این شماره کارنگ نیز در مورد رویداد دایان ۴ است. این برنامه با عنوان دایان 4 تلاش کرد تا با معرفی پنج شرکت برگزیده نوآور در این بازار فرصت ارائه محصول و خدمات این شرکت‌ها را به‌صورت بی‌واسطه به معدن داران و ذینفعان حوزه معدن فراهم کند. در گزارش ویژه کارنگ با مدیران این پنج شرکت گفت‌وگو کردیم و از مشکلات آنها در مسیر کسب‌وکارشان و راهکارهای مبارزه با خام‌فروشی و تزریق بیشتر نوآوری به این صنعت بزرگ پرسیدیم.

در جدیدترین شماره کارنگ گزارشی در مورد چهاردهمین نشست کارگروه سندباکس بانک مرکزی و ورود دو طرح به سند باکس به این بانک هم تهیه ‌کرده‌ایم. طبق گفته علی عبداللهی، رئیس کارگروه در این نشست از بین طرح‌های ارسالی، دو طرح در حوزه لندتک و کیف پول الکترونیکی در این مرحله پذیرفته شد.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ هفتادونهم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/p9va
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.