کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

توییتر ویژگی پیشگیری از خودکشی را به طور موقت غیرفعال کرد

ثریا حقی / رویترز از غیر فعال شدن ویژگی پیشگیری از خودکشی به صورت موقت در توییتر خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از دو فرد آگاه به موضوع، اعلام کرده که قابلیت برقراری تماس اضطراری برای پیشگیری از خودکشی و سایر امکانات مربوط به آن، از این غول رسانه‌های اجتماعی حذف شده است. ظاهرا، این تصمیم هم بر اساس سفارش ایلان ماسک، مالک جدید و چالش‌برانگیز توییتر صورت گرفته است.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، الا اروین، رئیس بخش اعتماد و ایمنی توییتر، در ایمیلی به رویترز گفت: «در حال حاضر مشغول تعمیر و بهبود این ویژگی هستیم. این ویژگی به طور موقت تا پایان این عملیات حذف شده است. اما، در تلاش هستیم این قابلیت را تا هفته آینده به پلتفرم بازگردانیم.» او تاکید کرد که انتظار دارند هفته آینده این ویژگی به توییتر بازگردانده شود.

تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر حذف این ویژگی، که از آن با هشتگ #ThereIsHelp یاد می‌شود، از توییتر منتشر نشده و این نخستین باری است که ایلان ماسک، طبق معمول دست به نوآوری و تغییر در این ویژگی می‌زند. ویژگی جالبی که در بالای جستجوهای خاص، شماره‌های تماس‌ سازمان‌های حمایتی بسیاری از کشورها که مرتبط با سلامت روان، اچ‌آی‌وی، واکسن‌ها، سو استفاده جنسی از کودکان، کووید 19، خشونت‌های جنسی و بلایای طبیعی هستند را نشان می‌داد.


نگرانی برای افزایش خودکشی


اکنون حذف این قابلیت از شبکه اجتماعی پرکاربر و محبوب توییتر، نگرانی‌های زیادی پیرامون رفاه حال کاربران آسیب‌پذیر این رسانه پدید آورده و صدای خیلی‌ها را درآورده است. این در حالی است که ایلان ماسک، ادعا می‌کند جست‌وجوی محتوای مضر در پلتفرم تحت مدیریت او، از زمان روی کار آمدنش در اکتبر کاهش یافته و نمودارهایی را هم در توییتر منتشر کرده است که روند نزولی این قبیل فعالیت‌ها را نشان می‌دهد. با این حال، محققان و گروه‌های حقوقی، از افزایش توییت‌هایی با محتوای توهین‌های نژادی و سایر محتوای نفرت‌انگیز خبر می‌دهند.

درسال‌های اخیر و با گسترده‌تر شدن استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی، فشار گروه‌های ایمنی مصرف‌کننده، سرویس‌های اینترنتی از جمله توییتر، گوگل و فیس‌بوک را وادار کرده است تا کاربران را به ارائه‌دهندگان منابع شناخته‌شده مانند خطوط تلفن دولتی هدایت کنند، تا اگر احتمالا کسی در خطر باشد، این منابع امکان کمک‌رسانی به او را داشته باشند.

الا اروین، با اشاره به این قابلیت سرویس‌های اینترنتی گفت: «گوگل عملکرد بسیار خوبی در این زمینه در نتایج جستجوی خود ارائه کرده است و ما در واقع قصد داریم برخی از رویکردهای درست آن‌ها را با تغییراتی که اعمال می‌کنیم در (در توییتر) منعکس کنیم.»

او ادامه داد: «ما به خوبی می‌دانیم که این اعلان‌ها، در بسیاری از موارد مفید هستند و صرفا می‌خواهیم مطمئن شویم که به درستی کار می‌کنند و همچنان ارتباط خود را حفظ می‌کنند.»

ایرلیانی عبدالرحمن، عضو یکی از گروه‌های منحل شده مشاوره محتوای توییتر، نیز اذعان کرد که ناپدید شدن قابلیت پیشگیری از خودکشی توییتر یا به عبارت ساده‌تر، #ThereIsHelp «بسیار نگران کننده و عمیقا اضطراب‌آور» است. او می‌گوید، این ویژگی حتی اگر به طور موقت هم حذف شده تا راه برای بهبود آن مهیا شود «معمولاً باید به طور موازی روی آن کار می‌شد، نه این‌که حذف شود.»

ایدز یونایتد، سازمان غیرانتفاعی ملی مستقر در واشنگتن دی‌سی که به پایان دادن به اپیدمی ایدز در ایالات متحده اختصاص دارد و پیش‌تر در #ThereIsHelp توییتر تبلیغ شده است، و هم‌چنین آی‌لو، یک گروه تایلندی که برای حمایت از آزادی بیان راه‌اندازی شده است، هر دو روز جمعه در مصاحبه با رویترز اعلام کرده‌اند که ناپدید شدن این ویژگی برای آن‌ها غافلگیر کننده بوده است.

ایدز یونایتد، در راستای تاکید بر اثربخشی این ویژگی توییتر افزود، یک صفحه وب که ویژگی پیشگیری از خودکشی توییتر به آن پیوند داده شده بود، تا 18 دسامبر حدود 70 بازدید در روز داشته است. این در حالی بوده از آن زمان تاکنون، در مجموع فقط 14 بازدید از آن صورت گرفته است.

دامار جونیارتو، مدیر اجرایی شبکه آزادی بیان جنوب شرق آسیا و شریک توییتر نیز روز جمعه، در مورد این ویژگی ناپدید شده توییتی منتشر کرده و با محکوم کردن حذف این قابلیت از توییتر گفت، «اقدامات احمقانه» توسط سرویس رسانه‌های اجتماعی می‌تواند سازمان او را به کنار گذاشتن این قبیل رسانه‌ها سوق دهد.


نوآوری‌های آقای ماسک


منابع آگاه از تصمیم ماسک برای دستور حذف این ویژگی، به دلیل ترس از تلافی، از ذکر نام خودداری کردند. یکی از این منابع آگاه ناشناس، ادعا می‌کند که میلیون ها نفر با پیام‌های #ThereIsHelp مواجه شده‌اند.

طبق توییت‌های خود شرکت توییتر، این پلتفرم حدود پنج سال پیش برخی از درخواست‌ها را راه‌اندازی کرده که بعضا در بیش از 30 کشور مختلف جهان در دسترس بوده‌اند. توییتر در یکی از پست‌های وبلاگ خود درباره این ویژگی گفته بود و تاکید کرده بود که مسئولیت دارد اطمینان حاصل کند کاربران می‌توانند «در زمانی که بیشترین نیاز را به آن دارند، به خدمات این شبکه دسترسی پیدا کنند و از آن پشتیبانی دریافت کنند».

الکس گلدنبرگ، تحلیل‌گر اطلاعاتی ارشد در مؤسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی نتوورک کانتیجن، با اشاره به حذف این ویژگی از توییتر تایید کرد که اعلان‌هایی که تا چند روز پیش در نتایج جستجو نشان داده می‌شد، دیگر تا پنجشنبه قابل مشاهده نیستند. او و همکارانش در ماه آگوست مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ذکر ماهانه برخی از اصطلاحات مرتبط با خودآزاری در توییتر نسبت به سال قبل بیش از 500 درصد افزایش یافته است و کاربران جوان‌تر، به‌ویژه هنگام دیدن چنین محتوایی در معرض خطر هستند.

گلدنبرگ گفت «اگر این تصمیم، نمادی از تغییر سیاست (توییتر) باشد که آن‌ها دیگر این مسائل را جدی نگیرند، فوق العاده خطرناک است… این برخلاف تعهدات قبلی ماسک مبنی بر اولویت دادن به ایمنی کودکان است».

ماسک بارها ادعا کرده که می‌خواهد با محتوای سوء استفاده جنسی از کودکان در توییتر مبارزه کند و از مالک قبلی توییتر نیز با استناد به این موضوع انتقاد کرده است. اما آن‌چه که جای تعجب همگان را برانگیخته این است که او، تا این لحظه بخش بزرگی از تیم‌های درگیر در برخورد با مطالب بالقوه قابل اعتراض را حذف کرده و خط مشی نامشخصی در این خصوص در پیش گرفته است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ysey
منبع رویترز
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.