شماره ۱۷۵ کارنگ با تصویر روی جلد اختصاصیافته به پنجمین رویداد ۱۰۰ مدیرعامل منتشر شد. در پنجمین رویداد ۱۰۰ مدیرعامل، مدیران عامل و ارشد شرکتها درباره چالشها و فرصتهای نوآوری، تحول دیجیتال و راهکارهای عملیاتی در شرایط اقتصادی کشور گفتوگو کردند؛ در این شماره میتوانید گفتوگوها و تحلیلهایی درباره نوآوری در صنایع مختلف، استفاده از نسل زد و کاربردهای واقعی هوش مصنوعی را مطالعه کنید.

شکاف میان جذابیتهای عمومی هوش مصنوعی و نیازهای واقعی صنعت
رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار راهکار، در یادداشت خود به شکاف میان جذابیت عمومی هوش مصنوعی و کاربردهای واقعی آن در صنعت پرداخته است. او توضیح میدهد که بخش بزرگی از مصرف این فناوری هنوز در حوزههایی مثل آموزش، سرگرمی و کارهای سبک روزمره است و بیشتر با ابزارهایی مانند چتباتها شناخته میشود. جمیلی تأکید میکند که دانستن کلیات فناوری کافی نیست، بلکه باید کسانی پیدا شوند که بتوانند آن را در متن صنایع واقعی مانند فولاد، پتروشیمی، کشاورزی یا خدمات مالی به کار بگیرند و پروژههای عملی بسازند. به باور او، آینده اقتصاد ایران در گرو این است که از مصرفگرایی صرف عبور کند و باتکیهبر تیمهای بومی و سرمایهگذاری جسورانه، هوش مصنوعی را به موتور تغییر و توسعه در صنایع تبدیل کند.
پنجمین رویداد ۱۰۰ SEO برگزار شد
رویداد ۱۰۰ مدیرعامل به میزبانی کارخانه نوآوری راهکار و با حمایت شرکت زیبال و پارت، برای پنجمین ماه متوالی برگزار شد و مدیران عامل و ارشد شرکتها و صنایع مختلف ایران در فضایی صمیمانه به معرفی فعالیتها و خدمات شرکت خود پرداختند و تجربیات خود را در زمینه مدیریت و توسعه کسبوکار در شرایط کنونی کشور به اشتراک گذاشتند.
سخنرانهای این رویداد شامل مهدی معصومی، بنیانگذار و مدیرعامل تلاونگ، غلامرضا سلیمانیان معاون مالی هلدینگ آذین خودرو، مهدی خلج مدیرعامل شرکت آبمعدنی دیدی، علی مسعودی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران، مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال، یاسر مرادی، عضو هیئتمدیره بانک صادرات، وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت، سارا حلمزاده، قائممقام فوربیکس، مریم بهبهانی، مدیرعامل درج، سهند عقدایی، مدیرعامل و بنیانگذار اسپیلت البرز، حسین جوشقانی، بنیانگذار صاب ملک، مسعود ملکمحمدی، بنیانگذار و مدیرعامل تبدیل بودند. رویداد ۱۰۰ مدیرعامل که هر ماه برگزار میشود با تمرکز بر موضوعاتی چون نوآوری، تغییروتحول دیجیتال طراحی شده تا بستری برای تبادل تجربه میان مدیرانی فراهم کند که در سطحی متفاوت از مدیریت و تصمیمگیری با مسائل روز اقتصاد کشور مواجه هستند.
با ما از AI واقعی بگویید
در شماره ۱۷۵ هفتهنامه کارنگ، گفتوگویی داشتیم با مهدی معصومی، بنیانگذار تلاونگ که اعتقاد دارد صنعت تشنه نوآوری است. او در این مصاحبه درباره مسیر نوآوری و توسعه بازار تلاونگ از آغاز فعالیت در سال ۱۳۶۰ تا امروز سخن گفته است. محورهای اصلی گفتوگو شامل ورود به صنایع تبدیلی تخممرغ، تولید محصولات نوآورانه بر پایه پروتئین تخممرغ، نقش تلاونگ در دیجیتالسازی صنعت مرغداری و ایدههای آیندهنگرانه معصومی برای استفاده از نسل Z و هوش مصنوعی در معرفی محصولات و توسعه بازار بوده است.
راهکار در الکامپ ۴ رویداد برگزار میکند
بیست و هشتمین دوره نمایشگاه الکامپ که قرار بود اوایل تیرماه برگزار شود، به دلیل جنگ دوازدهروزه با تعویق مواجه شد. پس از پایان جنگ، روندهای برگزاری رویداد به حالت عادی بازگشت و زمان جدید آن سوم تا ششم مهرماه اعلام شد. هماکنون شرکتها و فعالان این حوزه در حال آمادهسازی برای حضور در این نمایشگاه هستند. در همین چارچوب، کارخانه نوآوری راهکار نیز سلسله رویدادهای خود شامل لندتک راهکار، کریپتو ۲۰۲۵ و رویداد زیرساخت دیجیتال را در جریان الکامپ برگزار خواهد کرد.
لیناخان کیست که بیگتکها از او حساب میبرند؟
در بخش دیگری از شماره ۱۷۵ هفتهنامه کارنگ به معرفی لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) پرداخته شده است. او که در ۳۵سالگی جوانترین رئیس این نهاد شد، بهعنوان سرسختترین تنظیمگر دنیای بیگتک شناخته میشود. این گزارش نشان میدهد چگونه لیناخان با رویکردی متفاوت علیه قدرتهای انحصاری آمازون، متا و مایکروسافت اقدام کرده و تلاش دارد سلطه غولهای فناوری را محدود کند؛ رویکردی که حتی در صورت شکست در دادگاه، پیام روشنی برای بیگتک داشته است که دیگر دستنیافتنی نیستید.
درباره دیدی واترز از زبان مهدی خلج
درگزارشی، سخنرانی مهدی خلج، قائممقام شرکت آبمعدنی دیدی در پنجمین رویداد «۱۰۰ مدیرعامل» منتشر شده است. او در این سخنرانی به جایگاه دیدی واترز در ساختار هلدینگ رایسکو، نقش این برند در بازار آبمعدنی و سهم آن در کارآفرینی استان اردبیل پرداخت. خلج تأکید کرد که دیدی واترز آماده استقبال از ایدههای نوآورانه و راهکارهای تازه علاقهمندان است و بستر لازم را برای همکاری و مشارکت جمعی در مسیر توسعه فراهم میکند.
اقتصاد خرد کشور ضعیف است و نیازمند حمایت
در بخش دیگری از پنجمین رویداد ۱۰۰ مدیرعامل، سارا حلمزاده، قائممقام فوربیکس سخنرانی کرد. او درباره فعالیتهای فوربیکس بهعنوان یک نئوبانک وابسته به بانک اقتصاد نوین و با حمایت شرکت توسن توضیح داد و تأکید کرد هدف این پلتفرم، سادهسازی مدیریت مالی برای کسبوکارهاست. حلمزاده با اشاره به امکان همکاری سایر کسبوکارها برای ارائه محصولاتشان در قالب فوربیکس، بر ضرورت حمایت از بدنه ضعیف اقتصاد خرد کشور پس از جنگ ۱۲روزه تأکید کرد و گفت این شرایط او را برای ادامه مسیر و تلاش در این حوزه مصممتر کرده است.
پوزهای اندرویدی و تحول تجربه مشتری
حسین علیمحمدی، مدیر کارخانه و سازمان فروش طرح و تجارت صانعی در گفتوگویی با کارنگ درباره تولید پوزهای اندرویدی و نقش آنها در تحول تجربه مشتری توضیح داد. این دستگاهها فراتر از پرداخت ساده عمل میکنند و قابلیتهایی مانند صدور فاکتور، امور مالیاتی، باشگاه مشتریان و ارائه خدمات متنوع را در یک محیط واحد فراهم میکنند. علیمحمدی همچنین از برنامههای شرکت برای گسترش فعالیتها به سایر تجهیزات حوزه پرداخت؛ مانند کیوسکها خبر داد و تأکید کرد هدف اصلی، ارائه تجربهای یکپارچه، ساده و کاربردی برای کاربران و کسبوکارهاست.
نسلهای زد و هزاره؛ موتور محرک صنعت تندرستی
در شمارهای از هفتهنامه کارنگ، تحلیلی درباره نسلهای زد و هزاره و تأثیر آنها بر صنعت تندرستی منتشر شده است. این نسلها سلامت را بخشی از سبک زندگی روزمره میدانند و حاضرند برای نتایج واقعی هزینه کنند؛ از تغذیه عملکردی و تکنولوژیهای پوستی گرفته تا تجربههای حضوری و مراقبتهای روانی. گزارشها نشان میدهد که نسل زد و هزارهها باوجود سهم ۳۶ درصدی در جمعیت، ۴۱ درصد هزینههای تندرستی را به خود اختصاص دادهاند.
این تحلیل نشان میدهد که حوزههای پر رشد شامل تغذیه عملکردی، زیبایی و تندرستی، طول عمر، تجربههای حضوری، مدیریت وزن و سلامت روان هستند. برندهایی که بتوانند این نیازها را از «گزینههای لوکس» به «ضروریات روزمره» تبدیل کنند، بیشترین موفقیت را در بازار خواهند داشت. نسلهای جوان با مصرف فعال و انتظار برای نتایج ملموس، موتور محرک رشد صنعت تندرستی شدهاند.