کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارگزاری دیجیتال شاید وقتی دیگر!

در دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری جایی برای استارتاپ‌های نیست

سازمان بورس اردیبهشت‌ماه با انتشار نسخه جدید «دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری» در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه، این نسخه را به نظرسنجی گذاشت. دستورالعملی که به‌ نظر می‌رسد با نسخه‌های قبلی تفاوت زیادی ندارد.

فعالان بازار سرمایه و شرکت‌های OMS در چند ماه گذشته طرح پیشنهادی خود را در خصوص راه‌اندازی کارگزاری تمام‌دیجیتال به سازمان بورس ارائه داده‌اند، اما در نسخه جدید این دستورالعمل، نامی از کارگزاری دیجیتال آورده نشده و فقط موارد قدیمی و قبلی تکرار شده است.

حامد حدادی، بنیانگذار کوانت‌کن، در نقد این نسخه به فضا ندادن به استارتاپ‌ها اشاره کرده و گفته است: «به‌ نظر می‌رسد سازمان بورس سدی در مقابل نوآوری است.

به‌ عنوان مثال در ماده ۱۴ بند دوم این دستورالعمل ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی برای یک شرکت کارگزاری در نظر گرفته شده و بند سوم این ماده نیز به دارا بودن ملک با حداقل ۵۰۰ متر مربع اشاره کرده که این موارد هیچ شباهتی به فراهم کردن فضای فعالیت برای استارتاپ‌ها ندارد.»

او توضیح داده است:‌ «در دنیا اینکه یک کارگزاری دفتر فیزیکی داشته باشد، بی‌معنی است، بلکه خدمات به ‌صورت دیجیتالی دریافت و ارائه می‌شود. البته چند مدیر برای انجام کارهای قانونی، مدیریت ریسک و تسویه وجود دارند، اما عملیاتی که مشتری با آن در ارتباط است، کاملا آنلاین است. به‌ نظر می‌رسد باید کارگزاری‌ها هم به سمت حذف شعبه و ارائه خدمات از طریق موبایل و اپلیکیشن بروند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7aej
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.