کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کامل‌تر شدن پازل یکتانت با سرمایه‌گذاری در ایران سامانه

مدیرعامل یکتانت در نشستی خبری از خرید 70% سهام ایران سامانه خبر داد

نشست خبری سرمایه‌گذاری یکتانت در ایران سامانه ظهر روز دوشنبه، 16 اسفند 1400 در استودیو وی کست واقع در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد. در این نشست سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت، محمدمهدی دانا، مدیر کسب‌وکار ایران سامانه، عادل خالقی، بنیان‌گذار، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر فنی ایران سامانه و رضا جمیلی، سردبیر کارنگ حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت در خصوص جزئیات سرمایه‌گذاری یکتانت بر روی ایران سامانه اظهار داشت: «یکتانت از سال‌های پیش به دنبال یک سری همکاری‌ها با ایران سامانه بوده زیرا از همان ابتدا می‌دیدیم که ایران سامانه خدمات متنوعی ارائه داده و این خدمات از سوی یک تیم قوی صورت می‌گیرد.

اینکه یک مجموعه می‌تواند 16 سال خدمات متنوعی را به تعداد بالایی از وب‌سایت‌ها ارائه دهد، نشان‌دهنده بزرگی کار آنها است. دلیل اصلی سرمایه‌گذاری ما، وجود تیمی حرفه‌ای به مدیریت آقای خالقی بوده که منجر به زیرساخت‌های فنی ایران سامانه شده است.»

مدیرعامل یکتانت با اشاره به دیگر دلایل سرمایه‌گذاری گفت: «از دیگر مزیت‌های ایران سامانه اینکه با استفاده از تحلیل کلان داده‌ها و توسعه روش‌های جدید تبلیغاتی و به این ترتیب کسب‌وکارهای همکار می‌توانند نتایج بهتری از تبلیغات خود بگیرند. یکپارچه‌سازی‌های بین یکتانت و ایران سامانه بسیار می‌تواند به ما کمک کند.

با یکپارچگی بین ایران سامانه و شرکت‌های زیرمجموعه ما مثل نجوا و تریبون هم می‌توانیم شاهد رد این کسب و کارها شویم و خدماتجذابی را به مشتریان ارائه بدهیم. همه این موارد منجر به این شد که با یک ارزش‌گذاری ۱۸ میلیاردی، ۷۰ درصد از سهام ایران سامانه را خریداری کنیم. لازم به توضیح است که ترکیب مدیریتی ایران سامانه هیچ تغییری بعد از این سرمایه‌گذاری نداشته و در کنار آقای خالقی و تیم ایشان، مسیر توسعه ایران سامانه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.»

عادل خالقی، بنیان‌گذار، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر فنی ایران سامانه نیز در ابتدا با اشاره به شکل‌گیری این شرکت اظهار داشت: «از سال ۸۴ شرکت ایمن سامانه سپهر را با عنوان ایران سامانه تأسیس کردیم که شروع خوب آن در حوزه رسانه باعث شد تا تمرکز خود را بر روی رسانه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی قرار دهیم.

ترکیب مدیریتی ایران سامانه هیچ تغییری بعد از این سرمایه‌گذاری نداشته و در کنار آقای خالقی و تیم ایشان، مسیر توسعه ایران سامانه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.

با توجه به حساسیت مشتری‌ها تلاش کردیم با طیف‌های فکری مختلف کشور همکاری داشته و از این نگاه حرفه‌ای خود هیچ‌گاه خارج نشویم. گواه این ادعا، عمده سایت‌های پربازدید کشور هستند که مشتری‌های قدیمی ایران سامانه بوده و گاهی سابقه همکاری بیش از ۱۵ سال را با ما دارند. در این سال‌ها توانستیم نیروهای متخصص خوبی در حوزه فنی تربیت کنیم که خود این موضوع یکی از نقاط قوت شرکت است.»

بنیان‌گذار ایران سامانه با تأکید بر اینکه این شرکت در چارچوب مجوزهای رسمیِ فعالیت رسانه‌ای، خدمات خود را ارائه می‌کنند خاطرنشان کرد: «برخی از رسانه‌هایی که ما با آن‌ها کار کرده‌ایم ممکن است در میانه راه فعالیت آن متوقف شده باشد. بااین‌وجود ما امروز با ۷۰۰ رسانه همکاری داریم و به آنها خدمات ارائه می‌دهیم.

رسانه‌های همکار ما جزو مهم‌ترین و پربازدیدترین رسانه‌های کشور در حوزه‌های خود هستند. رسانه‌هایی همچون تابناک، عصر ایران، فرارو، انتخاب، باشگاه خبرنگاران، شبکه خبر، خبرگزاری صداوسیما، خبرگزاری میزان و…»

محمدمهدی دانا، مدیر کسب‌وکار ایران سامانه نیز در ادامه نشست خاطرنشان کرد: «دلیل اینکه ایران سامانه در سال‌های زیاد گذشته پایدار بوده و خدمات زیادی را از 16 سال پیش ارائه کرده این بوده که یک پایداری و امنیتی را برای مشتری‌ها ایجاد کرده که توانسته در این بازه زمانی همراه آنها باشد. برخی از سایت‌ها ۱۵ سال است که با ایران سامانه کار می‌کند. ایران سامانه تیم فنی بسیار قدرتمندی داشته که مسیر پیش روی ما را برای انجام کارهای متنوعی که در ذهن داریم هموار می‌سازد.»


هنوز تکه‌های زیادی از این پازل باقی‌ مانده است


رضا جمیلی، سردبیر هفته‌نامه کارنگ که در زمینه اقتصاد نوآوری منتشر می‌شود به‌عنوان شروع بخش دیگری از نشست خبری، درباره اهداف پیش روی ایران سامانه پس از این سرمایه‌گذاری پرسید و مؤمنی در پاسخ به این سؤال گفت: «ما مدل‌های مختلفی از سرمایه‌گذاری را تا امروز تجربه کرده‌ایم. تا امروز ۲۱ مجموعه را به‌عنوان بیزینس لاین در کنار یکتانت به‌عنوان تکه‌هایی از یک پازل قرار داده‌ایم.

سرمایه‌گذاری‌های پیش‌ازاین ما از نوع ایران سامانه، چند مورد بوده که مهم‌ترین آن نوین هاب بوده است. این مدل سرمایه‌گذاری‌ها از سال آینده نیز بیشتر از این خواهد شد چرا که ویژن ما «تبدیل شدن به مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران» بوده و در این مسیر لازم است تا تکه‌های مختلف پازل دیجیتال مارکتینگ را کامل کنیم و هنوز فکر می‌کنیم تکه‌های زیادی از این پازل باقی مانده است.»

مدیر کسب‌وکار ایران سامانه نیز در خصوص مسیر پیش روی ایران سامانه گفت: «ما از این به بعد به سمت مسیرهای تازه‌ای می‌رویم. آنچه در قبل گفتیم، ظرفیتی است که ایران سامانه تا امروز ایجاد کرده است. ظرفیتی بر مبنای خدمات ارائه شده نرم‌افزار خبری، پشتیبانی هاستینگ و سرور وب‌سایت‌ها.

برخی از این وب‌سایت‌ها از لحاظ فنی کاملاً به ایران سامانه وابسته هستند، بنابراین تمرکز اصلی ما در افق کوتاه‌مدت، مشتریانی هستند که هم اکنون داریم و خدماتی که ارائه می‌دهیم است اما به‌تدریج در بلندمدت می‌توانیم کارهای جدیدتر و خدمات متنوع‌تری را ارائه می‌دهیم و از دانشی که در یکتانت وجود دارد استفاده خواهیم کرد.»

بنیان‌گذار ایران سامانه نیز در این بخش اظهار داشت: «ظرفیت من به‌عنوان سهام‌دار عمدهٔ شرکت در این سال‌ها برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های ایران سامانه و به بلوغ رساندن آن در مقاطع مختلف متغیر بوده است. همکاری مشترک با یکتانت از جایی شکل گرفت که ارتقای این ظرفیت‌ها و بهره‌برداری از آن در اوج خودش بود و به نظرم رسید که من نمی‌توانم بیشتر از این شرکت را بالاتر ببرم.

به‌هیچ‌عنوان ایران سامانه وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ نمی‌شود اما با یکتانت هم‌افزایی داشته تا برای هر دو مجموعه مفید باشد.

هم‌افزایی با یکتانت منجر به این خواهد شد که این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها به ثمر نشسته و ازاین‌جهت آینده شرکت بسیار مثبت و روبه‌رشد خواهد بود. امروز ایران سامانه متشکل از 40 نفر نیروی متخصص است و این همکاران همچنان در کنار ما خواهند بود.»

پس از این سخنان، بخش پرسش‌وپاسخ خبرنگاران حاضر در نشست مجازی آغاز شد. در این بخش، خبرنگار کارنگ، پرسشی مبنی بر اینکه آیا این همکاری باعث می‌شود که گرایش رسانه‌ها به دیجیتال مارکتینگ بیشتر شده و کار رسانه‌ای کم‌رنگ‌تر شود یا خیر را مطرح کرد. خالقی در پاسخ به این سؤال گفت: «این اتفاق نمی‌افتد.

یکتانت در زمینه توسعه تخصصی دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته و ایران سامانه نیز مزیت‌های اصلی خودش را حفظ خواهد کرد. در کنار آن، به دنبال این هستیم که فرصت‌های ایجاد شده در کنار مزیت‌های اصلی را شناسایی کرده و به نتیجه برسانیم. به‌هیچ‌عنوان ایران سامانه وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ نمی‌شود اما با یکتانت هم‌افزایی داشته تا برای هر دو مجموعه مفید باشد.»

مؤمنی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: «قرار نیست تمرکز رسانه‌ها تغییر کند. ما فقط به آنها کمک می‌کنیم تا بتوانند بخشی از مسائل خود را بهتر و راحت‌تر حل کنند.» دانا نیز در این بخش خاطرنشان کرد: «دیجیتال مارکتینگ چند کلیدواژه ساده دارد. یکی زیرساخت که می‌خواهیم از زیرساخت ایران سامانه استفاده کنیم.

دیگری دانش اجرایی که ما می‌خواهیم از توانایی‌های یکتانت در حوزه دیجیتال مارکتینگ و شبکه ارتباطی ای که با کسب‌وکارها دارد استفاده کنیم. موضوع دیگر، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بوده که در این حوزه نیز از توانایی‌های یکتانت استفاده کرده تا در این عرصه حضور پررنگ‌تری داشته باشیم. شاید بتوان جواب این سؤال را به این شکل داد که ما به سمتی می‌رویم که این ابزارها را گسترش داده و ابزارهایی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم که راحت‌تر در این فضا فعالیت کنند.» 


راند دوم سرمایه‌گذاری یکتانت در نوین هاب پیش از سرمایه‌گذاری در ایران سامانه


پس از آن، نوبت به پرسش خبرنگار دیجیاتو در خصوص نیاز رسانه‌های فعال کشور به استفاده از یک سری ابزار سوشال‌مدیا و اینکه آیا در این بخش به دنبال اقدامی هستید یا خیر رسید. پرسش دیگر خبرنگار دیجیاتو مبنی بر این بود که با توجه به اینکه یکتانت خودش را مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران معرفی کرده، آیا کمکی از نظر دیجیتال مارکتینگ، مدیریت سئو و… به سایت‌های خبری انجام خواهد داد یا نه؟

مدیر کسب‌وکار ایران سامانه در پاسخ به این سؤالات گفت: «این دغدغه همیشه وجود داشته است که به سراغ اینستاگرام، تلگرام و… برویم. ما همین امروز نیز سرویس‌هایی در این بخش ارائه می‌دهیم. در آینده به سمت این می‌رویم که ماژول‌هایی داشته باشیم که این دغدغه را برطرف کند اگرچه کمابیش همین الان نیز تا حدی وجود دارد.

ما یک سری پروژه با سایت‌هایی مثل فرارو و عصر ایران داریم که نتیجه آن نیز به‌دست‌آمده و بازدیدهای آنها دوبرابر شده است. قصد داریم این دانش را به دیگر مشتریان نیز انتقال بدهیم تا از این دانش استفاده کنند و به بازدید بیشتر و طبیعتاً درآمد بیشتر دست یابند.»

 خالقی نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: «یکی از موضوعات مهم، بازنشر محتوای رسانه‌ها در شبکه های اجتماعی مختلف داخلی و خارجی است. ما ابزارهای مختلفی را از چند سال پیش به لحاظ فنی برای  این حوزه آماده داریم و همین امروز نیز خدماتی در این بخش ارائه می دهیم. این خدمات ارائه شده کاملا بستگی به این دارد که مشتریان بخواهند از این ظرفیت‌ها استفاده ‌کنند یا خیر.»

خبرنگار نبض فناوری در ادامه نشست در خصوص خطر حملات سایبری برای رسانه‌ها و اقدامات یکتانت برای مقابله با این حملات و تقویت امنیت در این حوزه پرسید. خالقی در پاسخ به این سؤال گفت: «موضوع امنیت متأسفانه به شکلی است که تا زمانی که به سایت به خطر نیفتد و رسانه‌ها یا شرکت‌ها ازاین‌جهت آسیب نبینند، ارزش آن دیده یا فهمیده نمی‌شود.

تا زمانی که همه چیز دست‌نخورده و آرام است کسی سراغ هزینه کردن در حوزه امنیت نمی‌رود اما اتفاقاتی که در یکی دو سال اخیر به شکل جدی در زیرساخت‌های سایبری کشور رخ داده، موجب شده که همگی یک مقدار هوشیارتر باشند. ظرفیت‌های ایران سامانه در حوزه امنیت را مشتریان قدیمی ما دیده و همین موضوع سبب شده تا در این سال‌ها با ما همکاری داشته باشند.

تا امروز تصمیمی مبنی بر رسانه داری نداشته‌ایم، مگر اینکه در حالتی سرمایه‌گذاری کنیم که مثلاً دیتایی که یکتانت دارد بتواند کمک کند تا آن رسانه یا کسب‌وکار رشد بزرگی داشته باشد یا خود آن وب‌سایت و ناشر دیتایی داشته باشد که به یکتانت کمک جدی کند تا بتوانیم سرویس بهتری به تبلیغ‌کننده‌ها ارائه بدهیم.

در آینده نیز ما این سرویس‌ها را به‌روزتر خواهیم کرد.» همچنین خبرنگار آی‌تی‌رسان در خصوص امنیت داده‌ها در ایران سامانه و احتمال ارتقاء آن با همکاری جدید پرسید که بنیان‌گذار ایران سامانه در پاسخ گفت: «در حال حاضر یکی از مزیت‌های جدی ما در بخش امنیت داده‌ها بوده و ما از ابتدا با رویکرد حفظ اطلاعات و امانتی که مشتریان در اختیار ما قرار داده‌اند حرکت کرده و تاکنون نیز ادامه داده‌ایم و تلاش خواهیم کرد که این وضعیت را همچنان حفظ کرده و ارتقاء دهیم.»

مؤمنی نیز در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار نبض فناوری درباره برنامه‌های آتی شرکت اظهار داشت: «یکتانت به دنبال این است که بتواند سرویس‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را به‌صورت بهتر و با نتایج بهتر در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد. آخرین سرمایه‌گذاری یکتانت قبل از ایران سامانه، راند دوم سرمایه‌گذاری نوین هاب بوده که با مجموعه بهمن انجام شده است.

ما هم اکنون با بیش از 1200 وب‌سایت همکاری داریم. البته خیلی تعداد آن برای ما مهم نیست زیرا بیشترین ترافیک وب را یکسری از وب‌سایت‌های خاص در اختیار دارند. بیشتر از چند ده‌هزار درخواست از سوی وب‌سایت‌هایی که مایل به همکاری با ما بوده تا امروز رد شده زیرا کیفیت برای ما مهم است. تلاش داریم وب‌سایت‌هایی به مجموعه ما اضافه شود که بتوانند به تبلیغ‌کننده‌ها ارزش‌افزوده اضافه کنند.»

خبرنگار پیوست در بخش دیگری از نشست در خصوص اینکه آیا یکتانت برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی رسانه‌ها هم دارد یا خیر پرسید و مدیرعامل یکتانت دراین‌خصوص گفت: «تمامی مجموعه‌های بزرگ در دنیا، در مراحل خاصی از رشد خود به‌خاطر مزیت‌هایی که می‌تواند برای آنها ایجاد کند هم در زنجیره بالا ممکن است سرمایه‌گذاری کند و هم در زنجیرهٔ پایین. برای یکتانت نیز بخش مهمی از قسمت بالایی زنجیره، رسانه‌ها هستند.

تا امروز تصمیمی مبنی بر رسانه داری نداشته‌ایم، مگر اینکه در حالتی سرمایه‌گذاری کنیم که مثلاً دیتایی که یکتانت دارد بتواند کمک کند تا آن رسانه یا کسب‌وکار رشد بزرگی داشته باشد یا خود آن وب‌سایت و ناشر دیتایی داشته باشد که به یکتانت کمک جدی کند تا بتوانیم سرویس بهتری به تبلیغ‌کننده‌ها ارائه بدهیم. اما به‌صورت عادی و در حال حاضر، تصمیم به سرمایه‌گذاری بر روی یک رسانه که کارش فقط در حوزه انتشار خبر و محتوا است نداریم.» 


حدود 90% تبلیغات کلیکی وب ایران در اختیار یکتانت قرار دارد


خبرنگار GSM در خصوص جزئیات بیشتر سرمایه‌گذاری یکتانت در ایران سامانه پرسید که دراین‌خصوص، مدیرعامل یکتانت خاطرنشان کرد: «در حال حاضر و بر اساس ارزش‌گذاری ما و ایران سامانه، 70 درصد از سهام این شرکت را که کل سهام به ارزش 18 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، به‌صورت نقدی خریداری شده است. 

اصلی‌ترین علت سرمایه‌گذاری ما، تیم ایران سامانه بوده که باور داریم بسیار می‌تواند رشد کند و از سوی دیگر می‌تواند به بیزینس لاین‌های ما کمک کنند تا الگوریتم‌های تبلیغاتی خود را از طریق ایران سامانه بهینه کرده و کمک کنند تبلیغ‌کننده نیز از تبلیغات خود نتایج بهتری بگیرد. به‌عنوان‌مثال وقتی کسب‌وکاری بخواهد رپورتاژ خود را از طریق تریبون منتشر کند، پس از یکپارچه‌سازی بین ایران سامانه و یکتانت، در لحظه می‌تواند در سایت مورد نظر رپورتاژ خود را منتشر کرده و خیلی از پروسه‌ها کوتاه‌تر و راحت‌تر خواهد شد.»

خبرنگار پایگاه خبری الف با اشاره به دغدغه این روزهای فعالان اکوسیستم به موضوع طرح صیانت و تأثیر آن روی روند فعالیت ایران سامانه و یکتانت پرسید. مدیرعامل یکتانت با اشاره به اینکه تاکنون بارها دراین‌خصوص موضع گرفته‌ایم افزود: «به نظرم این طرح به‌وضوح باعث بدتر شدن اوضاع کسب‌وکارها در ایران می‌شود.

طرح صیانت موج ناامیدی را در کشور و برای کسانی که در ایران مانده‌اند و تلاش می‌کنند که تأثیرگذار بوده و بتوانند بخشی از مشکلات کشور را برطرف کنند تزریق می‌کند.

به نظر من این طرح، موج ناامیدی را در کشور و برای کسانی که در ایران مانده‌اند و تلاش می‌کنند که تأثیرگذار بوده و بتوانند بخشی از مشکلات کشور را برطرف کنند تزریق می‌کند. این موجی ناامیدی ممکن است باعث تشدید موج مهاجرت نخبگان شود کما اینکه الان نیز شده و شاهد بیشتر شدن موج مهاجرت نسبت به گذشته هستیم. خود ما در یکتانت نیز در سال گذشته به‌صورت جدی با چالش مهاجرت نیروهای متخصص روبرو بودیم و بیشترین نرخ خروج ما به‌خاطر مهاجرت بوده است»

سردبیر کارنگ نیز با ابراز تأسف نسبت به این موضوع گفت: «چند وقت پیش در یک نشست استارتاپی بعضی از فعالان می‌گفتند که چالش مهاجرت به فاندرها و بنیان‌گذاران کسب‌وکارها رسیده است. یک زمانی مدیران میانی و مدیران متخصص و فنی مهاجرت می‌کردند اما امروز کسی که ذهنیت او کسب‌وکار را شکل داده به فکر مهاجرت است و این موضوع فاجعه‌بار است. امیدوارم که دوستان عقلانیت پیشه کنند و اوضاع بهتر شود.» 

خبرنگار آی چیزها به موضوع ترکیب رقبای موجود در بازاری که یکتانت در آن فعال است و امکان ورود رقیب تازه به این بازار پرداخت و مؤمنی نیز دراین‌خصوص اظهار داشت: «اجازه بدهید از یک بازار بزرگ‌تر شروع کنم که بازار مارکتینگ ایران است. تخمینی ما از بازار مارکتینگ ایران و ارزش سالانه آن چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و بازهم بر اساس تخمین‌های ما، حجمی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ هزینه می‌شود چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

در دنیا، دیجیتال مارکتینگ بیش از ۵۰ درصد بودجه کسب‌وکارها در حوزه مارکتینگ را به خود اختصاص می‌دهد. در کشورهای اطراف ایران این عدد از ۳۰% تا ۴۰% عبور کرده است. این بازار هم روبه‌رشد است و هم کلی کسب‌وکار می‌توانند وارد آن شوند. ما در حوزه‌های مختلفی فعالیت داریم. در حوزه تبلیغات کلیکی وب، بیشتر از ۹۰ درصد بازار در دست یکتانت است اما در بازاری مثل شبکه‌های اجتماعی که بزرگ‌ترین بازار حوزه دیجیتال مارکتینگ است، هیچ کسب‌وکاری که به‌صورت حقوقی فعالیت کند نتوانسته سهم بازارش را بیشتر از ۱۰ درصد رشد دهد.»


اعتقادی به انحصارگرایی نداریم زیرا وجود رقیب در بازار موجب رشد همه می‌شود


خبرنگار تبیان یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست بود که به موضوع نحوه کمک یکتانت به بهبود سئوی سایت‌هایی که با آنها همکاری می‌کنند پرداخت. دانا در پاسخ به این سؤال خاطرنشان کرد: «ایران سامانه می‌تواند پیشنهادهایی از جنس سئو و زیرساخت ارائه دهد.

بخشی از خدمات ما مربوط به نحوه تعامل ما با یکتانت و ابزارهای آن بوده و ما را قادر می‌سازد تا روندهای حوزه خبر را سهولت ببخشیم. همچنین می‌توانیم با انتقال دانش خود، افزایش بازدید برای سایت‌ها فراهم کنیم. لزوماً این کمک از جنس سئویی نبوده و می‌توانیم کاربری که وارد سایت می‌شود را کمک کنیم تا از صفحات بیشتری بازدید کند.»

خبرنگار نوپانا در بخش دیگری از نشست سؤال خود را این‌گونه مطرح کرد: «با توجه به دسترسی زیرساختی ایران سامانه به ۷۰۰ سایت، شامل سایت‌های خبری مهم از یک سو و نوع فعالیت یکتانت از سوی دیگر، این موضوع احتمال ایجاد انحصار در صنعت تبلیغات دیجیتال و رپورتاژ را بیشتر نمی‌کند؟»

مدیرعامل یکتانت در پاسخ به این سؤال گفت: «من در دو بخش به این سؤال جواب می‌دهم. نخست اینکه ایران سامانه بیزینسی است که سیاست‌های خاص خود را دارد. دوم اینکه از روز نخست فعالیت یکتانت اعتقاد ما این بوده که وجود رقیب در بازار موجب رشد همه می‌شود و رفتاری که تا به امروز داشته‌ایم نیز بر همین اساس بوده است.

گاهی برخی وب‌سایت‌ها در قراردادهای مشترک بین ما و آنها از ما می‌خواهند که تعهداتی به آنها بدهیم که درآمد آنها را در بازه زمانی مشخص افزایش دهیم. این موضوع باعث می‌شود که شرایط به سمت انحصار برود اما ما این انحصار را برای خود استفاده نکرده‌ایم.»

مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود به تصمیمات ضد انحصاری یکتانت اشاره کرد و افزود: «ما توانسته‌ایم سیستم RTB خود را توسعه داده و در اختیار مجموعه‌های رقیب قرار بدهیم. رقبای ما هم اکنون از این سیستم استفاده می‌کنند و همیشه آمادگی این را داریم که این سیستم را در اختیار دیگر مجموعه‌ها قرار بدهیم زیرا باور داریم که هدف ما این است که درآمدزایی ناشران را بیشتر کنیم و اگر یک شرکت تبلیغاتی دیگر بتواند کلیکی با قیمت بالاتر برای رسانه ایجاد کند ما مانع آن نمی‌شویم. ما باور داریم که اگر درآمد رسانه بیشتر شود، تولید خبر آن رسانه نیز بیشتر می‌شود و مردم بیشتر به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند و کل کیک بزرگ‌تر می‌شود.»

اکوسیستم رسانه‌ای کشور یک تعداد بازیگر مشخص دارد. چیزی کمتر از ۱۰۰۰ رسانه چاپی، غیر چاپی و آنلاین. به نظر من بازی سئو یک بازی مجموع صفر است.

جمیلی در بخش پایانی نشست، سؤالاتی را از حاضران در نشست پرسید. وی در بخشی از سخنان خود در خصوص موضوع سئو اظهار داشت: «اکوسیستم رسانه‌ای کشور یک تعداد بازیگر مشخص دارد. چیزی کمتر از ۱۰۰۰ رسانه چاپی، غیر چاپی و آنلاین. به نظر من بازی سئو یک بازی مجموع صفر است.

یعنی در نهایت رقابتی را بین تعداد محدودی بازیگر ایجاد می‌کنیم و هر رسانه به دنبال آن است که یک خبری را زودتر منتشر کند تا بیشتر بازدید بگیرد. نظر شما درباره این موضوع چیست؟» مؤمنی در پاسخ به سؤال جمیلی اظهار داشت: «یک خبرگزاری از روز اول تأسیس، تمرکز خود را به موضوع سئو اختصاص داده‌اند و بخشی از ظرفیت بازار را در دست گرفته‌اند.

یک خبرگزاری دیگر از روز اول می‌خواهد به کمک خبرنگارهای خبره، خبرهای باکیفیتی تولید کند. کاری که ما می‌خواهیم انجام بدهیم این است که وب‌سایت‌هایی که خبرهای خوبی تولید می‌کنند، ظرفیت سئویی خوبی را به آن‌ها ارائه بدهیم تا از این ظرفیت استفاده کنند. این اتفاقی است که به دنبال آن هستیم.»

وی در ادامه افزود: «موضوع دیگر که در حوزه سئو خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که خود زیرساخت فنی نیز باید برای سئو آماده باشد و یکپارچه‌سازی خدمات یکتانت و ایران سامانه به این موضوع کمک می‌کند. در سال گذشته این اقدام را برای رسانه‌هایی مثل فرارو انجام دادیم و از لحاظ سئویی تأثیر بسیاری بر کسب‌وکار آنها گذاشتیم.»


تعداد سرمایه‌گذاری‌های یکتانت در 1401 بیشتر از امسال و سال گذشته خواهد بود


سردبیر کارنگ سؤال بعدی خود را به موضوع رقم سرمایه‌گذاری یکتانت برای سال 1401 اختصاص داد و مدیرعامل یکتانت دراین‌خصوص خاطرنشان کرد: «در حوزه سرمایه‌گذاری، معیارهای مشخصی تعیین کرده‌ایم که بر اساس آنها تصمیم می‌گیریم در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین برای هر کدام از این معیارها، حدی از حجم سهام‌داری تعیین شده و میزانی که می‌خواهیم در آن حوزه کار کنیم تعریف شده است.

تمرکز ما با توجه به ویژن خود، سرمایه‌گذاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ خواهد بود اما در کنار آن کسب‌وکارهایی که دیتای یکتانت بتواند به رشد آنها کمک کند یا آنها دیتای خاصی داشته باشند را نیز مدنظر داریم. هدف نهایی ما این است که به کمک سرمایه‌گذاری جدید بتوانیم سرویس بهتری در اختیار تبلیغ دهندگان خود گذاشته و دراین‌خصوص می‌توانم بگویم که تعداد سرمایه‌گذاری یکتانت در سال 1401 بسیار بیشتر از امسال و سال گذشته خواهد بود.»

جمیلی با اشاره به اینکه در پایان بهتر است سؤالی از جنس آسیب‌شناسی موضوع داشته باشیم، اظهار داشت: «نقدی که به بیزینس دیجیتال مارکتینگ وارد است اینکه واژه پابلیشر در حوزه دیجیتال مارکتینگ معادل رسانه گرفته شده است. فکر می‌کنم این موضوع یک خطای ذاتی است و باعث شده تا هر کسی که یک وب‌سایت دارد و با ابزارهای سئو و دیجیتال مارکتینگ توانسته کلیک و بازدید بیشتری بگیرد و بیشتر دیده شود، نام رسانه روی خود بگذارد.

نقدی که به بیزینس دیجیتال مارکتینگ وارد است اینکه واژه پابلیشر در حوزه دیجیتال مارکتینگ معادل رسانه گرفته شده است.

متأسفانه در بیزینس‌های قدرتمند و تعیین‌کننده مثل یکتانت به این مدل از وب‌سایت‌ها ارزش بیشتری داده می‌شود. یک سو رسانه‌هایی همچون عصر ایران، تابناک، الف، شرق، اعتماد و کیهان هستند که از صبح برای افکار عمومی تولید محتوا می‌کنند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند.

یک‌سوی دیگر نیز سایت‌هایی هستند که در حال کپی محتوای دیگر رسانه‌ها بوده و بااین‌وجود برای بیزینس شما جایگاه بالاتری داشته و درآمد بیشتری پیدا می‌کنند. این نقد به خود اکوسیستم رسانه‌ای نیز وارد است که چرا این تغییروتحول را زود فهم نکرده و خوشامد به آن نگفته است.

وی در ادامه افزود: «سؤال من این است که رسانه جایی است که جریان‌سازی می‌کند. در ایران ما این جایگاه را به کسانی که به آنها پابلیشر می‌گوییم و مطالبی سطحی منتشر می‌کنند، روی سئو کار می‌کنند، بالا می‌آیند و شما به آنها آگهی بیشتری می‌دهید و درآمد بیشتری پیدا می‌کنند فروخته شده است.

در نتیجه کسی که رسانه به معنای واقعی دارد ضعیف‌تر می‌شود. آیا برنامه‌ای برای رویکردی بینابینی دارید که رسانه‌هایی که واقعاً جریان‌سازی می‌کنند و خوراک مناسب می‌دهند تقویت شوند؟»


به دنبال کسب درآمد بیشتر برای وب‌سایت‌های تولیدکننده محتوای باکیفیت هستیم


مدیرعامل یکتانت در پاسخ به این سؤال گفت: «در ابتدا که گفتید ما به آن مدل از سایت‌ها درآمد بیشتری می‌دهید خواستم به این موضوع اشاره کنم که این‌طور نیست که ما به این رسانه‌ها درآمد بیشتری بدهیم. روز اولی که کار خود را شروع کردیم این که وب‌سایت‌ها درآمدزایی منصفانه داشته باشند برای ما بسیار مهم بوده است.

یک مثال بزنیم. مثلاً وب‌سایت عصر ایران یک سری خواننده دارد که هر روز به این سایت برای اطلاع از اخبار مراجعه می‌کنند. این خواننده هم به‌مرور به خبرهای عصر ایران اعتماد بیشتری دارند. وقتی من به عصر ایران اعتماد دارم، هنگامی در سایت آن تبلیغی را می‌بینم، به آن اعتماد بیشتری دارم تا تبلیغی در دیگر وب‌سایت‌ها. به‌عنوان‌مثال عصر ایران جایی را برای خرید خودرو پیشنهاد می‌کند. احتمال اینکه من از طریق این تبلیغ، به خرید خودرو ترغیب شوم بیشتر از جاهای دیگر است.»

وی در ادامه افزود: «ما این موضوع را در آمارهای خود می‌بینیم. وب‌سایت‌های معتبر، کیفیت خواننده‌های بالاتر و کانورژن بالاتری دارند. مشتری ما وقتی می‌بیند که یک وب‌سایت مطرح برای کسب‌وکار نتیجه بهتری ایجاد می‌کند، هنگام انتخاب وب‌سایت و قیمت، اتفاقاً در این وب‌سایت‌ها قیمت بالاتری می‌گذارد چرا که آن وب‌سایت نتیجه بهتری به او می‌دهد.

در روندی که ما می‌بینیم اتفاقاً این وب‌سایت‌ها درآمدشان بیشتر می‌شود و ما نیز به آن کمک می‌کنیم. اگر وب‌سایتی دانش کافی در زمینه سئو نداشته باشد، ما کمک می‌کنیم که این اتفاق بیفتد تا افراد بیشتری از محتوای خوب آن استفاده کنند. ما تجربه این کار را با فرارو، عصر ایران و چند رسانه دیگر داشته‌ایم. باور ما این است که آن جایی که کیفیت بیشتری ایجاد می‌کند، حقش است و باید درآمد بیشتری داشته باشد که محتوای خوب زنده بماند. اگر محتوای کپی کاری درآمد بیشتری داشته باشد، در بلندمدت دیگر محتوایی تولید نمی‌شود.» 

ک سری رسانه اصلی داریم که تولیدکننده محتوای درست‌وحسابی هستند و اثرگذاری رسانه‌ای دارند. نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی از سئو حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

خالقی نیز در پایان در خصوص سؤال سردبیر کارنگ اظهار داشت: «یک سری رسانه اصلی داریم که تولیدکننده محتوای درست‌وحسابی هستند و اثرگذاری رسانه‌ای دارند. نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی از سئو حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟ یک نوع از سئو این است که از لحاظ فنی و محتوایی پایبند استانداردهای شرکت گوگل و موتورهای جستجوی دیگر باشیم.

مدل دیگر اما یک سری شرکت‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا فیک نیوزها و سایت‌هایی که نهایتاً بازنشردهنده بوده و یا تولید محتوای زرد دارند را بالا بیاورند. نکته‌ای که وجود دارد این است که باید این تفاوت را قائل شویم بین سئوی استاندارد با حقه‌هایی که موجب گرفتن بازدیدهای غیر واقعی برای وب‌سایت‌ها می‌شود.

البته با استانداردهای جدید گوگل که به مرور زمان به نفع رسانه‌های فاخر تغییر می‌کند، دیگر این حقه‌ها کاربردی نخواهند داشت. من فکر می‌کنم به مرور زمان و بر اثر استانداردهای جدید گوگل، تفاوت این رسانه‌ها با شرکت‌هایی مثل ما که بر مبنای استاندارد کار می‌کنند نه بر مبنای بازدید سازی‌های دروغین مشخص می‌شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/afhv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.