کاهش نشت اطلاعات در سه‌ماهه نخست 2023 / نشت اطلاعات در ایران حتی به 0.01 درصد هم نمی‌رسد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی وب‌سایت سرف‌شارک (SurfShark) حاکی از آن است که میزان نشت اطلاعات در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به سه‌ماهه چهارم سال 2022 حدود 50 درصد در مقیاس جهانی کاهش یافته است. نشت اطلاعات یکی از مهم‌ترین معیارهای مطرح در بحث امنیت سایبری است و بر همین اساس، سرف‌شارک ضمن بررسی سالانه روند نشت اطلاعات در کشورهای جهان، این پارامتر را به صورت سه‌ماهه نیز مورد بررسی قرار داده است.

نکته جالب توجه در مورد گزارش منتشرشده از سوی این وب‌سایت، آمار بسیار پایین نشت اطلاعات در ایران است که حتی به 0.1 در 1000 (0.01 درصد ) نیز نمی‌رسد. این در حالی است که براساس گزارش سرف‌شارک از وضعیت نشت داده در سال ۲۰۲۲ ایران در صدر لیست نشت داده جهان قرار داشت.

بر اساس این گزارش، نشت اطلاعات در کشورهای جهان نسبت به سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی، کاهشی تقریباً 48.5درصدی داشته است. اعداد و ارقام حاکی از آن است که حدود 41.6 حساب کاربری در سه‌ماهه نخست سال جاری هک شده یا نشت داده داشته‌اند که شامل نشت اطلاعات یک حساب کاربری در سراسر جهان به ازای هر ثانیه می‌شود.

با توجه به اینکه تعداد کل حساب‌های کاربری کاربران در گوشه و کنار دنیا حدود شش‌برابر این تعداد است، می‌توان چنین در نظر گرفت که حدود 16.7 درصد از حساب‌های کاربری (فارغ از موقعیت جغرافیایی آنها) دچار نشت اطلاعات شده‌اند. همان‌طور که عنوان شد، این درصد، حدود 41.6 میلیون حساب کاربری را شامل می‌شود؛ در حالی که تعداد کل حساب‌‌های گزارش‌شده برای نشت داده در سه‌ماهه پایانی سال 2022 حدود 80.8 میلیون حساب کاربری بود.

روسیه با 6.6 میلیون حساب کاربری دارای نشت اطلاعات، صدرنشین جدول است و این در حالی است که رتبه دوم این جدول را ایالات متحده آمریکا با 5.0 میلیون حساب کاربری تصاحب کرده است.

دیگر کشورهای گزارش‌شده توسط وب‌سایت سرف‌شارک نیز به ترتیب بر اساس تعداد حساب‌های کاربری افشاشده عبارتند از:

  • روسیه – 6.63 میلیون حساب کاربری
  • ایالات متحده آمریکا – 5.03 میلیون حساب کاربری
  • تایوان – 3.99 میلیون حساب کاربری
  • فرانسه – 3.16 میلیون حساب کاربری
  • اسپانیا – 3.12 میلیون حساب کاربری
  • هند – 2.13 میلیون حساب کاربری
  • جمهوری چک – 1.97 میلیون حساب کاربری
  • کره جنوبی – 1.30 میلیون حساب کاربری

سرف‌شارک مدعی شده در سه‌ماهه پایانی سال 2022 میلادی، از هر هزار کاربری حدود 10 حساب کاربری افشا شده که در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، این رقم به کمتر از پنج حساب کاربری کاهش یافته است. این در حالی است که بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی این وب‌سایت تعداد حساب‌های کاربری فاش‌شده برای کاربران ایرانی در سه‌ماهه اول سال 2023، کمتر از 0.05 حساب کاربری به ازای هر هزار حساب (0.005 درصد) است.

پنج کشور صدرنشین این گزارش، روسیه، ایالات متحده آمریکا، تایوان، فرانسه، اسپانیا و هند، بیش از نیمی ( 52.8 درصد) از کل نشت اطلاعات جهان در سه ماه اول سال جاری میلادی را به خود اختصاص داده‌اند.

با اینکه چرخش نشت اطلاعات در ایران و همین‌طور در مقیاس جهانی مثبت بوده و کاهش چشم‌گیری داشته، در برخی کشورها میزان نشت داده‌ها نسبت به سال قبل افزایش داشته اشت.

روسیه، تایوان، فرانسه و اسپانیا، از جمله کشورهایی هستند که نه‌تنها بیشترین میزان نشت اطلاعات در آنها گزارش شده، بلکه حجم نشت اطلاعات‌شان نسبت به سه‌ماهه پایانی سال 2022 نیز افزایش چشم‌گیری داشته اشت.

تعداد حساب‌های کاربری افشاشده روسیه در این سه‌ماهه، 6.6 میلیون حساب کاربری گزارش شده در حالی که رقم مورد نظر برای سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی حدود 5.2 میلیون مورد بوده است. روندی که رشد 27.4درصدی نشت اطلاعات در این کشور را می‌رساند.

این کشور در گزارش سال گذشته سرف‌شارک مقام پنجم نشت اطلاعات جهان را در اختیار داشت و صعود آن به رتبه اول جهان خبر از اوضاع ناگوار حریم خصوصی و امنیت سایبری در این کشور را می‌دهد.

تایوان نیز روند افزایش بسیار شدیدی را طی این سه‌ماهه تجربه کرده است. میزان نشت اطلاعات تایوان در سه‌ماهه چهارم سال 2022 میلادی تنها 191 هزار نفر بوده که آن را در رده 26ام جهان جای داده بود و اکنون، بالا آمدن این کشور تا رده سوم جهان و پس از کشورهای بزرگی همچون ایالات متحده آمریکا و روسیه، خبر چندان مسرت‌بخشی برای مقامات امنیت سایبری آن نخواهد بود.

در مورد فرانسه نیز شاهد افزایش چشم‌گیری تقریباً چهاربرابری حساب‌های کاربری فاش‌شده در سه‌ماهه نخست سال 2023 هستیم که از رقم 841.9 هزار حساب کاربری در سه‌ماهه پایانی 2022، به چیزی حدود 3.2 میلیون حساب کاربری در سه‌ماهه اول سال جدید میلادی رسیده است.

در مورد اسپانیا نیز افزایش نشت اطلاعات شدید و تقریباً پنج‌برابری بوده و از 571.7 هزار حساب کاربری در سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی، به رقم 3.1میلیونی کنونی افزایش یافته است.

تنها کشوری که صدرنشین است اما حجم نشت اطلاعات در آن نسبت به سه‌ماهه پایانی سال گذشته کاهش یافته، ایالات متحده آمریکاست که از رقم قابل توجه 6.7 میلیون حساب کاربری در اواخر سال 2022، به حدود پنج میلیون حساب کاربری در اوایل سال جاری میلادی رسیده است.

هند، چین و سودان، کشورهایی هستند که در سه‌ماهه پایانی سال 2022 میلادی جزو پنج کشور با بالاترین نشت اطلاعات بوده‌اند، اما با آغاز سال جدید میلادی توانسته‌اند تا حد زیادی نشت داده خود را کنترل کرده و به رده‌های پایین‌تر جدول سقوط کنند. تعداد حساب‌های کاربری افشاشده در هند از 8.5 میلیون حساب کاربری به 2.1 میلیون حساب کاهش یافته و نشت اطلاعات چین نیز با کاهش عجیب تقریباً 30برابری، از 15.4 میلیون حساب کاربری در سه‌ماهه آخر سال 2022 به حدود نیم میلیون حساب در سال جدید رسیده است.

سودان کشوری است که بیشترین میزان کاهش را تجربه کرده است. این کشور که در سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی 18.3 میلیون حساب کاربری افشا‌شده داشت، در سه‌ماهه نخست سال 2023 تنها 169.3 حساب کاربری افشاشده را به ثبت رسانده که کاهشی 108برابری را نشان می‌دهد.

تعداد کل حساب‌های کاربری افشاشده در ایران 3.8 هزار حساب بوده که حدود 0.005 درصد را در بر می‌گیرد و این کشور را به یکی از کشورهای با سطح امنیت سایبری قابل قبول تبدیل می‌کند.

این در حالی است که سایر کشورهای مستقر در آسیا وضعیت چندان جالبی ندارند و در حالت کلی، منطقه آسیا با 10.6 میلیون حساب کاربری افشاشده، بعد از اروپا با 17.5 میلیون حساب کاربری، در رده دوم جهان قرار دارد. رده سوم نیز از آن آمریکای شمالی با 5.3 میلیون حساب کاربری است که البته 5.0 میلیون مورد آن مربوط به ایالات متحده آمریکاست.

بخش قابل توجهی از نشت اطلاعات حساب‌های کاربری منطقه اروپا نیز مربوط به کاربران روسی است. اگرچه داده‌ها نشان می‌دهند که از هر پنج حساب کاربری، دو حساب در اروپا دچار افشای اطلاعات شده، اما باید در نظر داشت که حدود 38 درصد از کل افشای اطلاعات در اروپا مربوط به کاربران روسی بوده است.

وجود دو صدرنشین جدول، فرانسه و اسپانیا نیز در آمار بالای افشای اطلاعات در اروپا بی‌تأثیر نبوده است.

به علاوه اروپا تنها قاره‌ای بوده که میزان افشای اطلاعات در آن در سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به سه‌ماهه پایانی سال 2022 میلادی با افزایش مواجه بوده است. میزان نشت اطلاعات در اروپا در سه‌ماهه پایانی سال گذشته، حدود 9.9 میلیون حساب کاربری گزارش شده بود که اکنون به 17.5 میلیون حساب کاربری افزایش یافته است.

جمهوری چک با افزایش 9برابری، سوئیس با افزایش پنج‌برابری و اسپانیا نیز با افزایش پنج‌برابری باعث شده‌اند تا میزان نشت اطلاعات در اروپا در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی رو به افزایش بگذارد.

در قاره آسیا نیز پس از تایوان با حدود چهار میلیون حساب کاربری فاش‌شده و افزایش حدود 20برابری نشت اطلاعات نسبت به اواخر سال گذشته میلادی، عربستان صعودی باعث افزایش آمار نشت اطلاعات شده که همانند تایوان، افزایشی تقریباً 20برابری را تجربه کرده است. حساب‌های کاربری افشاشده در کره جنوبی نیز طی این سه‌ ماه افزایش 12درصدی داشته‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/okcw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.