کرونا با سلامت دیجیتال چه کرد؟

در رویداد توسعه سلامت دیجیتال مطرح شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری دو رویداد مجازی در حوزه سلامت دیجیتال بود. نشست توسعه سلامت دیجیتال در ایران، چالش‌ها و راهکارها به همراه رونمایی از طرح‌های حمایتی هلثینو با حضور فعالان این حوزه برگزار شد. در این رویداد با هشت سخنرانی و یک پنل، ابعاد دیجیتالی شدن سلامت، تأثیر پاندمی بر استارتاپ‌های سلامت و حمایت از آن‌ها بررسی شد.

سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، درباره حمایت‌های این صندوق از استارتاپ‌های سلامت دیجیتال گفت: «ورود یک نهاد دولتی به حمایت مستقیم از استارتاپ‌ها دولت را بزرگ‌تر می‌کند، تعادل بازار را بر هم می‌زند و چابکی استارتاپ‌ها را می‌گیرد. از این‌رو شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌واسطه از این صندوق خدمات دریافت می‌کنند و استارتاپ‌ها در مرحله بذری از سوی شتابدهنده‌ها حمایت می‌شوند. ما هم از شتابدهنده حمایت می‌کنیم.»

امیر شریفیان، مدیرعامل سایتک، به انقلاب ناشی از دیجیتالی شدن سلامت پرداخت و بیان کرد: «شاید بتوان پیش‌بینی کرد که در آینده بیمارستان با مفهوم کنونی نداشته باشیم و هاسپیتال‌هوم جای آن را بگیرد. در ایران هنوز تمرکز بر نوبت‌دهی و رزرو است که چندان فناورانه نیستند. از میان 225 محصول فناورانه شش محصول مبتنی بر هوش مصنوعی و سه محصول مبتنی بر چند فناوری هستند.»

این رویداد با معرفی و ارائه دیدگاه دو استارتاپ و یک شتابدهنده دنبال شد. محمد نصری، مدیرعامل شرکت گردشگری سلامت آریامدتور، درباره مدیریت بحران شرکت در عصر کرونا گفت: «ما در عصر کرونا بر درمان‌هایی تمرکز کردیم که در بازار کشورهای همسایه کمتر ارائه می‌شود و عقب انداختن درمان برای بیمار خطرناک است. ولی این صنعت تنها از کرونا آسیب نمی‌بیند. تعدد مجوزها، مسدود شدن حساب‌های خارجی، تصویر بد از ایران، کمبود هتل و مانند آن باعث می‌شود که ما بازار را به رقبا واگذار کنیم.»

احمد طاهرخانی، مدیرعامل استارتاپ خدمات در منزل هوم‌کا که در دوران کرونا رشد داشته است، درباره اثرات مثبت کرونا بر سلامت دیجیتال گفت: «در یک سال گذشته دستیار خدمات در محل در دنیا دگرگون شد. تنها در استان‌های تهران و البرز یک میلیون و 600 هزار سالمند و معلول داریم. 23 هزار سالمند در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و 115 هزار معلول در خانه‌ها هستند که ظرفیت پنهان این حوزه را نشان می‌دهد.»

علیرضا زهرایی، مدیرعامل شتابدهنده سلامت الکترونیک کارا، درباره اولویت‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های سلامت گفت: «در کارا اولویت‌های سرمایه‌گذاری بر اساس ترندهای جهانی و بهره‌گیری از فناوری اینترنت اشیاست. در این سال‌ها تله‌مدیسین رشد خوبی داشت و بلاکچین به حفظ امنیت اطلاعات و پرونده الکترونیک بیماران در فضای ابری کمک زیادی کرده است.»

مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، آخرین سخنران این رویداد بود که در سخنان خود بر رقم 100 تریلیون دلاری دیجیتالی شدن سبک زندگی در آینده‌ای نزدیک تأکید کرد و گفت: «در آینده نزدیک پزشکان با هوش مصنوعی و ربات جابه‌جا می‌شوند و نهایتا نقش پشتیبان آن را خواهند داشت. در این زمان خطای پزشکی در امر درمان کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.» پنلی با حضور سخنرانان و مدیر سیاستگذاری توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت برای به اشتراک گذاشتن تجربیات، پایان‌بخش این رویداد مجازی بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/n4r4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.