کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کسب‌و‌کاری که از کرونا جان سالم به در برد

هِدوات و جذب سرمایه 30 میلیون دلاری

اگرچه همه‌گیری کووید-19 تقریباً بلافاصله کسب‌وکار رزرو سفر «هِداوت» (Headout) را ویران کرد، اما این شرکت توانسته است با بازگشت سفرهای داخلی در ماه‌های اخیر، به رشد خود بازگردد.

این سرویس که به کاربران کمک می‌کند تورها، رویدادها و سایر تجربیات و فعالیت‌ها را در شهرهای سرتاسر جهان رزرو کنند، از ژانویه 2021 رشد 800 درصدی را با ارائه خدمات سفرهای داخلی و تقاضای محلی، تجربه کرده است.

این استارتاپ گردشگری در دور جدید جذب سرمایه 30 میلیون دلاری خود که توسط سرمایه‌گذار قبلی یعنی «گرید بروک کپیتال» رهبری شد، توانست حمایت «نکسوس ونچر پارتنرز»، «اف‌جی لبز» و «استارتاپز 500» را جلب کند. سرمایه‌گذار پیشین هداوت پیش‌تر نیز روی استارتاپ‌هایی چون ایربی‌ان‌ابی و اوبر سرمایه‌گذاری کرده بود.

وارون خونا، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل این استارتاپ گفته است: «گلید بروک، سرمایه‌گذار ما، شاهد رشد مستمرمان بود و می‌خواستیم سرمایه‌گذاری خود را دو برابر کنیم. در نتیجه هداوت چند درخواست دیگر نیز از سرمایه‌گذاران دریافت کرد. شرایط ارائه‌شده و همسویی که ما با آنها در چشم‌انداز بلندمدت داشتیم، به قدری خوب بود که نه گفتن بسیار سخت بود.»

این شرکت تا اینجا توانسته است از چالش‌هایی که می‌توانست کسب‌وکارش را نابود کند، جان سالم به در ببرد.

خونا گفته بود که در روزهای اولیه همه‌گیری، کسب‌وکارشان با ارزش 250 میلیون دلار در عرض چند هفته سقوط وحشتناکی را تجربه کرد. اما به جای اینکه پا پس بکشند و کسب‌و‌کارشان را تعطیل کنند، تمرکز بیشتر خود را بر سفرهای داخلی گذاشتند و به افرادی که به دنبال کشف شهرهای اطراف خود بودند، خدمت‌رسانی کردند. امروزه سفرهای داخلی تقریباً 80 درصد از تجارت آنها را تشکیل می‌دهد. هداوت با موفقیت از موج سویه امیکرون نیز عبور کرده است.

خونا می‌گوید: «تا نوامبر 2021، این شرکت حدود 10 برابر نسبت به ابتدای سال رشد داشته است. اما این رشد در دسامبر و ژانویه با گسترش امیکرون کاهش یافت. با این حال، طی چند هفته گذشته، با پایان به اوج رسیدن آخرین نوع کووید، تجارت هداوت روند افزایشی خود را برگرداند.»

مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید: «مردم پول نقد بیشتری دارند ولی نمی‌توانند به‌راحتی به سفرهای بین‌المللی بروند. اما میل به سفر، دیدن چیزها و انجام کارها به اندازه گذشته بالاست. در واقع ما متوجه شده‌ایم که کاربران پس از شیوع کرونا اتفاقاً تمایل بیشتری به خرج‌کردن پول‌هایشان و به دست آوردن تجربه سفر دارند. ما اکنون کمی بیشتر از محدودیت‌های زندگی آگاه هستیم و می‌دانیم چقدر سریع ممکن است چیزهایی را که دوست داریم از دست بدهیم؛ این چیز می‌تواند زمان یا میزان دسترسی‌هایمان باشد.»

هداوت علاقه‌ای ندارد که فعلاً درباره جزئیات آمار کسب‌و‌کارش صحبت کند و فقط تا همین حد می‌گوید که تاکنون بیش از 10 میلیون نفر از 190 کشور، سرویسی را روی این پلتفرم رزرو کرده‌اند. مشتریان آنها معمولاً زوج‌ها یا خانواده‌های جوان هستند، زیرا میانگین رزرو در این پلتفرم برای دو تا سه نفر است. آنها هچنین عمدتاً شهرنشین و تحصیلکرده‌اند و البته عاشق سفر.

این استارتاپ قصد دارد با سرمایه‌ای که به دست آورده، به‌سرعت تجارت خود را توسعه دهد و طی دو سال آینده، خدماتش را به 500 شهر گسترش دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/q8np
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.