کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کلکسیونی از همه‌چیز

آشنایی با سامانه راه نوآوری که امکاناتی را در اختیار کسب‌و‌کارهای نوپا قرار می‌دهد.

متولیان زیست‌بوم نوآوری کشور در چند سال اخیر طرح‌ها، برنامه‌ها و بسته‌های مختلفی را برای شبکه‌سازی و ارتباط بیشتر کسب‌و‌کارها با یکدیگر و با خودشان تعریف و راه‌اندازی کرده‌اند. سامانه «راه نوآوری» یکی از همین برنامه‌هاست که ارائه‌دهندگان و متقاضیان خدمات نوآور را به یکدیگر وصل می‌کند.

پلتفرمی که سال گذشته ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران زیست‌بوم نوآوری کشور به صورت جمعی راه‌اندازی کردند.هدف این پلتفرم کمک به رشد، توسعه و حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به وسیله کاستن از هزینه‌های آن‌هاست.

معاونت علمی و فناوری می‌گوید از طریق سامانه راه ‌نوآوری، کسب‌و‌کارهای نوآور نه زیر بار وام می‌روند و بدهکار می‌شوند و نه به پول‌های بلاعوض عادت می‌کنند. روش کار این پلتفرم بر اساس ارتباطات درون‌اکوسیستمی و شبکه‌سازی است.

سرویس‌گیرندگان همان صاحبان ایده یا استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی هستند که برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود نیاز به خدمات و زیرساخت و امکانات دارند و سرویس‌دهندگان نیز آن‌هایی هستند که این راه را پیش‌تر رفته‌اند و سرویس‌ها و خدماتشان نیاز تازه‌واردان است.در سامانه راه‌ نوآوری همه مواردی که برای موفقیت استارتاپ‌ها لازم است، با حداقل قیمت در دسترس است. ارائه‌کنندگان خدمات برای حضور در سامانه باید پروپوزال خود را برای ارزیابی به سامانه راه نوآوری ارسال کنند.

کارشناسان راه نوآوری پرپوزال‌ها را در مدت زمانی تقریبا 48 ساعته بررسی می‌کنند و اگر تأیید شود، به منزله مجوز در صفحه نمایش خدمت‌ها به نمایش درمی‌آید و خود به خود در گسترش بازار و افزایش تعداد مشتری‌ها مؤثر واقع می‌شود. متولیان سامانه می‌گویند تمام استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در سامانه راه نوآوری حضور دارند، اعتبارسنجی شده‌اند.

سرویس‌ها در سامانه راه نوآوری به سه دسته توسعه محصول و خدمت، زیرساخت (مانند دیتاسنتر، سرور و…) و بازاریابی تقسیم می‌شوند و شامل بازاریابی و مارکتینگ دیجیتال، هوش مصنوعی، خدمات نرم‌افزاری، خدمات اداری و منابع انسانی، خدمات زیرساختی، خدمات حقوقی و بیمه، خدمات شتابدهی و سرمایه‌گذاری، آموزش و مشاوره، فضای کار اشتراکی، خدمات پرداخت، خدمات آزمایشگاهی و نمونه اولیه است.

در سامانه راه نوآوری کمپین‌‌ها و رویدادهای استارتاپی نیز برگزار می‌شود. این سامانه همچنین برنامه‌ای به نام استارتاپ پلاس دارد که ویژه استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری‌های نوظهور مثل اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و افزوده، بلاکچین و هوش مصنوعی است. در این برنامه طرح‌های حمایتی در سه فاز شتابدهی، جذب سرمایه و توسعه به شرکت‌ها یا تیم‌های استارتاپی داده می‌شود.

در فاز شتابدهی تسهیلات تا سقف 150 میلیون تومان و با نرخ ۴ درصد به استارتاپ‌ها تعلق می‌گیرد. در فاز جذب سرمایه که نوعی هم‌سرمایه‌گذاری میان صندوق پژوهش و فناوری، وی‌سی‌ها و سی‌وی‌سی‌هاست، تا چهار برابر حجم سرمایه‌گذاری، تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. در فاز توسعه نیز تا سقف 20 میلیون تومان از استارتاپ‌ها برای استفاده از خدمات سامانه راه نوآوری حمایت می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/azvz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.