کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش جاباما از بازار اقامت در نوروز ۱۴۰۲ / بازار اقامت در نوروز امسال ۳۰ درصد افت کرد

استارتاپ رزرو اقامتگاه «جاباما» گزارشی از بازار اقامتگاه در نوروز 1402 با توجه به بررسی رفتار کاربران در این بازه زمانی منتشر کرده است. طبق این گزارش، در نوروز امسال تقاضا برای رزرو اقامتگاه با کاهش 30درصدی روبه‌رو بوده، هرچند جاباما می‌گوید در این بازه زمانی با رشد تقاضا مواجه شده است.

براساس داده‌های این گزارش، تعداد فروش (رزرو نهایی) انواع اقامتگاه این پلتفرم در نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۲ درصد و میزان مبلغ فروش در همین بازه زمانی، بیش از ۷۱ درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد کل اقامتگاه‌های فعال در این پلتفرم در نوروز امسال در مقایسه با نوروز سال گذشته بیش از دوبرابر رشد داشته است.


رفتار مردم در رزرو اقامتگاه برای نوروز ۱۴۰۲


به گزارش جاباما، داده‌ها نشان می‌دهد اگرچه مردم در نوروز امسال حدود ۳۰ درصد کمتر از نوروز سال قبل اقامتگاه رزرو کرده‌اند و میزان تقاضا کمتر شده، اما مانند نوروز ۱۴۰۱، به‌ طور متوسط ۱۰ روز زودتر از زمان سفر خود اقدام به رزرو اقامتگاه کرده‌اند. همچنین این داده‌ها حاکی از آن است که مردم در گروه‌‌های سه تا چهارنفره به سفر رفته‌ و به‌ طور میانگین برای دو شب اقامتگاه خود را رزرو کرده‌اند، با این تفاوت که تعداد رزرو انواع اقامتگاه در جاباما به بیش از ۱.۵ برابر خود در مقایسه با نوروز ۱۴۰۱ رسیده است.


محبوب‌ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۲


کاهش تقاضا برای رزرو اقامتگاه در بازار اقامت ایران، ‌منجر به این شده که میزان جست‌وجوی کلمات کلیدی مربوط به اقامتگاه (در گوگل) در محبوب‌ترین و پرجست‌وجوترین شهرها در سراسر ایران در نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با نوروز سال قبل رشدی نداشته باشد.

با این حال، میزان جست‌وجو برای رزرو اقامتگاه در شهرهای مرکزی ایران مانند اصفهان و یزد تا سه‌برابر رشد را تجربه کرده و این افزلیش تقاضا برای اقامتگاه‌های شهرهای مرکزی ایران می‌تواند حاکی از تأثیر فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های برندینگ پلتفرم‌های گردشگری همچون جاباما برای اقامتگاه‌های به‌ویژه بوم‌رگردی این شهرها و معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری آنها به مردم باشد.

میزان تقاضا در میان کاربران جاباما برای سفر به جنوب، مشابه نوروز سال قبل بود، اما در مناطق شمال و شرق کشور افزایش ۱.۵برابری و در مناطق مرکز و غرب کشور و استان تهران رشدی تا ۲.۵ برابر را شاهد بودیم.

همچنین بیشترین شهرهایی که مردم در آن اقامتگاه رزرو کرده‌اند، اصفهان، یزد و شیراز در مرکز، کیش در جنوب، مشهد در شرق، رشت، رامسر، بندر انزلی، نور، ماسال و سوادکوه در شمال و نیز تهران بودند.


پشتیبانی جاباما


در حالی‌ که آمار فروش جاباما در نوروز امسال حاکی از رشد ۷۲درصدی است و عموماً هم‌زمان با رشد کسب‌وکارها میزان نارضایتی و تماس با پشتیبانی افزایش می‌یابد، تعداد تماس‌های ورودی جاباما در نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،  تنها ۱.۱ برابر افزایش داشته است.

علاوه بر این، در طول سال گذشته تعداد اقامتگاه‌های فعال در پلتفرم جاباما افزایش قابل توجهی داشته که منجر به افزایش قدرت انتخاب و رضایت کاربران در یافتن و رزرو اقامتگاه دلخواه‌شان شده است. از همین رو، تعداد تماس‌های کاربران با این پلتفرم برای دریافت پیشنهاد اقامتگاه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9iff
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.