کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش سال ۱۴۰۱ اسنپ منتشر شد / ثبت رکورد چهار میلیون سفر در یک روز

اسنپ گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ خود را با اعلام رکوردهای خود در سالی که گذشت منتشر کرد. آن‌طور که اسنپ در این گزارش اعلام کرده بیش از ۹۰ درصد سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی به این شرکت تعلق دارد و یک میلیارد و ۹۵ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۵۰ سفر به واسطه این اپلیکیشن در سال گذشته انجام شده است.

اسنپ حدود ۶۳ میلیون کاربر دارد که تقریباً ۱۰ میلیون آنها سال گذشته به این اپلیکیشن پیوسته‌اند. در واقع تعداد کاربران نسبت به سال گذشته ۱۹.۶ درصد رشد داشته‌ است. کاربران در سالی که گذشت ۴.۲۳۱.۸۱۱.۸۸۳ بار وارد اسنپ شده‌اند.

خودرو، پیک، موتور، وانت، اسباب‌کشی، ثبت‌نام‌رانندگان، غذا، پرواز، قطار، اتوبوس، هتل، فروشگاه، داروخانه، پزشک و مشاور، سرویس اعتباری، سوپرمارکت‌های تحویل فوری و تخفیف بیشتر سرویس‌های این سوپراپلیکیشن هستند. از میان این سرویس‌ها سوپرمارکت با ۳۰۵ درصد رشد، اسباب‌کشی با ۱۶۷ درصد رشد،‌ قطار با ۱۵۵ درصد رشد، فروشگاه با 139 درصد رشد و پرواز خارجی با ۱۰۱ درصد رشد بیشترین میزان رشد را در بین سرویس‌های اسنپ داشتند.

خودرو،‌ غذا، سوپرمارکت و پزشک و مشاور هم در سالی که گذشت بیشترین کاربر را به خود جذب کردند.

براساس این گزارش تمام زیرمجموعه‌های اسنپ 6.561 نیروی انسانی دارند که از این تعداد ۴۱.۶۲ درصد از آنها زن و ۵۸.۳۸ درصد از آنها مرد هستند. تعداد نیروهای انسانی مجموعه اسنپ نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۱۴درصدی داشته و خالص افزایش تعداد کارمندان به ۸۴۶ نفر می‌رسد.

بنا بر اعلام اسنپ، ۹ سال از فعالیت اسنپ به عنوان تاکسی اینترنتی می‌گذرد و این مجموعه توانسته رکورد بیش از چهار میلیون سفر در یک روز را ثبت کند. آن‌طور که اسنپ می‌گوید، ۹۰ درصد سهم بازار هم برای اسنپ است. ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۱ اسنپ ۴.۱۳۲.۵۱۲ سفر را در یک روز به ثبت رساند و در بهمن همان سال رکورد ماهانه سفرهای اسنپ را شکست و به تعداد سفر ۱۰۵.۵۷۳.۷۳۸ در یک ماه رسید.

تعداد سفرهای اسنپ در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد کرده است. به طور کلی در سال ۱۴۰۱، ۱.۰۹۵.۱۱۶.۳۵۰ سفر انجام شده و نمودار تجمیعی رشد سفرهای اسنپ در پنج سال گذشته از تحقق عدد ۳.۵۴۴.۴۳۰.۱۳۰ در سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهد.

بر اساس اطلاعات گزارش اسنپ، رشد رکورد سالانه‌ سفرها نسبت به سال قبل رقمی معادل ۲۷۵٬۰۱۵٬۷۱۱ برآورد شده است.

در سال 1401 تعداد ۶۲۶.۵۲۹.۷۵۸ سفر لغو شد که کاربران یا همان مسافران در تحقق آن سهم ۸۰درصدی و رانندگان سهم ۲۰درصدی دارند.

اسنپ در ۲۷۸ شهر فعال است و تهران، مشهد و کرج به ترتیب بیشترین تعداد سفر را داشته‌اند و مازندران، قم و ارومیه به ترتیب کمترین تعداد سفر در سال ۱۴۰۱ را داشتند. در مجموع کاربران ۴۲۵.۱۶۴.۱۹۲ ساعت از عمر خود را در اسنپ بوده‌اند و حدود ۱۰ میلیارد کیلومتر را با رانندگان این تاکسی اینترنتی طی کرده‌اند.

۹۷ درصد از رانندگان اسنپ با تعداد ۹۷۹ .۴.۳۷۹ نفر مرد هستند و سه درصد از آنها با تعداد ۱۵۰.۵۶۷ زن.

در ادامه گزارش درآمد ماهانه راننده‌های اسنپ بررسی شده است؛ بنابر آمارهای موجود راننده‌های تمام‌وقت ماهانه ۱۶ میلیون تومان درآمد دارند و میانگین درآمدی راننده‌های پاره‌وقت ماهانه چهار میلیون و ۵۰۰ تومان برآورد شده است. بیشترین درآمد در سال ۱۴۰۱ به ع.ن از تهران اختصاص دارد که با ۸.۹۹۳ سفر مبلغ ۴۰۹.۵۶۴.۵۰۰ تومان درآمد کسب کرده است.

اسنپ در راستای مسئولیت اجتماعی خود، رانندگان دارای معلولیت و کم‌توان را از محور توجه خود حذف نکرده و در سالی که گذشت، با هدف ایجاد فرصت برابر برای همه، اپلیکیشن خود را برای افراد دارای معلولیت دسترس‌پذیر و قابلیت‌هایی به آن اضافه کرد و تعامل میان راننده و کاربر آسان‌تر شد. تعیین نوع معلولیت در صفحه مشخصات، غیرفعال شدن تماس تلفنی و نمایش نوع معلولیت کاربر برای هر دو سمت راننده و مسافر نمونه‌ای از این اقدامات است. در مجموع ۱.۲۵۱.۴۸۴ سفر توسط رانندگان دارای معلولیت انجام شده است.

تیم پشتیبانی اسنپ در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۴۲ درصد افزایش نیرو داشته و به همین سبب ۶۰۰ کاربر به صورت همزمان می‌توانند با پشتیبانی اسنپ خودرو تماس بگیرند. این تیم ۸۸۲نفره در سالی که گذشت به ۳۴.۹۷۱.۸۱۸ تماس و تیکت پاسخ داده است. آمارهای اسنپ نشان می‌دهد که ۴۳.۹ درصد تماس‌های ورودی از سمت راننده و ۳۷.۱ درصد از سمت مسافر بوده و ۱۹ درصد هم به درخواست تلفنی اسنپ ارتباط داشته است.


آمارهایی از سرویس‌های اسنپ در سال ۱۴۰۱


آن‌طور که گزارش‌ اسنپ از سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، سرویس اسنپ‌باکس در سالی که گذشت میزبان ۵۶ میلیون سفر بود و ۵۵ میلیون بسته را به سراسر کشور حمل کرد. تعداد سفرهای این سرویس نسبت به سال ۱۴۰۰، رشدی ۲۶درصدی را تجربه کرد. همچنین رکورد روزانه سفر در اسنپ‌باکس به ۲۱ اسفندماه تعلق داشت. در آن روز بیش از ۳۳ هزار سفر انجام گرفت.

اسنپ‌فود، پنج میلیون کاربر و ۱۳.۵۰۰ نفر راننده مختص خود را دارد. سریع‌ترین ارسال اسنپ‌فود در سال ۱۴۰۱، چهار دقیقه بود و میانگین مدت‌زمان انتظار کاربران برای ارتباط با پشتیبانی ۲۷ ثانیه بوده است. این زمان به نسبت سال قبل بهبود ۴۶درصدی داشته است.

سوپرمارکت اسنپ در سال ۱۴۰۱ موفق شد تأمین‌کنندگان خود را نسبت به سال قبل ۴۲ درصد افزایش دهد و کابران خود را ۵۰ درصد بیشتر کند. این سرویس در ۱۲۰ شهر کشور فعال است. رکورد سریع‌ترین ارسال سوپرمارکت ۵.۷ دقیقه و بیشترین مسافت برای ارسال کالا ۳۶.۵ کیلومتر است.

اسنپ بیمه در سال ۱۴۰۱ موفق شده به ۴۸ درصد از کاربران برای اولین‌بار بیمه بدنه بفروشد. ۵۳ درصد از کابران اسنپ بیمه به‌ جای نسخه کاغذی از نسخه دیجیتال استفاده کرده‌اند.

اسنپ‌تریپ، نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۷ درصد رشد کرد و موفق شد در بخش فروش بلیت پرواز خارجی ۱۵۶ درصد، در بخش فروش بلیت اتوبوس ۸۸ درصد، در فروش بلیت قطار ۱۵۵ درصد و در بخش هتل خارجی ۹۹ درصد رشد فروش را تجربه کند. این سرویس در حال حاضر ۱.۲۰۰.۰۰۰ کاربر دارد.

اسنپ‌دکتر، ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ کاربر فعال دارد که ۳۳ درصد از آنها زن و باقی مرد هستند. میانگین رده سنی آنها ۳۳.۸ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرطرفدارترین درخواست مشاوره پزشکی به زنان و زایمان تعلق دارد.


رشد ۵۰۶درصدی خرید اعتباری


اسنپ‌پی، بازوی مالی گروه اسنپ است که سال ۱۳۹۸ فعالیتش را آغاز کرده و خدمات اعتباری بلندمدت و کوتاه‌مدت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

میزان رشد مبلغ خرید اعتباری در سال ۱۴۰۱ رقمی معادل ۵۰۶ درصد برآورد شد و کاربران سرویس اعتباری ۱۵۲ درصد بیشتر شدند.

۸ شهریور رکورد تعداد تراکنش با سرویس اعتباری شکسته شد و ۲۵۷.۵۲۰ سفارش با این سرویس به ثبت رسید. ارزان‌ترین خرید با اعتبار قسطی ۲۰.۰۰۰ تومان و گران‌ترین ۱۴.۹۷۵.۰۰۰ تومان بوده است.

آمارها نشان می‌دهد که سرویس اعتباری اسنپ نسبت به ماه اول فعالیتش ۹۸۲ درصد رشد کرده است. متوسط رشد ماهانه مجموع مبلغ استفاده‌شده نیز از تیرماه تا انتهای سال، رشد ۶۵ درصدی داشته است. متوسط رشد ماهانه سفارش‌ها نیز ۶۲ درصد است.

سرویس اسنپ‌پی با بیش از ۳۵۰ فروشگاه آنلاین در ۱۱ دسته به عنوان شبکه پذیرندگان آنلاین خود همکاری می‌کند. کاربران ۱۹ اسفندماه ۶۱۸.۱۲۶ بار روی این سرویس کلیک کرده‌اند. این سرویس ۶۰ پشتیبان دارد که در سالی که گذشت ۱.۱۸۰.۰۰۰ تماس موفق داشته‌اند.

اسنپ در راستای مسیری که برای مسئولیت اجتماعی خود تعریف کرده بود، در بخش‌های نیکوکاری اسنپ‌کلاب، معافیت از کمیسیون کاربران راننده دارای شرایط خاص و تخفیف برای خیریه‌ها اقداماتی انجام داد. کاربران در ۹ طرح نیکوکاری اسنپ‌کلاب ۹۵۸.۴۲۱ مرتبه شرکت کردند و در نتیجه این همکاری‌ها ۳.۸۳۳.۶۸۴.۰۰۰ تومان به خیریه‌ها پرداخت شد.

اسنپ در طرح نیکوکارانه دیگر، افراد دارای معلولیت، جانبازان، خانواده شهدا و بیماران مبتلا به ام‌اس‌ را از پرداخت کمیسیون معاف کرد. تعداد این افراد در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۸.۰۰۰ نفر می‌رسید.

همکاری با اکوسیستم فناوری برای کمک به زلزله‌زدگان خوی، کد تخفیف روز اهدای خون، دوبرابر شدن مبلغ پرداختی اسنپ به خیریه‌ها به مناسبت روز جهانی خیریه، مشارکت در طرح توسعه گروه‌های خودیار زنان در چابهار و دشتیاری و مسئولیت‌های احتماعی مجزای هر سرویس نمونه‌های دیگر مسئولیت اجتماعی اسنپ‌ در سال ۱۴۰۱ است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/69in
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.