رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گسترش روزافزون جایگاه خدمات اعتبارسنجی در کشور

با 3،700،000 بار اعتبارسنجی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مروری بر عملکرد سامانۀ اعتبارسنجی مرآت

اعتبارسنجی به معنای سنجش اعتبار افراد است تا معلوم شود هنگام دریافت تسهیلات یا خریدهای اقساطی، چه میزان تسهیلات می‌توانند دریافت کنند و از عهدۀ پرداخت چه میزان اقساط ماهانه برمی‌آیند. اعتبارسنجی کمک می‌کند تا مردم از مسیرهای پرپیچ و خم دریافت تسهیلات و ارائۀ وثیقه‌های سنگین رها شوند و بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن وام بگیرند یا کالای خود را اقساطی بخرند.

اعتبارسنجی همچنین به بانک‌ها و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات کمک می‌کند تا از بازگشت پول خود اطمینان پیدا کنند. توسعۀ روز‌افزون خریدهای اعتباری موجب شده است اعتبارسنجی به یکی از مهم‌ترین ارکان توسعۀ کشورها تبدیل شود. به گونه‌ای که مدت‌هاست دامنۀ استفاده از اعتبارسنجی از نظام‌های مالی فراتر رفته و به مواردی چون اجارۀ خانه و خرید اقساطی خودرو و وسایل خانه گسترش یافته است.

سامانۀ اعتبارسنجی مرآت، از سال 1396 آغاز به کار کرده است و افراد را به صورت غیرحضوری ارزیابی کرده و گواهی اعتبارسنجی آن‌ها را صادر می‌کند. تا کنون دو میلیون و هشتصد هزار نفر، به تعداد سه میلیون و هفتصد و دو هزار بار توسط مرآت اعتبارسنجی شده‌اند. با اتکا به نتایج این اعتبارسنجی بیش از سی‌هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد پرداخت شده است که نرخ مطالبات غیرجاری این تسهیلات کمتر از پنج در هزار است که رکورد مطلوبی در کشور محسوب می‌شود.

سامانۀ اعتبارسنجی مرآت به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر افراد، سازمان‌ها نیز می‌توانند جهت دریافت خدمات وام برای کارکنان خود به صورت ویژه از خدمات مرآت استفاده کنند که تا کنون بیش از 145 سازمان اقدام به دریافت این خدمات کرده‌اند.

سامانۀ اعتبارسنجی مرآت به تازگی گزارشی مختصر از فعالیت‌های چهار سالۀ خود ارائه کرده است. بر اساس این گزارش،

  • تهران، کرمان،‌ خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان بیشترین تعداد اعتبارسنجی را به خود اختصاص داده‌اند.
  • استان‌های هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی خوش‌حساب‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.
  • افراد 30 تا 39 سال، بیشترین تعداد اعتبارسنجی را داشته‌اند.
  • مردان 72 درصد و زنان 28 درصد اعتبارسنجی شده‌اند.
  • افراد با تحصیلات کارشناسی با 38 درصد و افراد با تحصیلات دیپلم و کم‌تر با 34 درصد، بیشترین تعداد اعتبارسنجی را داشته‌اند.
  • کارمندان بخش دولتی و عمومی با بیش از 1.5 میلیون نفر، کارمندان بخش خصوصی با نزدیک به 640هزار نفر و افراد دارای شغل آزاد با نزدیک به 515هزار نفر به ترتیب بیشترین تعداد اعتبارسنجی را داشته‌اند.
  • ·        70 درصد افراد اعتبارسنجی‌شده سرپرست خانوار بوده‌اند.
لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9ylt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.