کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

موج زنان صاحب کسب‌وکار در راه است

گفت‌و‌گو با المیرا نکوپایان که تجربه یک کسب‌و‌کار شکست‌خورده را دستمایه فعالیتی دیگر کرده است

المیرا نکوپایان 26 ساله است و مهندسی صنایع خوانده. او همزمان با اتمام تحصیلاتش به بازار کار وارد شده و تجربه فعالیت در چندین شغل صنعتی و بازرگانی را داشته است. خودش می‌گوید در ابتدا بیش از آنکه مسائل مالی برایش مهم باشند، یادگیری و حضور در فضای کار ارزشمند بوده است. نکوپایان پس از چند سال تجربه و ورود به فضای طراحی وب،UI و انجام چندین پروژه برای شرکت‌‌های خارجی به درآمد مناسبی دست پیدا می‌کند و قبل از همه‌گیری کرونا وارد یکی از شرکت‌های بزرگ در همین زمینه می‌شود، اما پس از شیوع کرونا مجبور می‌شود شغلش را ترک کند و تصمیم می‌گیرد کسب وکاری را برای خود راه بیندازد.

او در میان جست‌و‌جو‌ها و تلاش‌ها برای ایجاد کسب‌و‌کار، متوجه بحران‌هایی می‌شود که زنان صاحب کسب‌وکار با آن مواجهند. مضاف بر این‌ها، با وجود تلاش فراوان، در اولین کسب‌و‌کار شخصی خود نیز موفقیتی بدست نمی‌آورد. او هرازچندگاهی با تهیه یک فیلم آموزشی از تجربیات و آموخته‌هایش در یوتیوب مطالبی را به صورت عمومی منتشر می‌کرد. اما همچنان شبانه‌روزش را با رؤیای کسب‌و‌کار اصولی و مستقل خود سپری می‌کرد.

کم‌کم موضوع دیگری برایش اهمیت بیشتر پیدا می‌کند و آن اینکه زنان دیگر نیز دچار همین بحران‌ها و کمبود حمایت‌ها هستند. بر این اساس تصمیم می‌گیرد شبکه‌ای مستقل برای حمایت و آموزش زنان و دختران ایجاد کند و قصه کسب‌وکار (women.owned) زنان صاحب بیزینس از اینجا آغاز می‌شود. جایی که به زبان ساده، دانش و تجربه خود و سایر متخصصان را در مسیر کارآفرینی زنان به اشتراک بگذارد. این شبکه تاکنون بیش از ۷۵ هزار نفر را با خود همراه کرده است.

از چه زمانی فعالیت خود را شروع کردید؟
من به طور متمرکز و رسمی کار خود را از مهر سال ۹۹ آغاز کردم و از یک صفحه اینستاگرامی خالی و بدون هیچ پست و دنبال‌کننده‌ای شروع کردم و کل ایده‌ام این بود که می‌توانم فضایی برای حمایت از زنان کارآفرین بسازم. کسب‌وکارهای اینستاگرام را یکی‌یکی بررسی می‌کردم و اگر حدس می‌زدم صاحب آن کسب‌وکار خانم است، با او وارد مذاکره می‌شدم و از نیتم صحبت می‌کردم.

سرمایه اولیه‌تان برای شروع کار چقدر بود؟
تمام سرمایه‌ام برای این کار وقت و انرژی و پشتکار بود. شبانه‌روز با صاحبان کسب‌وکارها صحبت می‌کردم و جواب‌های‌ مثبت و منفی زیادی می‌شنیدم. به صورت روتین ویدئو‌های آموزشی برای بیزینس‌های اینستاگرامی منتشر می‌کردم. راستش به خاطر شکست در کسب‌و‌کار قبلی، اصلا پولی نداشتم که بخواهم سرمایه کار تازه‌ام کنم. اما انرژی سایر خانم‌ها و کسب‌و‌کارهایی که در ابتدا از من حمایت کردند، موجب پیشرفتم شد.

چه شد که به فکر راه‌اندازی این کسب‌و‌کار افتادید؟ پایش کدام نیاز شما را به این سمت کشید؟
وقتی در کسب‌وکار مستقل خودم شکست خوردم، احساس می‌کردم کاش دانش بیشتری داشتم و از سمت سایر بیزینس‌های مشابه حمایت دریافت می‌کردم. شک نداشتم زنان بسیاری هستند که به این حمایت و دانش نیاز دارند، ولی شبکه‌ای برای زنان وجود نداشت که روی آموزش و حمایت از آن‌ها متمرکز باشد. می‌دانستم برای زنان عادی جامعه که تلاش می‌کنند در کنار همه نقش‌ها از استعدادها و هنرهای خود کسب درآمد کنند و به یاد گرفتن نکات کلیدی مدیریت یک کسب‌و‌کار اینستاگرامی نیاز دارند، صفحه خاصی وجود ندارد. به این نتیجه رسیدم که این انرژی‌های کوچک و اندک همین زنان را با هم جمع کنم و یک منبع انرژی بزرگ حمایتی بسازم.

چه تعداد دنبال‌کننده دارید و تا امروز چه کارهایی را انجام داده‌اید؟
در حال حاضر حدود 75 هزار نفر فالوئر در اینستاگرام داریم. در این صفحه 600 کسب‌و‌کار زنان را معرفی کرده‌ایم و حدود دو هزار کسب‌و‌کار هم منتظرند که به نوبت در این صفحه معرفی شوند. تاکنون حدود چهار هزار صاحب کسب‌وکار در دوره‌های آموزشی ما شرکت کرده‌اند و همچنین جلسات مشاوره کسب‌و‌کار را برای حدود ۲۰۰ کسب‌وکار با مؤسس‌های خانم برگزار کرده‌ایم. هم‌اکنون نیز در حال مذاکره و تعریف برنامه‌های مشترک با استارتاپ‌های موفق و فعال برای گسترش و تنوع خدماتمان هستیم.

چه چشم‌اندازی برای آینده کسب‌و‌کار خود متصورید و چه موانع و مشکلاتی را برای رسیدن به این چشم‌انداز پیش روی خود می‌بینید؟
فکر می‌کنم طی چند سال آینده، ما شبکه بزرگی از زنان صاحب کسب‌و‌کارهای اینترنتی و زنان موفقی که در ایران با هدف درست و نیت سازنده فعالیت می‌کنند و در پی حمایت یکدیگر هستند، خواهیم ساخت. همچنین در کسب‌وکارهایی که با woman.owned همراه هستند، توسعه چشمگیری ایجاد خواهد شد.
اما چالش اصلی کسب‌و‌کار من، ساده‌سازی مفاهیم کسب‌و‌کار و مهارت‌های متغیر شبکه‌های مجازی است، به ‌نحوی که برای همه قابل استفاده باشد. من با همه توان سعی می‌کنم مفاهیم را به اندازه و بدون زیاده‌گویی و کم‌فروشی به همراهانم ارائه دهم. به نظر می‌رسد همراهی قدم به قدم و ارائه مفاهیم و خدمات متناسب با هر کسب‌وکاری، مسیر پیشرفت را هموار می‌کند، ولی حفظ این تعادل که گاهی مفاهیم بیش از اندازه آکادمیک نباشد یا زیادی سطحی نشود، دشوار است.
همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردم، چالش بزرگ دیگر، تداخل دروغ و راست در شبکه‌های مجازی است. این روزها بسیاری از افراد عبارت «حمایت از زنان» را برای بیشتر دیده شدن و جذب مخاطب استفاده می‌کنند، ولی نه‌تنها آموزه‌ها و حمایت‌هایشان در این راستا نیست، بلکه رفتار آنان با زنانِ مخاطب و همکارانشان نیز مناسب یک فرد حامی نیست. من تلاش می‌کنم نیت‌های درست و مهارت‌های مفید را در این وضعیت مبهم معرفی و ترویج کنم.

برنامه‌ای برای گسترش بازار خود دارید؟
ما در بازاری نوپا قدم گذاشته‌ایم و وسعت بازار آنچنان است که برای محاسبه سهممان از این بازار یا برنامه‌ریزی برای گسترش آن فعلا زود است. چیزی که باعث پیچیدگی کسب‌و‌کار ما می‌شود، فعالیت افرادی است که رؤیافروشی می‌کنند و از اعتماد صاحبان کسب‌و‌کارهای نوپا سوءاستفاده می‌کنند. آموزش‌های سطح پایین اما گران ارائه می‌دهند و ژست‌های پوچ انگیزشی می‌گیرند و در عین حال مدعی‌اند که می‌خواهند از بیزینس‌های اینستاگرامی حمایت کنند. متأسفانه طرفداران زیادی هم دارند که هزینه‌های هنگفتی می‌کنند. ما باید با آموزه‌های درست و دعوت زنان به صبر و پشتکار و دوری از تصورات غلط پولدار شدن یک‌شبه، راه خود را برای گرفتن سهم بازار بیشتر بسازیم.
من برای افزایش سهم بازار، به غنای بیشتر آموزش‌ها و انتقال تجربیات به صورت ۳۶۰ درجه در کسب‌وکار و زندگی شخصی زنان اتکا خواهم کرد. یعنی علاوه بر اینکه در زمینه حمایت و آموزش مهارت‌های مدیریتی اینستاگرام، مدیریت یک کسب‌وکار، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و خلق مدل‌های توسعه کسب‌وکار متناسب فعالیت می‌کنم، در راستای ارتقای مهارت‌های مورد نیاز روزانه یک کارآفرین زن نیز برنامه‌هایی دارم که به ایجاد تعادل میان کار و زندگی این افراد کمک کند. حتی برنامه‌های ورزشی برای بهبود حال جسمی و روحی زنان نیز خواهیم داشت. احساس می‌کنم این بخش‌ها موجب گسترش کسب‌وکارمان خواهد شد.

فکر می‌کنید در این بازار مزیت رقابتی‌تان چه باشد؟
بازاری که به آن ورود کرده‌ام در مقایسه با میزان مخاطبانش آنچنان بکر است که حس می‌کنم هنوز رقابتی ایجاد نشده است. امیدوارم روزی برسد که کسب‌وکارهایی این‌چنینی به حدی رشد کنند که‌ رقابت معنادار شود.
چیزی که موجب رشد کار من شد، پشتکار بود. من کسب‌وکارهای اینترنتی را در اینستاگرام بررسی می‌کردم و با حدس یا تحقیق پی می‌بردم که یک خانم آن را اداره می‌کند یا خیر. پس از آن وارد مذاکره می‌شدم و ساعات زیادی را صرف می‌کردم تا نیت خود را برای راه‌اندازی چنین شبکه‌ای به افراد اعلام کنم و پس از آن شروع به آموزش کردم. موجز بودن و کامل بودن آموزش‌هایم در کنار ساده‌گویی، باعث شد مخاطبین بسیاری با من همراه شوند و این آموزه‌ها تأثیرات مثبتی بر کسب‌وکارشان بگذارد. من برخی از آموزش‌ها را به صورت رایگان و برخی را با هزینه ارائه می‌دهم و چون با هر تغییری در پلتفرم اینستاگرام، آموزش‌ها را به‌روز می‌کنم، استقبال مخاطب‌ها از این دوره‌ها بیشتر می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mgu6
2 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    این خانم نکو شوهرش آقای ثمین موسوی یک سایت به اسم loon.ir داشت که مثلا اکانت سایت فریلنسر برای درآمد دلاری می‌فروخت که بعد از پرداخت دیگه از خدمت خبری نبود. شکایات کردم چون آمار جرم و جنایت رو می‌خوان پایین نگه دارن اثبات کلاه برداری رو مشکل کردن که باید شکایت برای تقاضای طلب باشه. اصلا به این خانم اعتماد نکنید

    1. رضا می گوید

      الان این دوتا پول من رو هم دو سال خوردن خیلی راحت میگه برو هرکاری میخوای بکن شکایت کن دست به جای نمیرسه

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.