کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با حمیده‌‌سادات نعمتی، هم‌بنیان‌گذار ناردون؛ کسب‌وکاری برای هدیه‌دادن کتاب / ترویج کتاب با کمک طراحی‌های نوآورانه

هنوز هم بسیاری از افراد هستند که لمس ورقه‌های کاغذ و دویدن چشم روی کلماتی را که با جوهر حک‌ شده‌، بیشتر از کتاب‌های دیجیتال می‌پسندند.

از سویی هدیه‌دادن کتاب‌های کاغذی بسیار بیشتر از کتاب‌های دیجیتال در میان مردم جریان دارد. امروز با کسب‌و‌کاری آشنا می‌شویم که سعی کرده در میان شلوغی‌های فضای مجازی و خلوتی کتاب‌فروشی‌های سنتی، راهی را برگزیند که مخاطبانش از هدیه‌دادن و هدیه‌‌گرفتن کتاب، ذوق کرده و زیبایی فرم و محتوای یک هدیه را از این طریق همزمان تجربه کنند.

«ناردون» توسط دو دوست قدیمی گرافیست به نام‌های «حمیده‌‌سادات نعمتی» و «مریم شیخ‌رضایی» راه‌اندازی شده تا در آن باکس‌هایی از کتاب‌ را با طراحی اکسسوری‌های مربوط به متن آن به مخاطب‌های خود ارائه دهند. حمیده‌سادات نعمتی در گفت‌وگو با «کارنگ» از تجربه‌های خود در ناردون گفته است.

دو دوست گرافیست که می‌توانستند هزاران ایده و طرح گرافیکی برای کسب‌و‌کار برگزینند؛ چرا کتاب‌فروشی را انتخاب کردید؟

من و مریم از کودکی علاقه‌ زیادی به کتاب داشتیم و در جمع‌هایی شرکت می‌کردیم که افراد کتاب‌خوان زیادی در آنها حضور داشتند. همیشه به کتاب‌هایی فکر می‌کردیم که می‌توانند ابزاری برای زندگی بهتر، حل مشکلات و بهبود حال و روابط انسان‌ها باشند، اما در پستوی کتاب‌فروشی‌های قدیمی خاک می‌خورند. همین شد که فکر کردیم یک کتاب‌فروشی آنلاین راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم از مهارت و خلاقیت گرافیک خود در آن استفاده کنیم.

ناردون دقیقاً چیست و نسبت به سایر کتاب‌فروشی‌های آنلاین چه مزیتی خلق کرده است؟

ما بیشتر روی بسته‌های هدیه و طراحی آن برای کسانی که می‌خواهند کتاب هدیه دهند، تمرکز داریم. اما سعی کردیم با ایده‌ها و بررسی محتواهای جذاب و المان‌های زیبایی‌شناختی، بخشی از آن کتاب را در بسته‌ هدیه به تصویر بکشیم.

یعنی ما فقط یک کتاب تزئین‌شده نمی‌فروشیم؛ بسته‌ای داریم که شامل یک کتاب و برخی اکسسوری‌های تزئینی مربوط به موضوع آن کتاب می‌شود؛ ما ابتدا کتاب را می‌خوانیم و با توجه به حال‌و‌هوای غالب آن و موضوعات مطرح‌شده‌، برخی از اکسسوری‌های تزئینی را به باکس کتاب اضافه و با توجه به‌ هارمونی لازم آنها را چینش می‌کنیم. برای فروش کتاب هم سعی داریم بخشی از کتاب و نکته‌هایی که افراد را به خواندن آن ترغیب می‌کند، در بخش معرفی محصول قید کنیم تا مخاطب فقط از روی ظاهر بسته و کتاب خرید نکند.

معمولاً چه افرادی کتاب‌های شما را خریداری می‌کنند؟

حس می‌کنم کسانی که لذت کتاب‌خواندن را درک کرده‌اند و تلاش می‌کنند این لذت را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند. کسانی که در دنیای پرزرق‌و‌برق امروزی دوست دارند هدیه‌ای کارا و همزمان زیبا به عزیزان‌شان بدهند. البته جذابیت این بسته‌ها در این است که با تزئینات مرتبط با متن کتاب، نوعی کنجکاوی در مخاطب ایجاد می‌کند که به مطالعه منجر می‌شود. به‌طور مثال اگر در متن کتاب درباره سفر صحبت می‌شود، نشانه‌های کوچک و تزئینی مربوط به سفر در بسته قرار می‌گیرد. از سمت دیگر اگر این اکسسوری‌های کنار کتاب به‌صورت تکی نیز استفاده ‌شود، حس‌وحال آن کتاب را در ذهن افراد تداعی می‌کند.

دسته دیگر، افرادی هستند که می‌دانند عزیزان‌شان به کتاب علاقه‌ دارند، اما خودشان یک کتابِ خالی را برای هدیه‌دادن مناسب نمی‌دانند؛ این ترکیب می‌تواند برای چنین افرادی هدیه مناسبی باشد تا هم خودشان و هم فردی که کتاب را به‌عنوان هدیه دریافت می‌کند، حس خوبی را تجربه کنند. البته فکر می‌کنیم که دو دسته افراد از جامعه مخاطبان ما خارج هستند؛ افرادی که بسیار جدی به مقوله کتاب و فرهنگ می‌پردازند و افرادی که کلاً به کتاب‌خواندن و هدیه‌دادن کتاب علاقه‌ای ندارند.

ناردون چه نیازی از مخاطبان را رفع می‌کند؟

اولین نیاز، ترکیب کارایی و حس زیبایی‌شناسی در یک هدیه است که برای بسیاری، از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل محصولات ناردون می‌تواند برایشان راهگشا باشد. از سمت دیگر به دست آوردن حس ایجاد ارزش و فایده در زندگی یک دوست است؛ ما با هدیه‌دادن یک کتاب، در کنار لوازم و تزئینات زیبا که این روزها بسیار رواج دارد، این حس کارایی را به کسانی می‌دهیم که قبلاً فقط اهل هدیه‌دادن و یادگاری‌دادن صرف بوده‌اند.

گویا به‌دنبال راهی هستید که به نحوی فرهنگ کتاب‌خوانی را در فرمی متفاوت ترویج کنید؟

بله درست است، خیلی خوب بود اگر فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور ما رواج بیشتری داشت. ارگان‌های فرهنگی و سیستم آموزشی تلاش بسیار‌ کمی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی انجام داده‌‌اند و کتاب‌هایی که می‌توانند راه‌حلی برای بسیاری از چالش‌های جامعه ما باشند، در پستوها خاک می‌خورند. ما تلاش داریم مخاطب با حس زیبایی‌شناسی به قابی که چیده‌ایم، جذب شود و با نشانه‌ها و تزئیناتی که هماهنگ با موضوع و حتی رنگ‌آمیزی جلد انتخاب شده، نسبت به خواندن کتاب کنجکاو شود.

چقدر سرمایه‌ برای شروع این کار صرف کردید؟ چه چیزی می‌تواند شما را در این مسیر یاری کند؟

ما برای شروع مسیر سرمایه‌ اندکی داشتیم و با توجه به تخصص گرافیک، توانستیم برخی کارها را خودمان انجام دهیم، اما اصل هزینه در کار ما هزینه‌ای است که برای خرید کتاب صورت می‌گیرد. متأسفانه، کتاب‌ها بسیار گران هستند و اگر نهادها یا انتشارات در این بخش ما را همراهی کنند، علاوه بر رونق کسب‌و‌کار ما، فروش و معرفی کتاب آنان نیز رونق خواهد‌ گرفت.

چه چشم‌اندازی برای ناردون دارید؟

می‌خواهیم افرادی را که تجربه خرید محصولات ما را دارند، به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل کنیم و از سویی افراد دیگری که هدیه‌ها را دریافت می‌کنند نیز اشتیاق پیدا کنند که این چرخه را ادامه دهند.

چه توصیه‌ای برای افرادی دارید که مانند شما در حوزه‌های فرهنگی اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار کرده‌اند؟

من فقط می‌توانم یک نکته بگویم؛ خسته نشوید و انتظار معجزه و تغییر دادن یک‌شبه‌ جامعه را نداشته باشید. افرادی که دغدغه‌ فرهنگی دارند همیشه از ضعف‌های فرهنگ عمومی آسیب می‌بینند. آنها گاهی از اینکه نمی‌توانند تأثیر بزرگی بر اقشار جامعه بگذارند، نا‌امید می‌شوند و کسب‌و‌کارهای خود را تعطیل می‌کنند، چون کسی را قدردان این دغدغه نمی‌بینند. اما من می‌خواهم بگویم حتی اگر بر یک نفر تأثیر بگذاریم، باز هم ارزش دارد که کار فرهنگی خود را ادامه دهیم. باید به این نکته توجه داشت که این نوع کارها بسیار دیربازده هستند، اما می‌توانند متحول‌کننده‌ دنیای آینده باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ijav
1 نظر
  1. آرزو می گوید

    سلام
    ممکنه آدرس وب سایت شونو بنویسید؟ من نتونستم پیدا کنم.

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.