کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تاکنون حمایتی ندیده‌ایم / گفت‌وگو با محمدرضا دُرعلی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت «امرداد امداد»

گفت‌وگو با محمدرضا دُرعلی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت «امرداد امداد»؛ شرکتی که یونیت دندان‌پزشکی قابل حمل را طراحی و تولید کرده است.

در این شماره از کارنگ به سراغ یک نوآور رفتیم که خانواده‌اش سابقه نسلی و صدساله در حوزه پروتز و دندان‌پزشکی دارند. محمدرضا درعلی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت امرداد امداد است که در سال 1387 به ثبت رسیده و محصول نوآورانه یونیت دندان‌پزشکی قابل حمل تولید می‌کند.

محمدرضا درعلی در رشته‌های ریاضی و علوم تجربی تحصیل کرده و معتقد است محصولش، چالش‌های خدمت‌رسانی حوزه دندان‌پزشکی را برطرف می‌کند.

چگونه وارد باز کار شدید و چطور شد که به ایده طراحی این محصول رسیدید؟

سابقه دندان‌پزشکی خانوادگی‌ام حدود یکصد سال است که در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح خواهم داد. پیشنهادهایی که داشتیم برای مشاوره بیمارستان صحرایی بود و در حوزه‌های این‌چنینی توانستیم مؤثر باشیم، ولی دغدغه اصلی ما بحث بهداشت دهان و دندان بود چون سابقه خانواده ما بر همین اساس بود.

اگر بخواهم اشاره‌ای به شروع فعالیت‌مان در این زمینه داشته باشم، باید بگویم که از سال 1368 کارهای اجرایی من شروع شد. زمانی افتخار حضور در جبهه را داشتم. پدر من که در حوزه دندان‌پزشکی در شهر فارسان چهارمحال و بختیاری و اصفهان مطب داشت، به ‌لحاظ روحیه خیرخواهانه‌‌اش روزهای آخر هفته را به خدمت‌رسانی در مناطق محروم اختصاص می‌داد و با خودروی شخصی و کاملاً رایگان خدمات محدودی مانند معاینه که به ابزار نیاز نداشت، انجام می‌داد.

متأسفانه در همین مسیر در اثر سانحه‌ای خودروی ایشان واژگون شد و به رحمت خدا رفت. من آن زمان 18 سال بیشتر نداشتم و به نظرم رسید که تجهیزات پدر را که کیفیت بسیار خوبی هم در آن زمان داشت و همه امکانات مطلوب را فراهم کرده بود، با مشورت دوستان پدرم در کامیونی بچینیم.

با وجود مشقاتی که داشت و مخالفت‌هایی که شد، در نهایت رضایت آنها را جلب کردم و بعد از خریداری یک کامیون خاور مسقف، تجهیزات پدر را درون آن چیدم و از همان زمان کارم شروع شد. پس از آن همکاری‌هایی با دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان داشتیم، آنجا هم اتوبوسی به این منظور فراهم کرده بودند که دو یونیت داخل اتوبوس تعبیه شده بود و دانشجویان دندان‌پزشکی خدماتی ارائه می‌دادند.

رزیدنت‌های دانشکده پتانسیل بسیار خوبی داشتند، ولی خدمت‌رسانی از طریق این اتوبوس برای بیماران با دشواری انجام می‌شد و فضای اتوبوس به‌دلیل محدودیتی که داشت، پاسخگوی افراد نبود و از آنجا که مکانیسم یونیت‌ها برای مکان‌های سیار ساخته نشده‌اند، خرابی‌ها و مشکلات زیادی به بار می‌آمد.

این مشکلات دست‌به‌دست هم داد تا اینکه به ذهنم خطور کرد تدبیری صورت بگیرد و هر دندان‌پزشک تجهیزات خودش را داشته باشد. در آن زمان کار با وسایل موجود بسیار دشوار بود، چون به‌دلیل نبود امکانات، دندان‌پزشک خیلی زود خسته می‌شد. من با تجهیزاتی که داشتم، یونیت‌های پرتابل را طراحی کردم و در هیئت ‌علمی دانشکده این ایده مطرح شد و چون کارایی داشت، آن دو یونیت را با تعدادی از یونیت‌های پرتابل داخل اتوبوس جابه‌جا کردیم.

پس از اینکه اتوبوس، حامل یونیت‌های پرتابل جدید شد، خدمات‌رسانی را در مناطق مختلف به‌صورت جدی از سر گرفتیم و آمار خدمات درمانی در این زمان خیلی بالاتر رفت.

به این ترتیب از آن زمان بخشی داریم که در آن حدود 30 مدل از این تجهیزات، طراحی و ساخته شده و امروزه به محصولی دست یافته‌ایم که کاملاً برای دندان‌پزشک کارآمد است و رفاه بیمار و دندان‌پزشک را تأمین کند.

از آنجا که طراحی این محصول بر عهده کسی بوده که خود و خانواد‌ه‌اش در این مسیر گام برداشته‌اند و یک کاربر این یونیت را طراحی کرده که با نیازهای کاربران از نزدیک آشنایی کامل دارد، محصولی عرضه شده که مشابهی در دنیا ندارد و تنها یونیت و صندلی الکترونیکال یک‌تکه چمدانی است که می‌تواند خدمات مطلوب و کاربردی مورد نیاز را در اختیار دندان‌پزشکان و بیماران بگذارد.

پس از طراحی و تجهیز دندان‌پزشکی‌ها، برای نمونه دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان، بیشترین خدمات‌رسانی در مناطق محروم انجام شد و با جست‌وجوی اینترنتی، فراوانی خدماتی که این گروه به مناطق محروم ارائه داده‌اند به چشم می‌آید. ما حتی می‌توانیم صلیب سرخ را به چالش بکشیم؛ چراکه به نظر می‌رسد بالاترین آمار درمان گروهی دنیا، مختص دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان باشد که بیش از 170 مأموریت را با همکاری 40 نفر از دندان‌پزشکان در اقصی نقاط محروم ایران، نقاط مرزی و نقاط دورافتاده انجام داده است؛ به ‌اضافه همکارانی که به چهار منطقه برون‌مرزی اعزام شده‌اند.

به موازات آن، چند سال پیش این دستگاه‌ها را به بیمارستان‌های صحرایی، بیمارستان‌های نیروی مسلح و فرماندهی مرزبانی دادیم و طراحی این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که بالاترین استحکام و کمترین استهلاک و راه‌اندازی در کمترین زمان از ویژگی‌های آن است که علاوه بر این کم‌وزن و کم‌حجم هم هستند.

این یونیت حدود 30 کیلوگرم است که در بیش از 10 کشور آن را به‌عنوان چمدان سفری بدون احتساب هزینه بار با خودم حمل کردم و چون مشابه ویلچر است، در قسمت حمل بار فرودگاه پذیرفته می‌شود.

کمی درباره قابلیت‌های این یونیت بگویید؛ چه تفاوت‌هایی با یونیت‌های عادی دارد؟

این صندلی بیش از 200 کیلوگرم وزن را تحمل می‌کند و این قابلیت را دارد که به‌عنوان ابزار دندان‌پزشکان بدون محدودیت یا حصار جغرافیایی استفاده شود. این ویژگی‌ها باعث شده که حدود 300 بیمار که توانایی حرکت نداشتند و در جایی ساکن بودند، خدمات دریافت کنند.

این صندلی به ‌گونه‌ای طراحی شده که به‌صورت الکترونیکال کنار تخت بیماران بستری‌شده، مماس با تخت بیمار قرار داده می‌شود و بیمار به‌راحتی به یونیت منتقل می‌شود و مانند برانکارد به جایی منتقل می‌شود که دندان‌پزشک فضای مناسبی را برای درمان بیمار داشته باشد و در هر زمینه‌ای از ایمپلنت گرفته تا درمان ریشه یا جراحی و… تمام خدمات دندان‌پزشکی در چند جلسه قابل انجام است و پس از انجام مراحل درمان، بیمار به تخت خودش منتقل خواهد شد.

نیازی که برای تولید این یونیت احساس کردید، چه بود؟

با توجه به اینکه گاهی شرایط برای بیمار بحرانی و خاص است، این صندلی به ‌گونه‌ای ساخته شده که یونیت و تجهیزات دندان‌پزشکی و باکس دارو درست مثل یک مطب کامل در صندوق عقب خودرویی مانند پراید جا بگیرد و ویزیت در منزل به‌راحتی انجام ‌شود.

حتی این امکان وجود دارد که این تجهیزات با چتر نجات هر جا که نیاز باشد، فرود بیاید. از دیگر محسنات این محصول این است که به تعداد بیماران ابزار استریل، ترمیم، کشیدن و… در یک پک در اختیار دندان‌پزشک قرار داده می‌شود و پزشک می‌تواند بدون محدودیت به هر تعداد بیماری که به هر دلیلی خارج از مطب به درمان نیاز دارد، خدمات ارائه دهد. این نوع خدمت‌رسانی پروتکل‌های خودش را دارد و معاونت درمان که رگولاتور مراقبت‌های درمانی است، باید نظارت کافی روی این مسئله داشته باشد که از حیطه وظایف ما خارج است.

این محصول، فصل جدیدی را در سیستم دندان‌پزشکی جهانی به‌ویژه کشورهای سوسیالیستی رقم زده است. برای مثال اخیراً رئیس مجلس ویتنام در ایران حضور داشت و در جلسه‌ای که برگزار شده بود، ما هم حضور داشتیم. چندی پیش سفیر کوبا به سایت تولید ما مراجعه کرد و استقبال زیادی از این محصول به عمل آورد.

از آنجا که کشورهای سوسیالیستی هزینه‌های مربوط به درمان مردم را متقبل می‌شوند، اگر وزارت درمان و آموزش پزشکی این کشورها این تشکیلات را داشته باشند، کاهش هزینه‌ها و ارتقای سطح بهداشت و سلامت کل جامعه را به‌دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر به‌صورت علمی ثابت شده که انسان این توانایی را دارد که دندان‌هایش را تا پایان عمر حفظ کند و فرد برای محقق‌‎شدن این فرضیه علمی حتماً باید سالی چند بار به دندان‌پزشک مراجعه کند تا پوسیدگی‌های سطحی را درمان کرده و از پیشرفت پوسیدگی تا مرحله دو، سه و… جلوگیری کند. این فرایند هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و محصول ما کمک زیادی به این مسئله خواهد کرد.

لطفاً درباره خط تولید، نحوه فروش این محصول و افرادی که زیرمجموعه «امرداد امداد» مشغول به کار هستند، توضیح دهید.

محصول فعلی ما، یعنی آخرین مدلی که پروانه تولید را دریافت کرده و استانداردهای مختلف در آن رعایت شده، مشخصاتی دارد که پس از آزمون‌وخطاهای مختلف عرضه شده است. ما بر اساس تجربه‌های پیشین به این نتیجه رسیدیم که در شاسی محصول، چه از لحاظ بهداشتی، چه از لحاظ استحکام و جلوگیری از پوسیدگی در شرایط جوی مختلف، حتماً باید از استیل ضدزنگ استفاده شود.

کل استراکچر و شاسی محصول ما و حتی منبع هوای فشرده کمپرسور ما از استیل است که این دستگاه پاک‌ترین هوای موجود در یونیت صندلی است که در کل جهان طراحی شده است. وزن این دستگاه حدود 30 کیلوگرم است و بیش از 200 کیلوگرم وزن را تحمل می‌کند. بیش از 10 نفر در مجموعه ما مشغول به کار هستند و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم شاید بیش از یکصد نفر با ما همکاری داشته باشند.

ما پیگیر بحث برون‌مرزی و به اشتراک گذاشتن این محصول با کشورهای مختلف جهان را هستیم و همه کشورهایی که تاکنون با آنها مذاکره کرده‌ایم، بسیار مشتاق و علاقه‌مند هستند که این محصول را به آنها عرضه کنیم.

تاکنون چه تعداد از این دستگاه به فروش رسانده‌اید؟

این محصول فقط حدود چند ماه است که پروانه تولید گرفته و تاکنون 300 عدد از آن تولید شده، ولی نیازی که در کشور پیش‌بینی می‌شود، بیش از سه هزار دستگاه است. برای مثال سازمان‌هایی هستند که برای 300 تا 500 دستگاه اعلام نیاز کرده‌اند که البته این سازمان‌ها غیر از سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هستند. امسال برای نخستین‌بار خدمات دندان‌پزشکی در مراسم حج نیز با این تجهیزات ارائه شد که بسیار رضایت‌بخش بود و مشکلی در ارائه خدمات به وجود نیامد.

در مسیر تولید و فروش چه چالش‌هایی دارید و به چه حمایت‌هایی نیازمندید؟

امیدوارم مقامات و مسئولان رسالت خود را به‌درستی انجام دهند، یعنی وقتی کسی به تولید فکر کرده و ابتکاری را به خرج داده که می‌تواند در هر بخشی اثرگذار باشد، وظیفه مسئول ذی‌ربط این است که به‌صورت خودجوش از این ایده حمایت کند.

برای مثال کارهایی که من به‌طور جهادی، برای تسکین آلام بشری انجام دادم، وقت و انرژی زیادی از من گرفت. چطور یک مقام مسئول انتظار دارد که چنین فردی پشت درهای بسته اتاقش تقاضا کند و اساساً به‌شخصه با این واژه مشکل دارم، چون تقاضا کردن و بوروکراسی اداری کار امثال من نیست؛ چراکه وقت سر خاراندن هم ندارم.

در حال حاضر که در خدمت شما هستم، به اندازه یک ارزن حمایت که نشدیم، بماند! حتی ساعت‌های متمادی وقت ما را در این اداره‌ها اتلاف کردند که می‌شد همان زمان و انگیزه‌ای که از ما گرفتند، صرف خدمت‌رسانی به مردم شود.

امیدوارم گلایه ما به گوش مسئولان برسد و اگر مسئولان کشور کوچک‌ترین قدمی برای پیشروی ما برداشته بودند، اکنون جایی بهتر از اینجا بودیم. این اقدام خیرخواهانه می‌تواند به‌عنوان افتخار ملی قلمداد شود و مقامات و مسئولان نباید این توقع را از کسی که خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهد، داشته باشند که با خواهش و تمنا از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شود، بلکه وظیفه آن مسئول است که از این اقدامات حمایت کند.

تصور من این است که امروز اگر از مخترعی حمایت می‌شود، بی‌تردید او از نورچشمی‌ها یا سفارش‌شده‌ها بوده است. محصول ما در زمره اختراعات بنیاد ملی نخبگان در سال 1400 قرار گرفت که طبق پروتکل‌های بنیاد نخبگان، عنوان شده که تمام حمایت‌های نیمه‌صنعتی و صنعتی‌شدن و بازارمحورشدن به آن تعلق خواهد گرفت، اما تاکنون کوچک‌ترین حمایتی ندیده‌ایم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ta5u
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.