رسانه اقتصاد نوآوری ایران

یک فنلاندی آینده‌دار

چرا سرمایه‌گذاران به استارتاپ رایو روی خوش نشان داده‌اند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رایو (Rive) که استارتاپی برای خریدوفروش املاک است، به‌تازگی تأمین مالی سری A خود را به اتمام رسانده است. استارتاپ رایو که یک شرکت فناوری در زمینه املاک و مستغلات است، یک دور سرمایه‌گذاری سری A به مبلغ حدود 24 میلیون دلار را به‌تازگی بسته که هدف از این جذب سرمایه کمک به خریداران و فروشندگان خانه است تا معاملات خود را با سهولت و سرعت بیشتر انجام دهند.

شرکت رایو یک استارتاپ فنلاندی است و هدف آن کمک به مردم برای خرید و فروش سریع و آسان خانه است. این شرکت حدود 24 میلیون دلار جمع کرده است تا هم این معاملات را بهینه‌سازی کند و هم آن را به امری سودآور تبدیل کند. نام این استارتاپ قبلاً iBuyer Kodit.io بود.

این شرکت پلتفرمی را برای خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات ایجاد کرده است. خدمات این پلتفرم عبارتند از خدمات واسطه‌گری در زمینه خریدوفروش ملک، پیشنهاد نقدی فوری به فروشندگان، طرح‌هایی موسوم به «از اجاره تا خرید» و همچنین طرح‌هایی برای بازسازی املاک.


یک پراب‌تک واقعی


رایو در سال 2017 تأسیس شد و فناوری‌هایی را برای پذیره‌نویسی املاک، قیمت‌گذاری و بازاریابی دقیق آن به وجود آورده است. این شرکت برخی املاک در بازار مستغلات را در فهرست خود گذاشته است؛ با وجود این نمونه‌هایی از ملک را نیز خود عرضه می‌کند. یعنی املاکی را برای نوسازی و فروش می‌خرد تا خریداران‌شان مجبور نباشند خانه جدید را تعمیر کنند و همچنین هزینه‌ها و زمان‌های پیش‌بینی‌نشده را حذف می‌کند.

بعضی از این املاک در طرح از اجاره به خرید، اجاره داده می‌شوند و مستأجران اجاره‌ای کمتر از بازار به رایو می‌پردازند و پولی را به عنوان سپرده خانه کنار می‌گذارند. وقتی پول به اندازه کافی پس‌انداز شد، می‌توانند وام مسکن بگیرند.

کاله سالمی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت رایو گفته که رایو قصد دارد فرایندهای نامطمئن فعلی بازار املاک و مستغلات را بهبود بخشد. برای مثال فروشندگان اکنون نمی‌دانند که اموال‌شان نهایتاً به چه قیمتی به فروش می‌رسد، فروش چه زمانی اتفاق می‌افتد و چه زمان باید خانه خود را ترک کنند، اما رایو به فروشندگان پیشنهادهای نقدی با بازه‌های زمانی مناسب و برنامه‌هایی برای جابه‌جایی ارائه می‌دهد.


آینده بازار املاک


سالمی انتظار دارد که بازار مسکن طی 6 تا 12 ماه آینده همراه با تزلزل اقتصادی افول کند. او گفت که در بازار ملک قیمت‌ها کاهش می‌یابد و معاملات کمتری انجام خواهد شد؛ اما اصلاح بزرگی هم در بازار رخ نخواهد داد.

رایو برای هر معامله کمیسیون می‌گیرد. به همین دلیل سالمی گفت که اگر تعداد معاملات کم شود، باید رشد سریع‌تری داشته باشند و حتی رشدشان باید آن‌قدر سریع باشد تا در خط مقدم رشد باقی بمانند.

او گفت: «به‌روشنی تقاضای رو‌به‌رشدی برای محصول ما وجود دارد. ما نقدینگی خوبی را به مشتریان پیشنهاد می‌کنیم. در سال گذشته نقدینگی زیادی در بازار وجود داشت، بنابراین محصول کمتری مورد نیاز بود.» تأمین سرمایه سری A یک دور کامل سهام‌گذاری است که پلتفرم سرمایه‌گذاری خطرپذیر IDC آن را هدایت می‌کند.

سالمی نگفت که این پلتفرم چه مقدار تأمین مالی مربوط به بدهی را که غالباً کسب‌وکارهای بزرگ با دارایی‌های سنگین از آن استفاده می‌کنند، افزایش داده است. این پول برای گسترش پلتفرم رایو در بازارهای فنلاند و لهستان و اسپانیا استفاده خواهد شد و در کنار آن سالمی به سودآوری هم توجه دارد.

تأمین سرمایه رایو که در دو مرحله انجام شد، تقریباً یک سال طول کشید. این تأمین سرمایه زمانی انجام شد که در اکوسیستم اخراج کارکنان به‌صورت گسترده در جریان بود. برای مثال شرکت املاک و مستغلات «Competitor Opendoor» در اوایل ماه جاری 18 درصد از کارکنان خود را تعدیل کرد.

سالمی گفت: «ما دست به اخراج کارکنان به‌صورت گسترده نمی‌زنیم؛ اما سودآوری چیزی است که رویش تمرکز کرده‌ایم. صرف نظر از افزایش سرمایه، وقتی هزینه سرمایه افزایش می‌یابد، شما می‌خواهید زودتر سود کسب کنید.» او همچنین گفت که محیط سخت اقتصادی به این معنی است که نمایندگان سنتی املاک و مستغلات با پلتفرم‌هایی مثل رایو رقابت کنند و بهره‌وری خود را بالا نگاه دارند.

به نظر او زمانی که بازار کُند می‌شود، شرکت‌هایی که کارآمدتر هستند، از کسب‌وکارهای سنتی بهره‌وری بیشتری خواهند داشت. تعداد کارمندان رایو حدود 300 نفر است. این شرکت قصد دارد طی 12 ماه آینده تعداد نمایندگانش را افزایش دهد و در عین حال توسعه کسب‌وکار و تیم‌های فناوری‌اش باثبات و پایدار باقی بماند.

این شرکت تاکنون چهار آژانس املاک و مستغلات و دو پلتفرم برای طرح از اجاره تا خرید را توسعه داده و به راهبرد یا استراتژی ادغام و تملک (M&A) خود ادامه می‌دهد. سرمایه نقدی که این شرکت به‌تازگی جمع‌آوری کرده، سرمایه کل آن را به 35 میلیون یورو می‌رساند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rt1l
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.