کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

P&G چطور از استراتژی تولید رنگین‌کمانی استفاده می‌کند؟

شرکت P&G یکی از شرکت‌های پیشروی تولیدی جهان است. این جایگاه چطور به دست آمده؟

یکی از 44 شرکت پیشرو جهان در زمینه نوآوری، برند آمریکایی پراکتر اند گمبل است که به یک عنوان شهره است: تنوع تولید و محصول. شرکتی که با نام P&G شناخته می‌شود و تنها با فروش انوع پودر لباسشویی، سالانه 24 میلیارد دلار درآمد دارد. P&G که با شعار «لمس زندگی؛ لمس پیشرفت» در حوزه کالاهای تندمصرف کار می‌کند، سالانه بالغ بر 70 میلیارد دلار درآمد دارد.

تندمصرف‌ها عموما کالاهایی هستند که فاصله بین خروج آن‌ها از کارخانه به فروشگاه‌ها و به منازل کمتر از یک سال است و از تولیدات غذایی تا محصولات آرایشی، بهداشتی، شوینده و… را شامل می‌شوند. بررسی شاخص‌های تولید در این صنعت نشان می‌دهد تولید رنگین‌کمانی از محصولات نیازمند استراتژی رقابتی خاصی است که در مورد پراکتر اند گمبل با عنوان «توسعه و اتصال» معنا می‌شود.

رویکردی که برای دوام P&G در بازار، سطح بالایی از رقابت‌پذیری، یادگیری و تحقیق‌وتوسعه را ایجاد کرده است. P&G برای تداوم فعالیت در این بخش، روی انقلاب صنعتی چهارم تمرکز ویژه‌ای دارد. P&G طبق برآورد مکنزی یکی از چهار شرکت آمریکایی با بالاترین سطوح نوآوری است. از روند کاهش نیروهای کار این شرکت در آمریکا و استرالیا می‌توان به‌خوبی دریافت که استفاده از ربات‌ها و هوش مصنوعی در خطوط تولید چگونه حدود 30 هزار نفر از نیروهای این شرکت را کاهش داده است.

پراکتر اند گمبل که سالانه بالغ بر 5/2 میلیارد دلار در 11 بخش و 200 محصول هزینه‌ می‌کند، از ایده‌های جدید برای تولید محصولات تازه به‌شدت استقبال و پیوسته خریدارانش را شگفت‌زده می‌کند. P&G تلاش دارد در افق 2025 همچنان یکی از پیشروان صنعت و نوآوری باشد.

این شرکت به جز خطوط تولید، در سطوح سازمانی نیز بیشترین میزان از پیوستگی را با موج جدید انقلاب صنعتی که همان استفاده از تکنولوژی دیجیتال و ابرداده‌هاست، پیاده کرده است. آن‌ها که از بدو تأسیس خط تولید صابون در 183 سال پیش تا امروز، پیوسته در مسیر رشد و نمو خود را متحول ساخته‌اند، طبق آخرین گزارش مالی خود، دارایی هنگفتی بالغ بر 120 میلیارد دلار داشته و سود خالص سالانه‌شان حدود 16 میلیارد دلار است.

تصویری که P&G در جهان از خود به جای گذاشته، مدیون یک استراتژی است: رنگین‌کمان محصولات. این چیزی است که پیوسته در گزارش‌های فورچون500 نیز به آن اشاره می‌شود که تمرکز مداوم روی تولید یک یا چند محصول خاص، آن هم به شکل طولانی در درازمدت می‌تواند شرکت را فرسوده کند، هر چند درآمد تغییری نکند.

پراکتر اند گمبل نیز به عنوان برندی که سال‌هاست اصل تنوع را بی‌کم‌وکاست در کارش رعایت کرده، توسعه زیرساخت‌ها و آموزش نیروهای انسانی را به شکلی پیش برده که این اصل، محور خدشه‌ناپذیر تولید باشد. این محور که با پنج ایده حیاتی، یعنی «اشتراک در برد با مصرف‌کنندگان»، «چابکی و پاسخگویی در سطح سازمان»، «تخریب خلاق در زنجیره کسب‌وکار»، «قراردادن بهره‌وری به عنوان متر سرمایه‌گذاری» و «سرمایه‌گذاری در برندهای متعدد» تغذیه می‌شود، P&G را در دهه اخیر به‌شدت توسعه داده تا برای جهانی که هر لحظه در معرض تحول است، مسیری ایمن را انتخاب کند.

عکس این مطلب دیوید تیلور مدیرعامل P&G است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2dt5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.