کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
صنعت لجستیک نهتنها در ایران، بلکه در تمام دنیا با توجه به رشد کسبوکارهای آنلاین و اینستاگرامی، امکان بالایی برای رشد دارد. از زمانی که یک سفارش ثبت میشود تا هنگامی که آن کالا بخواهد به مشتری تحویل داده شود، زنجیره تأمین قادر است یک خرید را کامل کند. اما آنچه این زنجیره را کمی حساس و شکننده کرده، حاکمیت شرایط سنتی در کسبوکاری مدرن است که گویی با ادبیات یکدیگر چندان آشنایی ندارند و همین تناقض و شرایط دیگری که این صنعت با آن دست به گریبان است، باعث شده حال این صنعت چندان خوب نباشد.
سعید ناسوتی، مدیرعامل برند PPT یا همان پیشرو پست تهران در گفتوگوی پیش رو، در این باره توضیحات جامعی ارائه میدهد.
لطفاً درباره فعالیت PPT و کاری که در زنجیره تأمین کالا برای کسبوکارهای اینترنتی انجام میدهد، توضیح دهید.
برند «پیشرو پست تهران» یا بهاختصار PPT، یک شرکت حملونقل درون شهری (متمرکز روی شهر تهران) است که در سال ۱۳۹۵ با همکاری هلدینگ یارا در تهران راهاندازی شده است و من دو سال بعد در کسوت مدیرعاملی به شرکت ملحق شدم. این شرکت در طول پنج سال فعالیت خود هماکنون در جایگاهی قرار دارد که روزانه ۱۳۰ فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی به صورت هر روزه یا چند روز در هفته با آن همکاری میکنند و تعامل دارند.
این شرکت خدمات خود را با ناوگانی حدود ۳۰ موتور و پنج وانت انجام میدهد و کار ارسال بستهها را از سه شعبه یا سه انبار به اقصی نقاط شهر تهران بر عهده دارد. وجود این سه هاب، مزیت فوقالعادهای برای فروشگاهها و کسبوکارهای اینترنتی محسوب میشود؛ زیرا رانندگانی که با ما همکاری دارند، اجناس را از انبار نزدیکتر تحویل میگیرند و همین امکانات باعث شده آنها زودتر به مقصد موردنظر برسند و کمتر در ترافیک بمانند و سوخت کمتری نیز مصرف کنند.
موقعی که بسته به انبار پیشرو پست تحویل داده میشود، برای مشتری پیامک ارسال میشود که بسته شما به پست تحویل داده شده و برای ارسال آن مجدداً پیامک میرود و بازه حدودی زمان تحویل بسته به مشتری اطلاع داده میشود. ما همچنین مجوز پیشخوان دولت داریم که بستهها با پست برای شهرستانها ارسال میشود.
مشتریان ما عموماً فروشگاهها و پیجهای اینستاگرامی یا شرکتها هستند که سفارشهای خود را از طریق پنل ثبت کردهاند.
برند «پیشرو پست تهران» یا بهاختصار PPT، یک شرکت حملونقل درون شهری (متمرکز روی شهر تهران) است که در سال ۱۳۹۵ با همکاری هلدینگ یارا در تهران راهاندازی شده است.
آیا صنعت لجستیک، برای صاحبان کسبوکار حملونقل، صنعتی پربازده محسوب میشود؟
متأسفانه خیر. معمولاً شرکتهای حملونقل درونشهری زیانده هستند، چون فروشگاههای اینترنتی و اینستاگرامی و آنلاینشاپها میخواهند با قیمت پایینتر بسته را به دست مشتری برسانند و حاضر نیستند قیمت را افزایش دهند و شرکتهای حملونقل نیز ناچارند نرخ را به اندازهای که مشتری قبول کند، کاهش دهند و با هر قیمت که آنها بخواهند کار کنند.
اکثر شرکتهای حملونقل درونشهری و پستی با تزریق سرمایههایی که از طرف سرمایهگذاران خود داشتهاند، توانستهاند خود را سر پا نگه دارند وگرنه تا الان به ورشکستگی کشیده شده بودند.
حتی در این صنعت، شرکتهایی وارد شدهاند که با سختیهای کار آشنایی نداشتهاند یا تصور دیگری از وضعیت موجود داشتهاند و بعد از مدتی مجبور شدهاند کسبوکار خود را تعطیل کنند. البته بازدهی شرکتهای بزرگی مانند تیپاکس که بیش از ۵۰ سال است در این عرصه حضور دارد، با شرکتهای نوپا تفاوت دارد و مسلماً شرکتهای نوپا به پول بیشتری نیاز دارند تا سر پا بمانند.
وضعیت شرکتی مانند پیشرو پست که تقریباً نوپاست، چگونه است؟
در طول مدت پنج سالی که با هلدینگ یارا همراه بودیم، به جز سال گذشته که با نقطه سربهسر به پایان رساندیم، هر ساله مبلغی را به عنوان کمکهزینه از هلدینگ دریافت کردهایم. به عنوان مثال، دو سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان و سه سال پیش حدود ۳۰۰ میلیون تومان از هلدینگ یارا دریافت کردیم تا بتوانیم به نقطه سربهسر برسیم و روی پا بایستیم. اما از سال گذشته به طور کامل از هلدینگ جدا و مستقل شدهایم.
البته اکثر شرکتهای حملونقل درونشهری همین وضعیت را دارند و با زیان روی پا ایستادهاند یا از طرف یک سرمایهگذار حمایت میشوند.
اما الان ما هم درصدد هستیم سرمایهگذار جذب کنیم. بیزینسپلن و شیب رشد این شرکت نیز مشخص است. از لحاظ مالی نیز پرونده شفافی داریم. به عنوان مثال، سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان درآمد و در همین حدودها نیز هزینه داشتهایم و در نقطه سربهسر قرار داشتهایم. اما اگر بخواهیم کار خود را توسعه دهیم، نیاز به سرمایهگذار داریم.
برای اینکه بتوانید به حاشیه سود بیشتری برسید، روی چه نقاط قوتی تمرکز دارید؟
به طور معمول ما باید تبلیغات خود را بیشتر کنیم تا بتوانیم کسبوکارهای آنلاین و مشتریان بیشتری جذب کنیم تا با ما همکاری کنند. در این صورت است که هزینههای شرکت سرشکن میشود و کمکم به حاشیه سود مشخص میرسیم. مثلاً وقتی از فروشگاههای بیشتری بار قبول کنیم، به خاطر هزینههای ثابتی مانند اجاره انبار و… که داشتهایم، میتوانیم به کار بیشتر و حاشیه سود بالاتر دست یابیم.
هر چقدر بار بیشتری جذب شود، میتوانیم با رانندگان بیشتری همکاری کنیم و انگیزه کار کردن رانندگان نیز با ما بیشتر میشود. این اتفاق با تبلیغات بیشتر و کاهش نرخ کرایه بار امکانپذیر است.
صنعت لجستیک در شرایط بینابین سنتی و مدرن در حال دستوپا زدن است. شرکت پیشرو پست تهران در کجای این طیف قرار دارد؟
در حال حاضر بخش اعظمی از کار شرکت پیشرو پست تهران از حالت سنتی خارج شده و قبول سفارشها و پیگیریها توسط پنل اپلیکیشن انجام میشود. البته سرمایهگذاری در این بخش میتواند به ما کمک زیادی کند تا بتوانیم کار را گسترش دهیم.
آیا تاکنون به دنبال سرمایهگذار بودهاید؟
این تمایل از جانب ما در راستای توسعه کار وجود داشته است، اما هیچوقت تمایل خود را ابراز نکردهایم و به دنبال جذب سرمایهگذار نبودهایم یا برایمان شرایطی ایجاد نشده که سرمایهگذار به سمت ما جذب شود. در واقع در کسبوکارهای لجستیک تا موقعی که تبدیل به برند معروفی نشده باشید، زمینه برای کار کردن چندان هموار نیست و از لحاظ جذب مشتری با مشکلات زیادی مواجه هستید و همین مشکلات باعث میشود حاشیه سود نیز کم شود.
اگر بخواهم عادلانه به این صنعت امتیاز دهم، نمرهای بیشتر از ۱۳ به این صنعت نمیدهم. زیرا این صنعت به دلیل مشکلاتی که با آن دستوپنجه نرم میکند، شرایط ایدهآلی ندارد و اکثر شرکتها با کمک سرمایهگذار توانستهاند سر پا بمانند.
آیا پیشنهادی برای بالا بردن حاشیه سود در بخش لجستیک دارید؟
یکی از راهها برای بالا بردن حاشیه سود در این بخش این است که سرعت کار بالاتر رود. به عنوان مثال، هر قدر بستهها زودتر به دست مشتری برسد، هم مشتری راضیتر است و هم راننده.
در حال حاضر در حال ارتقای پنل پیشرو پست هستیم تا بتوانیم سرعت انجام کار را بالا ببریم و امکان استفاده از کیف پول و… را برای مشتری فراهم سازیم. منتها مشکلی که وجود دارد، نبود سرمایه کافی برای سرعت بخشیدن به پروژه است و امیدواریم با همکاری و جذب سرمایهگذار این مشکل برطرف شود.
شرایطی که این شرکت برای جذب سرمایه دارد، با توجه به آینده صنعت لجستیک در ایران، بسیار درخشان است و چشماندازی واضح دارد. بنابراین ما همچنان برای توسعه کار در این شرکت در انتظار جذب سرمایه هستیم.
پیشبینی شما از رشد این صنعت چیست؟
این صنعت با توجه به رشد کسبوکارهای آنلاین و اینستاگرامی، امکان بالایی برای رشد دارد. پیشرو پست نیز برنامههای زیادی برای توسعه کار در این فضا دارد و ما این امکان را برای سرمایهگذارانی که بخواهند وارد این عرصه شوند، باز میگذاریم.
در این عرصه چه مشکلاتی از نظرتان چشمگیر است؟
در حال حاضر یکی از مشکلات این بخش، انجام کار لجستیکی توسط شرکت پست جمهوری اسلامی با مبالغ غیرواقعی است. در واقع ارائه قیمت پایین توسط پست، امکان توسعه کار و حتی انگیزه کافی را از شرکتهای مشابه ما سلب کرده است. زیرا معمولاً هر مبلغی که برای شرکتهای حملونقل درونشهری برای ارسال بستهها مقدور باشد، شرکت پست با نصف قیمت همان کار را انجام میدهد.
نزدیک شدن قیمتهای شرکت پست به مبلغ واقعی میتواند اوضاع را کمی بهبود بخشد، زیرا همه کسبوکارهای اینترنتی درصددند هزینه کمتری برای ارسال بستههای خود به دست مشتری پرداخت کنند.
چه نمرهای به صنعت لجستیک ایران میدهید؟
اگر بخواهم عادلانه به این صنعت امتیاز دهم، نمرهای بیشتر از ۱۳ به این صنعت نمیدهم. زیرا این صنعت به دلیل مشکلاتی که با آن دستوپنجه نرم میکند، شرایط ایدهآلی ندارد و اکثر شرکتها با کمک سرمایهگذار توانستهاند سر پا بمانند. تحمل این شرایط برای پیشرو پست که یک سالی میشود به طور کامل روی پای خودش ایستاده، کمی دشوار است. اما به هر حال امیدهایی به بهبود شرایط داریم که توانستهایم تاب بیاوریم.