کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
آسوشیتدپرس، یا AP، اعلام کرده که بازاری را برای فروش انافتیهایی در قالب کار عکاسان خود، با همکاری شرکتی به نام Xooa راهاندازی کرده است. این شرکت برای کلکسیونرهایی که به «خرید عکسهای خبری معاصر و تاریخی برنده جوایز خبرگزاری» علاقه دارند، بهعنوان یک بازار ویژه عمل خواهد کرد.
این رسانه میگوید که سیستم آن بر بستر بلاکچین «دوستدار محیط زیست»؛ پلیگان قرار دارد و انافتیهای مختلف شامل مجموعهای غنی از عکسهای خبری هستند. به گفته این خبرگزاری پرآوازه، اولین مجموعه این بازار که در ۳۱ ژانویه امسال عرضه میشود، شامل انافتیهایی میشود که میزبان عکسهایی خبری از فضا، تغییرات اقلیمی، جنگ و دیگر موارد دستاول خبری است.
دیگر خبرگزاریها نیز در حال ورود به بازار انافتیها هستند
آسوشیتدپرس اولین شرکت ژورنالیستی نیست که از انافتیها استفاده کرده یا به آن علاقه نشان میدهد. در گذشته کوارتز و نیویورکتایمز نسخههایی از مقالات خود را بهعنوان انافتی فروختهاند و «کریگ پیترز»، مدیرعامل Getty Images در ماه دسامبر گفت که «یک فرصت واقعی» برای شرکتش در حوزه انافتیها وجود دارد.
با این حال احتمالاً به این زودیها شاهد رقابت شدید برای خرید انافتیهایی از این دست نخواهیم بود؛ امری که بهخوبی توسط مدیران این ابرخبرگزاریها نیز درک شده است. پیترز قبلاً گفته است که نیازی برای مسابقهدادن با دیگران حس نمیکند و ورود آنها و رشد در حوزه انافتیها یک فرایند زمانبر و همگام با بلوغ مفهوم انافتیها خواهد بود. با وجود رویکرد بدون عجله رسانهها، این اقدام آسوشیتدپرس مهمترین اقدام یک نهاد رسانهای معتبر برای ورود به دنیای انافتی است.
چگونه انافتیهای آسوشیتدپرس را بخریم؟
خریداران میتوانند با استفاده از کارتهای اعتباری ارزهای فیات یا اتریوم، به خرید این انافتیها اقدام کنند. آسوشیتدپرس میگوید که والت مشهور «متا مسک» اولین والت تحت پشتیبانی این سامانه جدید خواهد بود، اما برنامههایی برای اضافهکردن پشتیبانی برای سایر والتها در حال پیگیری است.
صفهای مجازی برای خرید این انافتیها به وجود خواهد آمد و هر دو هفته یک دراپ ویژه شامل یک انافتی سطح بالا که توسط آسوشیتدپرس «دراپ پولیتزر» لقب گرفته، انجام میشود. خریداران میتوانند هر یک از انافتیها را در بازارهای ثانویه سایت بفروشند.
آسوشیتدپرس میگوید که درآمد حاصل از فروش برای تأمین مالی پروژههای روزنامهنگاری استفاده خواهد شد. کارمزدهای تراکنش که اتریوم بهدلیل رقم بالای دریافتی به آن بدنام است، به شکل چشمگیری از طریق استفاده از بلاکچین پلیگان محدود شده تا خریداران بیشتری جذب شوند. همچنین تمامی عکاسان مسئول انافتیها درصد مشخصی از فروش عکسهای خود را دریافت میکنند؛ هرچند میزان دقیق این درصد هنوز بهطور عمومی اعلام نشده است.
آسوشیتدپرس قدیمیکار است
آسوشیتدپرس بهوضوح گفته که سبک کاری آنها تفاوتهای آشکار و عامدانهای با دیگر بازارهای انافتی؛ از جمله فضای متاورس دارد. بسیاری در ابتدا گمانهزنی میکردند که این نهاد خبری بهدنبال احداث یک موزه مجازی در فضایی مانند متاورس است تا برخی از این عکسها را بهعنوان قطعات دکوری مجازی عرضه کند. در متن اصلی اعلامیه اما هیچ اشارهای به متاورس نشده و بسیاری از عباراتی که این روزها تحت تأثیر متاورس بر فضای انافتیها حاکم شده نیز غایب هستند.
در عوض به نظر میآید تلاش آسوشیتدپرس تنها استفاده از سهولت و امکانات فناوری انافتی برای عرضه عکسهای خبری خود به خریداران خصوصی به شکل مؤثرتر و امنتر است. بازار انافتیهای آسوشیتدپرس ۳۱ ژانویه پیش رو، همزمان با اولین عرضه انافتیها افتتاح میشود. با این وجود به نظر میرسد که کاربران میتوانند با ارجاع دیگران برای ثبتنام، در فهرست دسترسی زودهنگام قرار بگیرند و در صف خرید اولویت پیدا کنند.