کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ثریا حقی / با توجه به تورم بیسابقه و رکود اقتصادی حکمفرماشده، بدون شک فضای اقتصادی در ماههای آینده از این هم بدتر خواهد شد. با کاهشیافتن درآمد و پول نقد در دست مردم و در عین حال افزایش هزینهها، میتوان انتظار داشت که در روزهای پیش رو، افراد بیشتری به وامهای غیربانکی بهعنوان جایگزینی برای تأمین مالی روی بیاورند. روندی که به احتمال زیاد، پرداختهای BNPL هم جزئی از آنها خواهند بود.
بر خلاف راهکارهای دیگر پرداخت، BNPL هنوز هم در بسیاری از کشورها قانونی نشده است. بهعنوان مثال، با وجود تمایل بسیاری از کاربران مالی بریتانیا به این مدل پرداخت، مرجع راهبرد امور مالی انگلستان تا سال ۲۰۲۲ برنامهای برای قانونیکردن آن نداشته و فعلاً هم گامی در این راستا برنداشته است.
با وجود اینکه مرجع راهبرد امور مالی انگلستان عنوان کرده احتمالاً تا اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی، اقداماتی در خصوص تنظیم BNPL انجام خواهد داد، اما واقعیت این است که چه برای بریتانیا و چه برای بسیاری از دیگر کشورهای توسعهیافته جهان که هنوز نتوانستهاند دسترسی به این روش پرداخت مدرن را در دسترس عموم قرار دهند، همین الان هم دیر است.
اما چرا این روش پرداخت میتواند یک کورسوی امید در رکود اقتصادی بهوجودآمده و تورم فزایندهای باشد که بازارهای مالی را درگیر کرده است؟ آیا این کورسوی امید که به نظر میرسد میتواند فضای فینتک را دستخوش تحول کند، خطرناک نیز هست؟ برای استقبال از BNPL در روزهای پیش رو چه باید کرد؟
مدل BNPL، بهدلیل سهولت، فقدان نرخ بهره و فرایند تأیید آسانش، چند سالی است که محبوبیت زیادی به دست آورده؛ با این حال، خالی از ریسک هم نیست. انباشت بدهی و کاهش امتیاز اعتباری، از جمله مواردی است که میتواند بهویژه در مورد کاربرانی که آسیبپذیر هستند، یک ریسک مهم تلقی شود و BNPL را بیشتر از آنکه مفید باشد، به یک تله بدل کند.
وقتی چهارچوبهای رگولاتوری معین میشوند، قرار نیست هیچکس (از مؤسسات مالی و مشتریانشان گرفته تا ارائهدهندگان BNPL و شرکتهای فینتکی) به دردسر بیفتند. بانکها ملزم هستند مشتریانی را که ممکن است در معرض خطر باشند، شناسایی کرده و با انجام یکسری اقدامات درخور از آنها حمایت کنند.
به نظر میرسد بهترین رویکرد برای حمایت از مصرفکننده در عین استقبال از راهکارهای نوین پرداخت مثل BNPL، ادغام خطوط اعتباری است. تصور کنید کاربران این فرصت را داشته باشند تا زیر سایه اطمینان مؤسسات مالی سنتی و بانکها، از خدمات مدرن ارائهدهندگان BNPL استفاده کنند.