کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ChatGPT از اینستاگرام پیشی گرفت / ۱۰ میلیون کاربر فعال روزانه فقط در عرض ۴۰ روز
ثریا حقی / چت جیپیتی (ChatGPT) جدیدترین و قدرتمندترین مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه اون ایآی (OpenAI)، شرکت مستقر در سانفرانسیسکو، توانسته همه رکوردها را شکسته و در عرض تنها ۴۰ روز از راهاندازیاش، ۱۰ میلیون کاربر فعال روزانه را به نام خود به ثبت برساند.
به گفته یکی از متخصصان صنعت، در صورتی که تعداد کاربران فعال ماهانه این پلتفرم را چیزی در حدود ۲۰ میلیون کاربر در نظر بگیریم، حقیقتا ChatGPT به دستاورد قابل ملاحظهای در عرصه تکنولوژی دست یافته است.
برت وینتون (Brett Winton)، آینده شناس و تحلیلگر ارشد شرکت سرمایهگذاری آرک ونچر اینوستمنت (ARK Venture Investment)، با انتشار پستی در توییتر مبنی بر «چت جیپیتی با بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال روزانه در ۴۰ روز» عنوان کرد که اینستاگرام، پلتفرم محبوب متا، ۳۳۵ روز طول کشید تا به ۱۰ میلیون کاربر ثبتنامشده برسد.

وینتون در این رشته توییتها، اعلام کرد با در نظر گرفتن این 10 میلیون کاربر فعال روزانه، ChatGPT بیش از 20 میلیون کاربر فعال نیز به صورت ماهانه دارد. البته او خاطر نشان کرد که از شنیدن رقم کاربران ماهانه «20 میلیونی» ChatGPT شوکه شده است و حس میکند که سوگیری نمونه (sample bias) در دادههای مورد تحلیل، نفوذ کمتری را برای این پلتفرم نشان داده است.
ChatGPT چکار میکند؟
ChatGPT، یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی است که قادر است به هر سوالی که از او پرسیده میشود پاسخ دهد. این فناوری انقلابی قابلیت آن را دارد که موضوعات و مباحث پیچیده در حوزههای تخصصی مختلف، نظیر فیزیک، ریاضی و برنامهنویسی را درک کند و با کاربر، در راستای حل مسائل پیچیده همراه شود.
ربات پاسخگوی ChatGPT قدرت این را دارد که حتی مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی را نیز برای کاربرانش حل کند، تولید محتوا کند، صفحات اچتیامال ایجاد کند و مواردی از این دست.
تفاوت ChatGPT و موتور جستوجو در آن است که این فناوری، یک مدل زبانی است که با هدف گفتوگو با کاربران ایجاد شده است، در حالی که یک موتور جستوجو، صفحات وب را در اینترنت فهرست میکند تا به کاربران در پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان کمک کند.
ChatGPT قابلیت سرچ در اینترنت برای یافتن اطلاعات مورد نظر کاربران را ندارد و به جای آن، از اطلاعاتی که پیشتر به لطف دادهها و فناوری هوش مصنوعی خود آموخته است، برای پاسخگویی استفاده میکند.
آیا پایگاه کاربران ChatGPT، فرو خواهد پاشید؟
علیرغم اینکه گمانهزنیهای زیادی پیرامون استقبال بینظیر کنونی کاربران از این فناوری نوظهور وجود دارد، اما دادهها و پیشبینیها حاکی از آن هستند که به احتمال زیاد، نه تنها پایگاه کاربری ChatGPT فرو نخواهد پاشید، بلکه در آیندهای نه چندان دور شاهد رشد مضاعفش خواهیم بود. هرچند که رشد کنونی حجم کاربران مشتاق به این فناوری، به زعم بسیاری از متخصصین صنعت «دیوانهوار» است، اما بعید به نظر میرسد که این اشتیاق، فروکش کند.
در همین راستا، یکی از کاربران در کامنتی به توییت وینتون نوشته بود که «ChatGPT، به زودی فرسوده خواهد شد، در حالی که اینستاگرام، همچنان به روند رشد خود ادامه میدهد.» وینتون در پاسخ به این کامنت، با گفتن این موضوع که «اگر از ChatGPT صرفا برای مقاصد جدید استفاده میکردم، احساس آرامش کمتری داشتم»، روی قابلیتهای عمیق این فناوری تاکید کرده و نسبت به ادامه روند رشد خارقالعاده آن اظهار امیدواری کرد.
موفقیت ادامهدار چت جیپیتی را میتوان به توانایی آن در درک مفاهیم و خواستهها، و تولید محتوای زبانی کاملاً شبیه به زبان انسان، در عین درک و پاسخ به مجموعه متنوعی از ورودیهای زبان طبیعی نسبت داد، که بر مجموعهای عظیم از دادههای متنی آموزش داده شده به سیستم استوار است.
این توانایی،ChatGPT را به ابزاری ارزشمند برای طیف گستردهای از کاربردها، مانند پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل دادهها تبدیل کرده است. همین ادله کافی است تا مطمئن شویم این فناوری نو و انقلابی، عامل شببیداری برای بسیاری از غولهای فناوری در سراسر جهان خواهد شد. نه فقط تا چند صباح، که احتمالاً تا سالهای سال.
ChatGPT و گوگل
یکی از مهمترین غولهای فناوری جهان، که احتمال میرود با افزایش محبوبیت ChatGPT، موقعیت خود را در خطر ببیند، گوگل است. شرکتی که تا همین چند ماه پیش، یکهتاز بازار بود و اکنون، با یک رقیب تازهنفس و به شدت جذاب برای کاربران روبهرو شده است.
بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی برخی از رسانهها در هفته گذشته، مدیرعامل گوگل، در واکنش به محبوبیت روزافزون ChatGPT اعلام وضعیت قرمز کرده است. گوگل، اگرچه سالهای سال است بازار را در دست دارد، اما روشی کاملاً متفاوت نسبت به ChatGPT برای تعامل با کاربران دارد که همین خلأ ممکن است در آیندهای نزدیک، کار را برایش دشوار کند. اگرچه در سالها، این غول فناوری بارها سعی کرده شانس خود را در چتباتها بیازماید، اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده و اینک، رقیب توانسته است با یک چتبات فوقالعاده کاربران را تحت تاثیر قرار دهد.
اگرچه گوگل و ChatGPT، هر دو از مدلهای زبانی بسیار قوی بهره بردهاند که توسط شرکتهای فناوری مطرح جهان ایجاد شدهاند و قدرت نفوذ بالایی در کاربران دارند، اما در کاربردها و روششناسی بسیار متفاوت از هم هستند. مهمترین مزیتChatGPT این است که بر تولید زبان طبیعی تمرکز دارد و این در حالی است که گوگل، از مدل زبانی خاص خود – نظیر برت (BERT) – برای تفسیر و جستوجوی زبان استفاده میکند.
هر دو مدل، مزیتها و محدودیتهای خاص خود را دارند و اغلب برای دستیابی به نتیجه دلخواه، مستلزم ادغام با دیگر فناوریهای موجود هستند.