کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
«پس از گذراندن دورهای پرمشقت به همراه رعایت سفتوسختِ فاصلهگذاریهای اجتماعی و ماندن در قرنطینه، ماه گذشته و پس از تزریق واکسن، بعد از ماهها بالاخره اولین وعده غذایی را در رستوران خوردم. خوردنِ غذا در رستوران و کافه از جمله نعمتهایی بود که در دوران همهگیری کرونا از آن محروم شده بودیم و من از امکان برخورداریِ مجدد از آن لذت میبردم.
من از بازگشت وضعیت به حالت عادی خوشحال بودم، اما همراهم چندان با من همعقیده نبود. او از حضور در فضاهای عمومی احساس ناخوشایندی داشت و اذعان داشت که ترجیح میدهد همچنان از خدمات بیرونبرِ رستورانها و غذاهای بستهبندیشده استفاده کند. » این تجربه یک تحلیلگر کسبوکار در مجله فوربس است که از آینده خردهفروشی نوشته.
چنین تجربهای نمایانگر شروع دورانِ جدیدی است؛ عادتهایی پیدا کردهایم که حتی اگر کرونا ریشهکن شود، همچنان با ما خواهد ماند. مشتریان تغییر رفتار دادهاند و ترجیح میدهند به صورت آنلاین خرید کنند و این اتفاقی نیست که به این زودیها تغییر کند. بر مبنای آخرین نظرسنجیهای گوگل، حدود 40 درصد از خریداران از برندهای جدید استفاده میکنند یا برخلاف گذشته از مغازهها خرید نمیکنند.
برآوردها نشان میدهد که در صورت تداوم این تغییر رفتار، زنجیره ارزش، تغییر خواهد کرد. برای مواجهه با شرایط جدید، شرکتها و برندهای مهم باید راه ارتباط با مشتریان خود را پیدا کنند و نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسند، بلکه بتوانند با روندهای جدید همگام شوند.
کاربردهای گسترده فناوریهای نوین
استفاده از فضاهای ابری در گوگل راهی مناسب برای ارتقای وضعیت فروش کالاهای بستهبندیشده مصرفی (CPG) (کالاهای پرمصرف اما غیرفاسدشدنی) محسوب میشود. شرکتهای فعال در زمینههای تولید و فروش نوشیدنی، زیبایی، وسایل خانه و مراقبتهای شخصی، میتوانند از وضعیت جدید به سود خود بهره ببرند. پیشبینی میشود آن دسته از برندهایی که سریعتر از فضاهای ابری و هوش مصنوعی استفاده میکنند، در آینده نزدیک سود بیشتری به دست خواهند آورد.
بهتازگی تحقیقی در مورد استفاده از گوگل آنالیتیکس، فضاهای ابری، هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین انجام شده و آنها را دارای حداقل 80 کاربرد ارزیابی کرده است. فوربس در تحقیقات خود بر رشد قابل توجه تعداد مشتریان، تغییر شکل بازار و ایجاد عملیات پایدار تأکید داشته است.
در بررسیهای فوربس مشخص شد که شروع این روند به سود 490 میلیارد دلاریِ شرکتهای فعال در حوزه CPG تا پایان سال 2023 منجر خواهد شد. این امر احتمالا در آینده نزدیک حتی در نوع حکمرانی اجتماعمحور و دوستدار محیط زیست نیز کاربرد خواهد داشت. در ادامه جزئیات بیشتری در مورد روند دیجیتالی شدن فروش کالاهای بستهبندیشده مصرفی را بررسی میکنیم.
راهی برای سودآوری
حدود 63 درصد از مشتریان حتی قبل از همهگیری ویروس کرونا نیز به دنبال شخصیتر شدن خدمات بودند. اتفاقی که به قانونمندتر شدن اطلاعات مربوط به مشتریان منتهی خواهد شد. هماکنون نیز بسیاری از برندها موظف به رعایت قواعد مربوط به حریم شخصی کاربران خود در بررسی دادههای مرتبط با آنها هستند.
به اعتقاد ما استفاده از گوگل آنالیتیکس، راهی مطمئن برای فروش بیشتر، راهنمایی بهتر مشتریان در زمینه جستوجوی کالای مورد نظر و هزینه کمتر است. در واقع کسبوکارها میتوانند دادههای بازاریابی خود را با استفاده از بسترهای بازاریابی گوگل استخراج کنند و آنها را در فضاهای ابری و گوگل آنالیتیکس بگذارند؛ راهی که به سودآوری مطمئن آنها منجر خواهد شد.
رفتارها و انتظارات مشتریان مدام در حال تغییر است. برندهای دیجیتالیِ بومی، برندگان دوران کرونا بودند، چراکه توانستند اعتماد مشتریان خود را حفظ کنند. شرکتهای فعال در زمینه فروش کالاهای بستهبندیشده مصرفی نیز باید راههای جدیدی را برای برقراری ارتباط امن با مشتریان خود پیدا کنند تا بدین ترتیب وفاداری و اطمینان آنها را جلب کنند.
برای نمونه شرکتهای فعال در زمینه فروش محصولات زیبایی میتوانند نرمافزارهایی را طراحی کنند که امکان امتحان کردن مجازی محصولات را دارند؛ اتفاقی که به مشتریان کمک خواهد کرد محصولاتی را خریداری کنند که متناسب با نیازهای فردی آنهاست.
فضای تازهای برای کارآفرینی
در مورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین باید گفت که آنها تنها مخصوص مشتریان نیستند. با بررسی وضعیت تفاضا، جستوجوها، روندها و سایر موارد به مدد این دو فناوری، تصمیمات بهتری در مدیریت کسبوکار اتخاذ خواهد شد. همچنین باید گفت این روند به کاهش مصرف انرژی و افزایش بهرهوری منجر میشود.
داشتن منابع منسجمی از زنجیره تولید به کاهش اتلاف محصولات و انرژی کمک خواهد کرد. برای نمونه، محصولات لبنی اگر در دمای مناسبی نگهداری شوند و قرار نباشد در محیطی با سردیِ بیش از اندازه باشند، 20 درصد کمتر انرژی مصرف خواهند کرد.
در مجموع میتوان گفت با وجود شرایط جدید، صنعت فروش محصولات بستهبندیشده مصرفی، آیندهای دیجیتالی خواهد داشت و به همین دلیل استفاده از فضاهای ابری گوگل گریزناپذیر به نظر میرسد؛ اتفاقی که تنها مربوط به فناوری نیست و میتواند در راستای خلاقیت انسان و کارآفرینی جدید نیز عمل کند.