آلیاسیس در رتبه 414 ایران

نگاهی به یک بازیگر کوچک در صنعت آی‌سی‌تی ایران که رشد چشمگیری دارد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

داده، امنیت، شبکه و فناوری اطلاعات؛ این‌ها را وقتی کنار هم قرار می‌دهیم، چشم‌های اهالی قرن 21 سریعا برق می‌زند. خلقی انبوه با همین چهار کلمه آن‌قدر ثروت ساخته‌اند که حساب ندارد. لیست 100 شرکت برتر جهان که فورچون هر سال منتشر می‌کند، گواه حرف ماست. سال 2000 فقط چند شرکت محدود از حوزه فناوری اطلاعات در جمع بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا قرار داشتند. حالا بعد از دو دهه از بین 10 شرکت نخست همگی به نوعی به این صنعت متصلند و از گل‌های فناوری شهد شیرین ثروت می‌مکند.

ایران هم در این حوزه اندک بازیگرانی دارد. با اینکه انحصار بحران جدی بازار بزرگ و روبه‌رشد ایران است و صنعت آی‌تی و آی‌سی‌تی هم از گزند انحصار دور نمانده‌اند، اما در همین فضا شرکت‌های کوچکی پا گرفته‌اند که شتاب بالایی در خلق ثروت دارند.

آلیاسیس نام شرکتی کوچک در شهر تهران است که در سال 98 برای نخستین بار به فهرست 500 شرکت برتر ایران راه یافته است. ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی در سال 99 نشان می‌دهد این بنگاه نوپا توانسته به مدد یک رشد فروش چشمگیر در سال 98، خود را به جمع بزرگان اقتصاد ایران اضافه کند.

دو ویژگی عمده که کارنگ را مجاب کرد تا به کار این بنگاه سرک بکشد، جهش فوق‌العاده درآمدی در یک سال بسیار بد اقتصادی و حوزه بدیع کاری این شرکت بود. آلیاسیس یکی از بنگاه‌هایی است که برای نخستین بار در فهرست 500 شرکت برتر ایران قرار گرفته است.
صنعتی نوپا با بازیگرانی گمنام

17سال پیش کسی انتظار چنین جهشی را در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات آن هم در زمانی به این کوتاهی نداشت. اما مرزهای فناوری هر لحظه در حال گسترش است. کار شرکت کوچک آلیاسیس هم 17 سال پیش حوالی سهروردی شروع شد. این شرکت روی سه حوزه متمرکز است. آلیاسیس به شکل تخصصی روی سه حوزه «تجهیز تخصصی سخت‌افزارهای شبکه»، «ارائه خدمات مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، پشتیبانی، آموزش و خدمات پس از فروش در شبکه‌های محلی و گسترده، امنیت شبکه، مراکز داده و ارتباطات یکپارچه» و «ارائه راهکارهای جامع مبتنی بر شبکه‌های رایانه‌ای» کار می‌کند.

این شرکت که طیف وسیعی از همکاران داخلی و برندهای خارجی را در شبکه تأمین خود دارد، در ایجاد شبکه داده‌های رایانه‌ای و مخابراتی، امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، پشتیبانی از شبکه‌های داده‌محور و تولید و ارائه رایانه‌های تخصصی توانمندی دارد.
آلیاسیس، چهارصد و چهاردهمین شرکت ایران، به‌رغم رشد 241 درصدی درآمد ظرف تنها یک سال، کماکان شرکتی کوچک با انبوهی چالش است.

مسائلی نظیر تحولات دیجیتال و لزوم سرمایه‌گذاری برای ورود به حوزه‌های دیجیتال، یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی اینترنت اشیا و ابرداده در کنار همه جاذبه‌ای که دارد، به‌راحتی می‌تواند برندهای کوچکی نظیر آلیاسیس را حذف کند. از آنجا که ظهور بازیگران جدید با حذف بسیاری از بازیگران قدیمی و غیربهره‌ور همراه است، عجیب نیست اگر یک دهه بعد هیچ نامی از برندی مثل آلیاسیس نباشد.

در عین حال نبوغ یک کارآفرین زیرک می‌تواند ابعاد خدمات‌رسانی و تولید این شرکت را برای طیف بسیار وسیعی از بازیگران داخلی و حتی خارجی گسترش دهد. کافی است بازیگری کوچک روی تکنولوژی رباتیک که امروزه به‌سرعت خود را در خطوط تولید صنایع جا می‌دهد، متمرکز شود و در فرصت مقتضی، گوی سبقت را از رقبای بزرگ برباید و یکباره با سیلی از درآمد مواجه شود. توسعه بنگاه در دنیای امروز همان حدیث سهل و ممتنع سعدی است. خیلی ساده می‌توان رشد کرد و خیلی سخت می‌توان ادامه داد!

آینده از آن توست اگر…
بیش از 100 سال از تولد علم اقتصاد مدرن گذشته، اما صرفه مقیاس قانونی است که همچنان کار می‌کند. این قانون معتقد است بنگاهی می‌تواند در بازار پررقابت دوام بیاورد که قادر باشد بیشترین تولید را با کمترین هزینه صورت دهد. ایراد امثال آلیاسیس این است که به‌رغم رشد چشمگیر، در ابعاد کوچک کار می‌کنند و برای دامنه محدودی از درآمدها، هزینه‌های ثابت بالایی می‌پردازند. صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات از این جهت محل مرگ‌و‌میر بسیاری از برندها بوده است.

جدا از مقوله صرفه مقیاس که هزینه بنگاه‌هایی نظیر آلیاسیس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، تنش‌های سیاسی و اجرایی موجود در نگاه و نظر برخی از سیاستمداران که از رشد شتابان فناوری‌های ارتباطی دل خوشی ندارند و به رویه‌های کاربر در صنایع بیش از رویه‌های سرمایه‌بر دلبستگی دارند، می‌تواند بازار خدمات فناوری را منقبض و حتی منجمد کند.

بنابراین بسته به استقبال دولت و مقامات سیاسی از رویه‌هایی نظیر انقلاب دیجیتال، دولت الکترونیک و ورود به عصر چهارم صنعتی در کشور، شانس رشد یا رکود صنعت آی‌سی‌تی دستخوش تغییر و تحول خواهد شد. بنابراین در دنیای آلیاسیس تهدیدهای پیش رو بسیار و فرصت‌های بزرگ اندکند. آلیاسیس به نظر همچنان بازیگری کوچک خواهد بود که در جمع غول‌های اقتصاد ایران، یک گوشه به انتظار خواهد نشست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8og8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.