کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بر اساس آمار یک کتابخانه تبلیغاتی جدید که توسط تیکتاک در ۲۰ ژوئیه منتشر شد، این شرکت در ماههای اخیر سیلی از تبلیغات رسانههای دولتی چینی را به میلیونها اروپایی نمایش داده است.
این پروپاگانداهای چینی طیف وسیعی از موضوعات را پوشش میدادند؛ از قرنطینه در زمان پاندمی گرفته تا نشاندادن منطقه سینکیانگ بهعنوان یک مقصد گردشگری و گربههای بامزهای که روی دیوار چین بازی میکنند.
تجزیهوتحلیل این کتابخانه تبلیغاتی نشان میدهد که از اکتبر ۲۰۲۲، بیش از هزار تبلیغ از رسانههای دولتی چین مانند پیپلزدیلی و سیتیجیان در این پلتفرم پخش شده است.
این تبلیغات به میلیونها کاربر در سراسر اتریش، بلژیک، جمهوری چک، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، ایرلند، هلند، لهستان و انگلستان نشان داده شدهاند. این کتابخانه تبلیغات هنوز دادههای مرتبطی با میزان نمایش تبلیغات چینی به کاربران ایالات متحده، کانادا، استرالیا و سایر کشورهای خارج از اروپا ارائه نداده است.
چین چه چیزی را تبلیغ میکند؟
بیشتر محتوای تبلیغشده توسط رسانههای دولتی چین در تیکتاک در مورد اقتصاد، فناوری و میراث فرهنگی چین بودند. جالب است که از ۱۲۴ تبلیغی که توسط یکی از رسانهها منتشر شد، ۹۴ تبلیغ در مورد سینکیانگ بود.
سینکیانگ منطقهای است که اقلیت اویغورهای مسلمان در آن زندگی میکنند و دولت آمریکا، چین را به خاطر سرکوب، زندانیکردن و نسلکشی آنها محکوم کرده است. به نظر میرسد چین سعی دارد با پرداختن به این منطقه و نشاندادن آن بهعنوان یک مکان آرام و زیبا با اتهامات آمریکا مقابله کند.

برای مثال، در یکی از این تبلیغها مردی در حال انجام یک رقص سنتی نمایش داده میشود. این تبلیغ عنوان میکند سینکیانگ یک مکان آرام و خوب است و مردم در آنجا خوشحال و راضی هستند. تبلیغ دیگر در مورد بازدید یکی از خبرنگارهای سیتیجیان از یک مدرسه ابتدایی در شهر پیشان در منطقه سینکیانگ است.
طبق دادههای مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا دولت چین در حال ساخت شش بازداشتگاه در شهر پیشان است. سایر تبلیغات در مورد تورهای گردشگری و فرهنگ مسلمانان اویغور هستند.
به نظر میرسد تبلیغات دیگر سیاسیتر و لحن آنها واضحتر است. برای مثال یکی از این تبلیغات در ماه دسامبر، دانشگاهی را نشان میداد که از مقاومت ایالات متحده و اروپا در برابر پروژه توسعه بینالمللی چین، ابتکار کمربند و جاده، انتقاد میکرد. تبلیغی دیگر شامل ویدئویی از یک بلاگر بود که رسانههای غربی را به دروغگفتن در مورد نقض حقوق بشر توسط دولت چین متهم میکرد.
سیاستهای تبلیغاتی تیکتاک
جالب است که در صفحه سؤالات متداول تیکتاک قید شده: «تیکتاک تبلیغات سیاسی یا انتخاباتی را در این پلتفرم نشان نمیدهد؛ بنابراین شما قادر نخواهید بود تبلیغات سیاسی را در کتابخانه محتوای تجاری پیدا کنید.» این جمله نشان میدهد که سیاستهای تبلیغاتی تیکتاک، تبلیغات در مورد مسائل اجتماعی، انتخابات و سیاست را ممنوع میکند، اما جمله دیگری در همین صفحه میگوید: «اگر با نماینده فروش تیکتاک صحبت کنید، ممکن است نهادهای دولتی هم واجد شرایط تبلیغات قرار بگیرند.»

«جیمی فاوزا»، سخنگوی تیکتاک در پاسخ به این سؤال که آیا پیپلزدیلی، گلوبالتایمز و دیگر رسانههای دولتی چین با نماینده فروش تیکتاک همکاری میکنند، پاسخ داد که این شرکت رسانههای تحت کنترل دولت را بهعنوان سازمانهای دولتی در نظر نمیگیرد؛ بنابراین قوانینی که در مورد دولت، سیاستمدارها و احزاب سیاسی وجود دارد، در مورد این رسانهها اعمال نمیشود. او اضافه کرد که به نظر میرسد این تبلیغات عمدتاً از طریق آژانسها خریداری شدهاند. هرچند سازمانهای رسانهای دولتی در این مورد اظهارنظری نکردهاند.
کتابخانه تبلیغاتی تیکتاک نشان نمیدهد که رسانههای دولتی چین چقدر برای نمایش این تبلیغات در تیکتاک هزینه کردهاند. نکته دیگر اینکه این تبلیغات به یکاندازه توزیع و دیده نشدهاند. برای مثال برخی از این تبلیغات را صد هزار کاربر و برخی دیگر را کمتر از هزار کاربر دیدهاند.
رابطه دولت چین و تیکتاک
در حال حاضر تحقیقات متعددی توسط دولت اروپا و دیگر کشورهای خارجی در مورد تیکتاک و روابطش با دولت چین در دست اجراست. بهعلاوه استفاده از تیکتاک روی موبایل و کامپیوتر در دفاتر دولتی اتحادیه اروپا، انگلستان، فرانسه، بلژیک، دانمارک، هلند و نروژ ممنوع شده است؛ زیرا بایتدنس، شرکت مادر تیکتاک میتواند از طریق این شبکه اجتماعی اطلاعات دولتی را از سیستمهای کارکنان دفاتر دولتی استخراج کند؛ چنانچه بایتدنس در ماه دسامبر اذعان کرد که از تیکتاک برای نظارت بر خبرنگاران در ایالات متحده و انگلستان جهت شناسایی منابع خود استفاده کرده است.
لازم به ذکر است کارکنان بایتدنس در چین هنوز به دادههای کاربران اروپایی تیکتاک دسترسی دارند؛ هرچند این شرکت اعلام کرده قصد دارد این دسترسی را در آینده محدود کند.
یکی از نگرانیهای اصلی تنظیمکنندهها در مورد تیکتاک این است که دولت چین میتواند از این شبکه اجتماعی برای تحریف گفتمان مدنی در کشورهای دموکراتیک استفاده کند. ناشران رسانههای دولتی چین سابقه طولانی در استفاده از تبلیغات در رسانههای اجتماعی برای پیشبرد روایتهای طرفدار چین در غرب دارند و هر دو کتابخانه تبلیغاتی متا و گوگل نشان میدهند که هر دو پلتفرم همچنان روایتهای طرفدار چین را از طریق تبلیغات نمایش میدهند.
در سال ۲۰۲۱، کارمندان متا نگرانی خود را در مورد تبلیغات رسانههای دولتی چین در فیسبوک که مسلمانان شاد را در سینکیانگ نشان میداد، ابراز کردند، اما در نهایت این شرکت تصمیم گرفت که این تبلیغات سیاست شرکت را نقض نمیکنند. با این حال، برخلاف متا و گوگل، تیکتاک تصمیم گرفته تبلیغات مربوط به سیاست، مسائل اجتماعی یا انتخابات را در پلتفرم خود ممنوع کند.
وقتی تیکتاک کتابخانه تبلیغاتی خود را معرفی کرد، برخی مدافعان شفافیت این اعلامیه را بهعنوان شاهدی بر اجرای قوانین در تیکتاک معرفی کردند. بر اساس قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA)، شبکههای اجتماعی بزرگ مانند تیکتاک اکنون ملزم به حفظ پایگاه دادههای قابل جستوجو در مورد تبلیغات خواهند بود.
در اعلامیه تیکتاک گفته شده که این شرکت قصد دارد دادههای کتابخانه خود را کامل کند و دادههای مربوط به نمایش تبلیغات رسانههای دولتی چینی به کاربران سایر کشورهای خارج از اروپا را نیز ارائه دهد، اما جزئیات مربوط به زمان ارائه یا اینکه دادهها مربوط به کدام کشورها هستند را اعلام نکرده است.