کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بازار تجارت در شبکههای اجتماعی به واسطه عواملی مثل ظهور کسبوکارهای متوسط، گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی، تغییر علایق مشتریان و البته پاندمی کرونا در دو سال گذشته، سرعتی دوچندان گرفته گرفت. تحقیقات استراتژیک بازار نشان میدهد که تا سال ۲۰۳۰، ارزش بازار تجارت در شبکههای اجتماعی به ۰۷/۷ هزار میلیارد دلار خواهد رسید که ۸/۳۰ درصد رشد ترکیبی را تجربه میکند. این گزارش نشان میدهد که ارزش بازار تجارت در شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۲۰ در حدود ۴۸۰ میلیارد دلار بوده و تا ۱۰ سال آینده به رقم ۰۷/۷ هزار میلیارد خواهد رسید.
در این گزارش عنوان شده که شمار مخاطبان شبکههای اجتماعی هر روز در حال افزایش است. به طوری که میتوان گفت تنها یکی از این شبکهها که در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۳/۲ میلیارد کاربر داشت، در سال ۲۰۲۲ میزبان ۵۵/۴ میلیارد نفر شده است. در این میان، شرکت متا که صاحب شبکههایی مثل فیسبوک است، بیشترین رقم کاربر فعال یعنی ۵/۲ میلیارد نفر را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است.
به واسطه همین افزایش تعداد کاربران شبکههای اجتماعی است که کسبوکارها بیشتر از قبل به سمت این شبکهها کشیده شدهاند و از این پلتفرمهای رسانهای به عنوان ابزاری برای بازاریابی محصولات خود استفاده میکنند. گزارش فوق عنوان کرده است که این رشد کاربران، فرصت مناسبی برای کسبوکارهای کوچک و متوسط است.
پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و واتساپ، به صاحبان کسبوکارهای این اجازه را دادهاند تا با هزینههای کمتری نسبت به بازاریابیهای سنتی، محصول خود را به کاربران ارائه دهند. افزون بر این، دسترسی مخاطبان به شبکههای اجتماعی بسیار بیشتر از روشهای سنتی تبلیغات است.
بر اساس دادههای بانک جهانی، از هر ۱۰ شغل، ۷ مورد به واسطه کسبوکارهای کوچک و متوسط ایجاد شده که نماینده ۹۰ درصد از مشاغل جهانی است. کسبوکارهای کوچک و متوسط در اقتصادهای در حال ظهور، تقریباً ۴۰ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل میدهند. از آنجا که کسبوکارهای کوچک و متوسط در شکلدهی این نوع اقتصادهای نوظهور – که شمار آنها به صورت دورهای افزایش مییابد – ضروری هستند، شاهد این هستیم که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی برای فعالیتهای تبلیغاتی و معاملاتی هم بالا رفته است.
و اما تغییر سلیقههای کاربران؛ به نظر میرسد پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی باعث شده تا سلایق مخاطبان هم نسبت به الگوی سنتی آنها تغییر کند. کاربران در خرید بسیاری از کالاها ترجیح میدهند به سمت خرید آنلاین بروند. طبق یک برآورد صورتگرفته، ۶۶ درصد خریداران روشهای آنلاین را به نوع سنتی ترجیح میدهند.
در سال ۲۰۲۲ ارزشی در حدود ۲/۴ هزار میلیارد دلار برای این بازار ثبت شده است. بر اساس تحقیقات، حتی کالاهایی که تا قبل از کرونا فروش آنلاین زیادی را به خود ندیده بودند، با رشد فروش آنلاین همراه شدند. به طوری که بازار داروهای بدون نسخه و خواربار به ترتیب با رشد ۴۴ درصدی روبهرو شدند.
البته تأثیر پاندمی کرونا را هم نباید دستکم گرفت، چراکه بر نحوه خرج کردن پول در میان مصرفکنندگان اثرگذار بود. تجارت در شبکههای اجتماعی تقریباً ۱۳ درصد از درآمد خردهفروشی آنلاین چین را تشکیل میدهد. انتظار میرود که در ایالات متحده، ۳۶ درصد از تمام کاربران اینترنت حداقل یک خرید با استفاده از پلتفرم رسانههای اجتماعی انجام دهند.