کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هرچند کرونا تا حد زیادی باعث رشد کسبوکارهای فعال در حوزه سلامت شد، اما اختلال و محدودیتهای اینترنتی در سال ۱۴۰۱ نیز در مقابل باعث شدهاند همان میزان رشد نیز یا از دست برود یا با کاهش روبهرو شود. برای نمونه گزارش سالانه «بقراط» نشان میدهد اگرچه این استارتاپ حوزه سلامت در بخشهایی مانند ویزیت و مشاوره آنلاین یا مشاوره تصویری در ماههایی از سال ۱۴۰۱ با رشد روبهرو بوده، اما این رشد در ماههای شروع اختلال اینترنت از پاییز سال ۱۴۰۱ رو به کاهش رفته است.
با اینکه نیمی از سال ۱۴۰۱ کسبوکارها درگیر اختلال و محدودیتهای اینترنتی بودهاند، ولی بقراط اعلام کرده که در زمینه ویزیت آنلاین و حضوری با رشد ۹۲درصدی روبهرو بوده است. همچنین حوزه نسخهنویسی الکترونیک نیز رشدی برابر ۲۸۳ درصد در این پلتفرم داشته است. از سوی دیگر بررسیهای انجامشده توسط تیم بقراط نشان میدهد که اختلالات اینترنت در ششماهه دوم سال ۱۴۰۱ منجر به رشد مشاوره تلفنی و متنی نسبت به مشاوره تصویری شده است.
براساس اطلاعات بقراط همچنان ۹۸ درصد بازار سلامت در اختیار ویزیت حضوری است و کمتر از دو درصد از ویزیت آنلاین استقبال میکنند.
رشد کل ویزیت و مشاوره آنلاین پزشکی
بقراط ادعا میکند بهعنوان تنها پلتفرمی که به چهار صورت حضوری، تلفنی، تصویری و متنی خدمات دسترسی کاربران به پزشکان را میسر کرده مشغول فعالیت است. براساس استخراج دیتای بقراط در کل ویزیت و مشاورههای انجامشده در سال ۱۴۰۱ با رشد ۹۲درصدی نسبت به سال قبل همراه شده است. رکورد رشد کل مشاوره و ویزیتها در سال ۱۴۰۱ متعلق به اردیبهشتماه با رشد ۳۲.۹درصدی است. کمترین میزان رشد نیز با منفی ۹.۷۸ درصد به مهرماه تعلق گرفته است.
طبق این گزارش، رکورد کمترین میزان مشاوره تلفنی متعلق به فروردینماه با منفی ۲۳.۶۵ درصد است که با توجه به تعطیلی بسیاری از کلینیکها و مطبها در ۱۵ روز اول فروردین این سیر کاهشی کاملاً معنادار است.
مرداد با رشد ۱۸.۸۸درصدی رکورد بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داده و بهمنماه با رشد ۱۵.۳۶درصدی نیز دومین جایگاه رشد را به نام خود ثبت کرده است.

در نگاه کلی و با توجه به دادههای بقراط، اقبال به مشاوره تلفنی از سمت عموم مردم، خصوصاً در شش ماه دوم سال به شکل قابل توجهی نمودار رو به رشد دارد که نشان میدهد اختلالات اینترنتی در ششماهه دوم سال ۱۴۰۱ باعث شده مردم مشاوره تلفنی و متنی را به مشاوره آنلاین تصویری ترجیح دهند.
اقبال کم به مشاوره تصویری و مشاوره متنی در مسیر رشد
بقراط در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که مشاوره تصویری یکی از موارد مهم در مشاوره آنلاین پزشکی است که در زمان کرونا با اقبال قابل توجهی روبهرو شده بود، اما این روند از ابتدای سال ۱۴۰۱ با روند نزولی نسبت به اسفند سال ۱۴۰۰ روبهرو شد و با کاهش کلی منفی ۲۷ درصد در مجموع در سال ۱۴۰۱ روبهرو بوده است.
آمار بقراط نشان میدهد که وضعیت مشاوره تصویری در این پلتفرم در ماههای مختلف سال ۱۴۰۱ متفاوت بوده است. بنا بر آمار بقراط در اردیبهشت شاهد رشد مثبت ۲۲/۰۸درصدی بوده، در نهایت بالا و پایین شدن منحنی رشد و کاهش مشاوره تصویری در مقایسه با ماه پیشین ادامه داشته تا اینکه شهریور ۱۴۰۱ با کاهش ۱۳.۹۲درصدی همراه شده است. همچنین رکورد کاهش مشاوره تصویری مربوط به مهرماه است که با کاهش ۳۵.۲۴درصدی نشان میدهد مشاوره تصویری بنا به دلایل متفاوتی شامل کندی اینترنت با اقبال کمتری از سمت کاربران مواجه شده است.

همچنین طبق این گزارش مشاوره پزشکی متنی رشد ۱۰۷درصدی را در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است. طبق این گزارش مهرماه با کاهش منفی ۳۰.۴۱درصدی رکورد کاهش مشاوره متنی را به خود اختصاص داده و آبانماه با رشد ۳۳.۰۴درصدی رکوردار بیشترین رشد است.

بازار ویزیت آنلاین چقدر است؟
یکی از سؤالهای مهم و اساسی که شاید بسیاری به دنبال پاسخ آن هستند درصد کل ویزیت آنلاین از کل ویزیت کاربران و بیماران است.
بقراط میگوید پلتفرمهای آنلاین سلامت به عنوان یکی از کاملترین پلتفرمهای فعال در حوزه سلامت، علاوه بر انواع مشاوره آنلاین، آمار دقیقی از ویزیت حضوری کاربران توسط پزشکان دارد. بنابراین به باور بقراط، این آمار، نزدیکترین آمار به آمار رسمی کشور است و درصدی که مشاوره آنلاین پزشکی به خود اختصاص میدهد را به صورت کلی نشان میدهد. براساس دیتای بقراط این سهم با بیش از ۹۸ درصد به ویزیت حضوری تعلق دارد و فقط کمتر از دو درصد از سهم کل ویزیت کاربران توسط پزشک را ویزیت آنلاین (تلفنی، متنی، تصویری) به خود اختصاص میدهد.

ویزیت حضوری در پلتفرم آنلاین سلامت بقراط نیز در مجموع در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۹۲درصدی را تجربه کرده است.
طبق این گزارش، فروردینماه در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ با کاهشی ۲۳درصدی شروع شده و اردیبهشت با رشد ۳۳.۲۶درصدی در مقایسه با ماه پیشین خود بیشترین میزان ویزیت حضوری را به خود اختصاص داده است. به گفته بقراط یکی از مهمترین عوامل شروع کاهش ویزیت حضوری، کم شدن میزان ابتلا به کرونا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ است.

تلاش برای رشد ثبت نسخه الکترونیکی
براساس دادههای این گزارش، رشد نسخهنویسی الکترونیکی در سال ۱۴۰۱ به طور کلی ۲۸۳ درصد بوده است. پلتفرم آنلاین سلامت بقراط ادعا میکند با ارائه امکان ثبت نسخه الکترونیکی بیمه سلامت و بیمه تأمین اجتماعی امکانی مهم در جریان توسعه حوزه نسخه الکترونیک را رقم زده است.
ثبت نسخ بیمه سلامت در بستر بقراط نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی ۳۴۲درصدی کرده است. بقراط میگوید ثبت نسخ تأمین اجتماعی در قیاس با نسخه بیمه سلامت چالش کمتری داشته، اما در حالت کلی و در قیاس ماهبهماه، روندی نوسانی را طی کرده و در مجموع نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی ۲۷۶درصدی داشته است.
رشد نوبتدهی اینترنتی
بقراط میگوید رشد نوبتدهی اینترنتی در پلتفرم آنلاین سلامت بقراط رویهای روبهرشد را تجربه کرده است. در نگاه کلی سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۱۴۰۰ رشدی ۹۰درصدی داشته است.
همچنین نوبتدهی تلفنی توسط بقراط در سال ۱۴۰۱ مسیری صعودی را طی کرده و با رشد ۸۰درصدی مواجه شده است. از سوی دیگر نوبتدهی توسط منشی با استفاده از خدمات مدیریت مطبی که پلتفرم آنلاین سلامت بقراط ارائه میدهد در سال ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۴۰۰ رشدی ۱۰۲درصدی را تجربه کرده است.
بارگذاری مدارک پزشکی
بقراط میگوید بارگذاری مدارک پزشکی یکی از مهمترین سرویسهایی است که ارائه میکند. این مدارک در دستهبندیهای مختلف امکان بارگذاری دارد و بیمار و پزشک امکان استفاده از آن برای پیشبرد بهتر فرایند درمان را دارند.
این در حالی است که اختلالات اینترنت طی شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ این فرایند را با چالش روبهرو کرد. با وجود چالشهای ایجادشده این حوزه نیز در پلتفرم سلامت بقراط با رشدی ۶۱درصدی در سال ۱۴۰۱ همراه بود.
پزشکان بقراط
در سال گذشته پزشکان بقراط رشدی ۲۴درصدی را تجربه کردهاند. نقشه زیر نشان میدهد که پزشکان تهرانی با فاصله معناداری، بیشترین سهم را از میان پزشکان فعال در بقراط به خود اختصاص دادهاند. بعد از تهران، خوزستان، فارس و خراسان رضوی در رتبههای بعدی قرار دارند.

بر اساس اطلاعات استخراجشده از پلتفرم آنلاین سلامت بقراط، پزشکانی که بیشترین تمایل را به استفاده از این پلتفرم دارند نیز مشخص شدهاند. کلینیکهای زیبایی، قلب و عروق، روانپزشکی، زنان و زایمان و کودکان بیشترین استفاده را از این پلتفرم دارند.
در بخش کاربران پلتفرم بقراط، بیش از ۴۳ درصد کاربران شهروندان تهرانی هستند. نقشه زیر پراکندگی جغرافیایی کاربران این پلتفرم را نشان میدهد. همچنین نشان میدهد شهروندان تهرانی بیشتر از سایر استانها از خدمات این پلتفرم بهره بردهاند. در ردههای بعدی، کاربران البرز و فارس قرار دارند.

بررسیهای پراکندگی جنسیتی استفاده از خدمات پلتفرم بقراط نشان میدهد بیش از ۶۴ درصد کاربران بقراط را زنان و ۳۵ درصد را مردان تشکیل دادهاند.
بر اساس اطلاعات استخراجشده از پلتفرم آنلاین سلامت بقراط، ۱۰ تخصص برتر این پلتفرم شناسایی و معرفی شدند. این ۱۰ تخصص برتر به ترتیب شامل چشمپزشکی، روانپزشکی، مامایی، عمومی، گوارش، زنان و زایمان، جراحی پستان، بیماریهای داخلی، غدد درونریز و متابولیسم و قلب و عروق میشود.