کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل محصول «رابین» / سیستمی هوشمند برپایه اینترنت اشیا و با هدف مانیتورینگ پارامترهای مؤثر بر رشد و پرورش طیور ساخته‌ایم

سیستم هوشمند رابین بر پایه اینترنت اشیا و با هدف مانیتورینگ پارامترهای مؤثر بر رشد و پرورش طیور در سوله‌های مرغداری طراحی و تولید شده است. این محصول با داشتن سنسورهای بسیار دقیق قادر به اندازه‌گیری پارامترهای مهم محیطی در روند رشد جوجه‌هاست. این شاخص‌ها شامل دما، رطوبت، کیفیت هوا، شدت نور و میزان شدت جریان می‌شود و رابین می‌تواند اطلاعات را از نقاط مختلف سوله جمع‌آوری کرده و به صورت یکپارچه از طریق اپلیکیشن در اختیار کاربر قرار دهد.

زنان به‌واسطه دقت در جزئیات توانسته‌اند جایگاه خوبی در حوزه برنامه‌نویسی پیدا کنند. به نظر می‌رسد این پیشرفت در صنعت اینترنت اشیا بیشتر و چشم‌گیرتر بوده، زیرا درک میان‌رشته‌ای از پدیده‌ها عمدتاً از توانایی ذهنی زنان به حساب می‌آید. کوثر کرمی، زنی است که توانسته در این حوزه فعالیت کند. «رابین» یکی از ابداعات کرمی است که برای نظارت و کنترل هوشمند مرغداری‌ها استفاده می‌شود.

او که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه سیستان و بلوچستان است، می‌گوید از ابتدای تحصیل به ساخت نرم‌افزار و برنامه‌نویسی علاقه‌مند بوده و دوره‌های مرتبط با شبکه گذرانده و از همان دوران پروژه‌هایی برای شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه انجام می‌داده است.

پس از آن وارد حوزه وب می‌شود و درمی‌یابد علاوه بر اینکه به حوزه وب علاقه بیشتری دارد، بازار کار بهتری نیز انتظارش را می‌کشد. او به گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز ادامه می‌دهد و می‌گوید از هر منبعی برای رفع مشکلاتش استفاده می‌کرده است.

این روند آموزش دیدن و رفع مشکلات سبب شده تا ایده راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در زمینه آموزش برنامه‌نویسی به ذهن او و گروهی از دوستانش خطور کند که البته از تلاش فراوان این کسب‌وکار به نتیجه دلخواه نمی‌رسد. اما او با تجربیاتی که از این تلاش ناموفق به دست می‌آورد، دست به کار توسعه رابین می‌شود. محصولی که هرچند تجاری‌سازی آن به‌طور کامل انجام نشده، اما کرمی برای این محصول و سایر محصولاتی که در حوزه اینترنت اشیا دارند، آینده روشنی را متصور است. آنچه در پی می‌آید، گفت‌و‌گو با کرمی درباره مسیری است که تا به امروز پیموده است.

از رابین برای ما بگویید. این محصول چه ویژگی‌هایی دارد؟

سیستم هوشمند رابین بر پایه اینترنت اشیا و با هدف مانیتورینگ پارامترهای مؤثر بر رشد و پرورش طیور در سوله‌های مرغداری طراحی و تولید شده است. این محصول با داشتن سنسورهای بسیار دقیق قادر به اندازه‌گیری پارامترهای مهم محیطی در روند رشد جوجه‌هاست. این شاخص‌ها شامل دما، رطوبت، کیفیت هوا، شدت نور و میزان شدت جریان می‌شود و رابین می‌تواند اطلاعات را از نقاط مختلف سوله جمع‌آوری کرده و به صورت یکپارچه از طریق اپلیکیشن در اختیار کاربر قرار دهد.

همچنین از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این دستگاه، می‌توان به قابلیت هشدار در هنگام گذشتن میزان هر یک از پارامترها از حد مجاز اشاره کرد. این محصول امکان اخذ گزارش‌های دوره‌ای را نیز دارد.

چه شد که به فکر ایجاد این محصول افتادید؟

سیستان و بلوچستان مرغداری‌های بسیاری دارد و مشکل اصلی این کسب‌و‌کارها بهره‌وری پایین آنهاست که این مسئله نیز به دلیل تلفات بالای مرغ‌هاست. طبق مطالعات، استاندارد بودن شرایط مرغ‌ها در دوران پرورش مرغ باعث رشد مناسب و کاهش تلفات آنها می‌شود. میزان استاندارد مدت دوره پرورش مرغ‌ها در شاخص ایران 45 روز است و در جهان 30 روز. اما متأسفانه در سیستان و بلوچستان این دوره 60روزه می‌شود و این یعنی سود کم کسب‌و‌کار مرغداری و تلفات زیاد. ما علاوه بر مطالعه استاندارد‌های جهانی برای دما و نور و کیفیت هوا در دوره پرورش، این تست‌ها را به صورت عملی در یک مرغداری با سنسورهای ساده انجام دادیم و دوره را به 35 روز رساندیم. این یعنی سوخت و انرژی کمتر، دان کمتر، تلفات کمتر و بهره‌وری بیشتر و البته تعداد دوره‌ها در طول یک سال نیز افزایش می‌یابد.

نکته مهم این است که در طول دوره پرورش نیز افراد زیادی حق ورود به فضای مرغداری را ندارند و فقط کارگران قرنطینه‌شده به فضا وارد می‌شوند. معمولاً کارگران بر اساس حس تجربی خود دما را دستکاری می‌کنند و همین امر باعث مشکلات فراوان می‌شود. ممکن است اصلاً صاحب کسب‌وکار مرغداری در طول دوره پرورش وارد فضای سوله نشود یا کارگران اهمال کنند یا به‌درستی شرایط را تشخیص ندهند. رابین با ارائه گزارش‌های آنلاین به صاحب کسب‌و‌کار و مهندسان ناظر موجب ارتقای سطح کیفیت فضای سوله می‌شود و چون بر اساس اینترنت اشیا طرح‌ریزی شده، می‌تواند دستوراتی نیز در راستای انجام کارها ارائه دهد و از حضور فیزیکی افراد و احتمال انتقال آلودگی و ایجاد تلفات جلوگیری کند.

چه میزان سرمایه برای انجام این طرح صرف کردید و این سرمایه را چگونه تأمین کردید؟

اولین و مهم‌ترین سرمایه ما وقت و مهارت‌مان بود که برای شناخت مشکل و حل آن صرف کردیم. ما به صورت تمام‌وقت برای این طرح در یک تیم تخصصی کار کردیم و به دلیل اینکه تجربیات قبلی و متفاوتی در زمینه کسب‌و‌کار مبتنی بر اینترنت اشیا داشتیم، توانستیم این طرح را به اجرا برسانیم. در مورد هزینه‌ها باید تصریح کنم که همه از طریق دارایی‌های اعضای تیم تأمین شده و در حقیقت ما روی خودمان و آینده‌مان سرمایه‌گذاری کردیم. البته این طرح را برای سرمایه‌گذارانی در آلمان فرستادیم و موافقت اولیه را کسب کرده‌ایم. تاکنون جذب سرمایه نداشته‌ایم، اما با توجه به اینکه این طرح مشکلی را برطرف می‌کند که مستقیماً به افزایش درآمد کسب‌و‌کارها منجر می‌شود، می‌توانیم فروش یا جذب سرمایه داشته باشیم.

مدل درآمدی شما چگونه است؟

مدل اولیه فروش مستقیم محصول است و البته چون محصول قابلیت جابه‌جایی دارد، می‌توانیم آن را برای دوره‌های مختلف اجاره دهیم. از آنجا که مرغداری‌ها باید به صورت دوره‌ای تولید داشته باشند و بین هر دوره پرورش، حدود یک ماه سوله‌ها باید خالی و ضدعفونی شوند، این روشی به‌صرفه برای آنهاست. از طرف دیگر می‌توانیم با مشارکت در سود یک مرغداری به درآمد برسیم، چون علاوه بر پرورش مرغ‌های بیشتر، صرفه‌جویی در انرژی و دان و… می‌تواند سود خوبی برای صاحب کسب‌و‌کار داشته باشد.

چه چشم‌اندازی برای کسب‌و‌کار خود دارید؟

ما دوست داریم هر‌کدام از محصولات‌مان به درآمد مناسبی برسد تا بتوانیم محصولات جدید خلق کنیم و با توجه به دانشی که داریم، مشکلات افراد بیشتری را حل کنیم. از آنجا که من در فضای استارتاپی و پارک علم و فناوری مشغول هستم، بسیار علاقه‌مندم افراد بیشتری را با این فضا آشنا کنم و برای پیشرفت همه اطرافیانم تلاش می‌کنم. ما برای محصول امنیت اماکن که یکی از محصولات مبتنی بر اینترنت اشیای ماست، گواهی دانش‌بنیان را نیز دریافت کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم این محصولات را برای استفاده عموم تجاری‌سازی کنیم.

چه توصیه‌ای برای زنانی دارید که قصد دارند کسب‌و‌کاری از آن خود داشته باشند؟

با توجه به حوزه فعالیتم خیلی خوشحالم که زنان زیادی در اطرافم می‌بینم که صاحب کسب‌و‌کار هستند و برای خودشان و کسب‌و‌کارشان تلاش می‌کنند. من به همه دوستانم توصیه می‌کنم ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود را توسعه دهند، زیرا یادگیری هیچ پایانی ندارد؛ به هر روشی که می‌شود یاد بگیرند و رشد کنند. مخصوصاً توصیه می‌کنم در دوران دانشگاه فقط به درس خواندن فکر نکنند و به پارک‌های علم و فناوری بروند و کارهای عملی انجام دهند و جمعی از دوستان بسازند و به هم کمک کنند تا با هم رشد و پیشرفت کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lgfe
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.