کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هفته گذشته در یادداشتی تحلیلی و گزارشی مفصل به این موضوع پرداختیم که توکن ووجک چرا یک پروژه بیارزش است و چطور با هدف خالیکردن جیب کاربران ایرانی راه افتاده است. این هفته باید درست مشابه همان اخطار را درباره توکنی بیپشتوانه به نام CCN بدهیم که لوگوی آن کپی لوگوی شبکه خبری سیانان است و یکی از همان «استادان اینستاگرامی» به نام هومن کرمی پشت آن است.
توکنی که صرفاً برای ایرانیها طراحی شده و رد آن را فقط در یک سایت عرضه اولیه سکه میتوانید بزنید که حتی در همان سایت نیز، بنیانگذار این پروژه (هومن کرمی) تأییدنشده و پرریسک معرفی شده است. ۵۰۰ کامنت پای صفحه آن را هم سه کاربر به نامهای مسعود و پیتر و مرجان گذاشتهاند!
تعداد پروژهها و توکنهای تقلبی با ورود کاربران جدید ایرانی به این حوزه مدام در حال افزایش است. پروژههایی که برخی از آنها رودربایستیهای گذشته را هم کنار گذاشتهاند و زحمت بدیهیات و حفظ ظاهر را هم به خود نمیدهند و صرفاً روی هیجان کاربرانی که فکر میکنند از سودهای میلیاردی جا ماندهاند، حساب باز کردهاند؛ کاربرانی که اول فالوور اکانتهای اینستاگرامی و تلگرامی این استادان میشوند و بعد که جمعیتشان به حد نصاب مورد نظر این کلاهبرداران رسید، میشوند خریدار توکنهایی که آنها رونمایی میکنند.
در این بین سلبریتیهایی چون تتلو هم که یک لشکر مفت و مجانی از دنبالکنندههای مشتاق و شیدا و واله دارند، میشوند درصدبگیر بازاریابی این پروژهها. CCN نه اولین نمونه از این دست تقلبهاست و نه آخرین آنها. اکوسیستم رمزارزی تا پاکسازی دامن خود از این آلودگیها راه زیادی دارد. چارهای هم جز اطلاعرسانی و هشدار دادن و البته آموزش ساختاری و مستمر برای این اکوسیستم باقی نمانده.