کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
گفته میشود والمارت در حال ورود به متاورس است.
مارک زاکربرگ، در ماه اکتبر نام فیسبوک را به متا تغییر داد و از غول رسانه اجتماعی به یک محرک بزرگ در متاورس تغییر هویت داد. از آن زمان، بسیاری از شرکتها در تلاشاند تا خود را در متاورس قرار دهند و بخشی از این انقلاب باشند. اخیراً گزارش شده است که والمارت نیز قصد دارد وارد متاورس شود.
این غول خردهفروشی حدود هفت علامت تجاری را در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده ثبت کرده است. این شرکت برنامههایی برای فروش کالاهایی مانند لوازم الکترونیکی، دکوراسیون منزل، اسباببازی و بازیهای کودکان، کالاهای ورزشی، محصولات مراقبت شخصی، خدمات آموزش آمادگی جسمانی و کلاسهای سلامت و تغذیه در واقعیت افزوده و مجازی دارد.
والمارت در بیانیهای گفت به طور مداوم در حال بررسی این موضوع است که فناوریهای نوظهور چگونه بر تجارب خرید آینده تأثیر میگذارند. بر اساس تحقیقات انجام شده در ۳۰ دسامبر، والمارت قصد دارد با کمک داراییهای دیجیتال و تجربیات مجازی این کار را انجام دهد.
این فعالیتها شامل توکن والمارت، یک ارز مجازی متعلق به والمارت است. علاوه بر این، خدمات مبادله ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری بلاکچین یکپارچه خواهند شد. اپلیکیشن دیگری یک نرمافزار قابل دانلود را پیشنهاد میکند که برای تجارت الکترونیک، واقعیت افزوده و مدیریت پرتفولیو ارزهای دیجیتال استفاده میشود.
ورود والمارت به فضای انافتی
یک فضای خردهفروشی آنلاین که امکان خرید در متاورس را فراهم میکند نیز مطرح شده است. این کالاها به موارد آفلاین محدود نمیشوند، بلکه شامل کالاهای دیجیتالی میشود که با انافتی احراز هویت میشوند. این برنامه علامت تجاری چند کالا از جمله لوازم خانگی، کالاهای ورزشی، محصولات زیبایی، مبلمان پاسیو و آلات موسیقی را در فهرست خود دارد.
در بیانیه این شرکت آمده است: «ما همیشه در حال آزمایش ایدههای جدید هستیم. برخی از ایدهها به محصولات یا خدماتی تبدیل میشوند که به مشتریان میرسند و برخی را آزمایش میکنیم، تکرار میکنیم و از آنها یاد میگیریم.» این توانایی برای خرید به صورت سهبعدی، در «محیط مجازی سهبعدی آنلاین از منظر اجتماعی تعاملی»، افراد را به سمت یک تجربه منحصربهفرد میبرد.
برای تعامل اجتماعی در این فضا، والمارت آواتارهای مورد نیاز کاربران را در رنگ پوست و لباسهای متفاوت ارائه میکند. والمارت همچنین در حال برنامهریزی برای ارائه پلتفرم خود به عنوان یک سرویس است. والمارت درست مانند فروشگاههای خردهفروشیاش، به برندهای دیگر اجازه میدهد تا محصولات خود را ارائه دهند. این شرکت در راهاندازی مجموعههای رمزنگاری، هنر رمزنگاری و توکنهای کاربردی نیز به برندها قدرت میدهد. در نتیجه والمارت میتواند بهخوبی یک اکوسیستم باشد، نه یک موجودیت واحد.
جاش گربن، وکیل علامت تجاری/ تریدمارک اخیراً بیانیهای ارائه کرد و گفت: «زبانهای متعددی در این موارد وجود دارد که نشان میدهد در پشت صحنه برنامهریزیهای زیادی در مورد نحوه برخورد با ارزهای دیجیتال، متاورس و دنیای مجازی که به نظر میرسد در حال آمدن است یا در حال حاضر اینجاست، انجام شده است.»
والمارت اولین نیست
والمارت علاقه ویژهای به ارائه مراقبتهای بهداشتی در واقعیت مجازی نیز دارد. مزیت متاورس یعنی «تعامل مؤثر بین دو عامل»، بهدرستی در خدمت هدف است. آنها میگویند که امیدوارند شعلهای افروخته شود تا بخش مراقبتهای بهداشتی را به سمت بهتری سوق دهد.
با توجه به همه تبلیغات، بسیاری والمارت را به عنوان اولین بازیکن خردهفروشی در فضای متاورس تصور میکردند. این درست نیست. بسیاری از شرکتهایی که به مشتریان خردهفروشی رسیدگی میکنند، عمیقاً درگیر متاورس و مشتقات آن هستند.
به عنوان مثال آدیداس چندین قدم برداشته است تا خود را به عنوان یک بازیکن قدرتمند معرفی کند. اخیراً آدیداس مجموعه انافتیهای خود را راهاندازی کرد که نزدیک به ۳۰ هزار توکن داشت و در اولین حرکت توانست ۲۳ میلیون دلار درآمد کسب کند. انافتیها با همکاری یوگا لبز، شرکت سازنده بورد ایپس راهاندازی شدند.
در اوایل نوامبر، نایک تعداد زیادی درخواست علامت تجاری مربوط به فروش کفشهای کتانی مجازی را ثبت کرد. همچنین قصد دارد با همکاری روبلوکس، دنیای مجازی به نام نایکلند ایجاد کند. پس از آن، شرکت کتانی دیجیتال RTFKT را خریداری کرد؛ جایی که یک هنرمند ۱۸ ساله حدود سه میلیون دلار کفش ورزشی مجازی را در کمتر از ۱۰ دقیقه فروخت.
گپ، یک برند پوشاک، شروع به فروش انافتیهایی با قیمت ۸ تا ۴۱۵ دلار کرده است. این انافتیها دارای مزایای فیزیکی هستند، مانند هودی. گوچی و لویی ویتون نیز از ماه گذشته وارد متاورس شدند.
به همان اندازه که پذیرش موقعیت والمارت در متاورس وسوسهانگیز است، مهم است که توجه داشته باشید اینها علایم تجاری هستند و وعده خدمات نیستند. البته این کارها بیهوده نیستند و نشان از ارائه برخی از خدمات بزرگ در آینده دارند.