کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
با موفقیت روزافزون کسبوکارهای مبتنی بر فناوریهای دیجیتال، اعتماد بسیاری از کسبوکارهای سنتی نیز به این حوزه با افزایش همراه بوده است. اگرچه این کسبوکارها همچنان با ساختاری نسبتاً سنتی به فعالیت خود ادامه میدهند، اما بنا بر نیازهایی مانند چابکی و دقت بالا که دنیای جدید ایجاد کرده، ناگزیر هستند که به تغییر تن دهند و خود را به ابزار صنعت دیجیتال مجهز کنند.
بسیاری از سازمانهای دولتی و کسبوکارهای کوچک و بزرگ قدیمیتر را میتوان جزو این دسته محسوب کرد. شرکت پیشگامان آسیا مجموعهای است که در حوزه نرمافزارهای سازمانی با تمرکز بر مدیریت ناوگان حملونقل فعالیت کرده و به شرکتها و سازمانها، خدماتی در راستای افزایش کارایی مبتنی بر فناوری دیجیتال ارائه میدهد.
«کارنگ» در گفتوگو با «محمد رفیعی»، مدیرعامل شرکت پیشگامان آسیا به فعالیتهای این مجموعه در حوزه خدمات لجستیک از جمله تاکسیهای اینترنتی ترمینالی و نرمافزارهای مدیریت ناوگان حملونقل پرداخته است.
شرکت پیشگامان آسیا از چه زمانی شروع به کار کرده و در چه حوزهای فعالیت میکند؟
مجموعه پیشگامان آسیا از سال ۱۳۸۲ در حوزه ارائه نرمافزارهای جامع سازمانی فعالیت خود را آغاز کرده و از سال ۱۳۸۵ بهصورت تخصصی در زمینه مدیریت ناوگان حملونقل به کار خود ادامه داده است.
در حال حاضر نیز این شرکت بهعنوان یکی از تخصصیترین نرمافزارهای جامع و یکپارچه مدیریت ناوگان حملونقل با ۲۱ زیرسیستم نرمافزاری در سطح کشور فعالیت و با بزرگترین پروژههای کشوری همکاری میکند. ما همچنین یک برنامه تحت عنوان پلتفرم راهاندازی کسبوکارهای حملونقل اینترنتی داریم که شامل تاکسی و پیک اینترنتی، حمل بار درونشهری و بینشهری و همچنین حمل مسافر بینشهری میشود. از دیگر فعالیتهای ما میتوان به بازارگاههای حملونقل اشاره کرد که امکان خدماتدهی به شرکتهای لجستیکی سراسر کشور را دارد.
یعنی بیشتر در حوزه B2B فعالیت میکنید؟
فعالیت ما در حوزه لجستیک علاوه بر حوزه B2B شامل خدمات B2B2C نیز میشود. همچنین در بحث بازارگاههای حملونقل، ارائه خدمات B2C را نیز داریم.
بهصورت جزئیتر خدمات شما در بخش مدیریت ناوگان حملونقل شامل چه مواردی است؟
در حوزه لجستیک ما بستری برای مدیریت ناوگان و رانندگان در اختیار شرکتهای لجستیکی قرار میدهیم که میتوانند برای ادارهکردن بهتر کسبوکار خود از آن استفاده کنند. مدیریت و کنترل سفارشهای حمل، پرداخت کرایه و تردد رانندگان به مجموعه و مدیریت کالا، قطعات و خدمات نیز از دیگر نیازهای این بخش است که با محصول ما میتوان آنها را برطرف کرد. ردیابی و نظارت و پایش لحظهای ناوگان، تدارکات کالا، ارتباط با سیستمهای مالی و حسابداری و درخواست اینترنتی حمل بار توسط صاحب کالا از دیگر خدمات ما در این حوزه است.
در حوزه تاکسی اینترنتی چه فعالیتی دارید؟
ما در زمینه تاکسی اینترنتی هم زیرساختی را ارائه دادهایم که تاکسیتلفنیها و شرکتهای حملونقل درونشهری یا بینشهری یعنی خودروهایی با پلاک «ت» و «ع» یا به عبارت دیگر شرکتهای زیرمجموعه سازمان تاکسیرانی و سازمان حملونقل جادهای میتوانند از پلتفرم ما استفاده کنند.
البته سایر شرکتهای حملونقل خصوصی نیز میتوانند از این خدمات بهرهمند شوند. ما در ابتدا پایانههای حملونقل مسافر را هدف قرار دادیم. نمونه اجرایی آن فرودگاه امام خمینی(ره) است که در حال حاضر این طرح در حال اجراست که شامل دو بخش میشود؛ یک بخش عمومی که همه نرمافزارهای مشابه، این بخش را دارند و بخش دیگر که اختصاصی ماست، سیستم نوبتدهی بر اساس دادههای مکانی یا GPS است.
یعنی دیگر نیازی نیست راننده برای دریافت نوبت مراجعه حضوری به آن پایانه یا ترمینال داشته باشد، بلکه در منزل یا هر جایی در سطح شهر میتواند نوبت خود را دریافت کند و در زمانی که مسافر درخواست داد، به آن پایانه یا ترمینال مراجعه کند.
استفاده از خدمات شما در زمینه تاکسی اینترنتی برای رانندگان و همچنین مسافران ترمینالها چه مزیتهایی دارد؟
کار ما بازتوانی شرکتهای حملونقلی است که در چند سال گذشته کسبوکارشان نابود شده است. موضوع دوم مدیریت رانندگان است؛ راننده برای دریافت سرویس در پایانهها و ترمینالها باید ۵ الی ۱۴ ساعت منتظر میماند که با استفاده از خدمات ما این مدتزمان به دو ساعت تقلیل پیدا کرده است؛ بنابراین در مصرف سوخت، تعمیرات و نگهداری بهینهسازی اتفاق افتاده و مهمتر از این موارد، بهینهشدن خود زمان افراد است.
وقتی زمان را مطرح میکنیم، یعنی راننده میتواند سرویس دیگری را ارائه دهد و از این زمان صرفهجوییشده برای کسب درآمد بیشتر یا استراحت استفاده کند. همچنین شفافیت مالی در پایانهها و فرودگاهها از دیگر مزیتهای این سرویس ماست. مسافر در این حالت با خیال راحت میتواند از خودروهای تاکسی ترمینالی استفاده کند. موضوع مهم دیگری که اتفاق میافتد کاهش سفرهای شهری است که ما بهدنبال آن بودهایم و با این سرویس این اتفاق میافتد.
در این مسیر با چه چالشهایی مواجه بودهاید؟
بیشترین چالشی که با آن مواجه بودهایم، در حوزه فرهنگسازی در این زمینه بوده است. فرهنگ استفاده از خدمات اینترنتی مانند تاکسی برای عموم مردم جا افتاده بود، اما در زمینه تاکسی ترمینالی یا پایانهای، اغلب مردم به دلایل گرانی یا نامشخصبودن قیمتها تمایل زیادی به استفاده از این ناوگان نداشتند.
ما در حال کار کردن در این زمینه و تغییر نگرش مردم با توجه به تغییرات ایجادشده هستیم. موضوع دوم که چالش و دغدغه همه فعالان در حوزه کسبوکارهای اینترنتی بهشمار میآید، همان بحث زیرساختهای ضعیف است.