کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
پنجمین سالگرد فلایتیو خبرسازترین سال این کسبوکار بود. سالی که با ادامهدار شدن کرونا، دومین سرمایهگذاری، رشد پنجبرابری فروش و توسعه چندبرابری به روزهای پایانی خود نزدیک میشود. بازار گردشگری، همیشه بازاری سخت بوده است. حضور استارتاپها و آژانسهای سنتی مختلف باعث شده کسب سهم بازار، نیازمند تلاش فراوان باشد.
شیوع کرونا و جهشهای سویه آن حضور در این صنعت را سختتر از پیش کرده است. با این حال رقابت در این بازار رقابتی جذاب است. رقابتی که هدف آن ارائه خدمات بهتر به مسافران و افزایش شفافیت قیمت است.
جذب سرمایه فلایتیو در سال ۱۴۰۰
جذب سرمایه مرحله اول فلایتیو از صباایده کمی پیش از ورود کرونا به کشور بود. شرایطی که تلاطمی باورنکردنی را در صنعت گردشگری ایجاد کرد و فلایتیو در این بازار متلاطم مجبور به استرداد چند دهمیلیاردی شد. اوایل سال ۱۳۹۹ شرایط آرام شد و بخشی از سفرهای داخلی و سفرهای کاری بازگشت. از سوی دیگر پیشبینی میشد که تقاضا در دوران پس از کرونا چندبرابر شود.
بر اساس گزارش تککرانچ در سال ۲۰۲۱، ۱۷۳ مورد سرمایهگذاری در استارتاپهای حوزه گردشگری انجام شده که ارزش آنها ۳.۵ میلیارد دلار بوده است. فلایتیو سال ۱۳۹۹ را به ریبرند و بازسازی برند خود اختصاص داد و روند جذب سرمایه نیز از اواخر ۱۳۹۹ آغاز شد تا جایی که سرمایهای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان از ارنیکا جذب شد. به گفته احسان داوودی، یکی از بنیانگذاران فلایتیو، دلیل انتخاب هلدینگ ارنیکا فاکتورهایی مانند ارزشگذاری، مبلغ سرمایهگذاری، تعهداتی که سرمایهگذار پذیرفت و طراحی قراردادی برد – برد بود.
توسعه فلایتیو در سالی که گذشت
فلایتیو در سال جاری بیشترین توان خود را روی توسعه بخشهای مختلف گذاشت. آنها همچنین موفق شدند وجوه مشتریان پروازهای کنسلشده را بهصورت کامل در سریعترین زمان استرداد کنند. همچنین امکانات جدیدی با هدف ارتقای کیفیت خدمات در صنعت گردشگری، بهبود فرایند خرید، ارائه خدمات مالی و پشتیبانی بهتر برای مشتریان خود را فراهم کردند.
این تغییرات ثمره چندین ماه تحقیقات گسترده، پرسوجو از تجربه مشتریان و همچنین بنچمارک صنعت گردشگری بود که پیادهسازی درست آنها، تجربه کاربری را به طرز چشمگیری بهبود بخشید. یکی از مهمترین کارهایی که در کل دپارتمان انجام شد، افزایش نیروی متخصص بود که باعث افزایش رشد سریع هر بخشی شد. فلایتیو در قدمهای بعدی سراغ توسعه زیرساخت فنی و بخش پشتیبانی رفت.
برای مثال مشتریان میتوانند بدون در نظر گرفتن سرعت اینترنت و در هر موقعیتی با شمارهگیری به بخش گویا متصل شده و با وارد کردن کد بلیت خود، درخواست استرداد را ثبت کنند. بلافاصله جریمه کنسلی و مقدار مبلغ استردادی اعلام شده و در صورت تأیید، بلیت هواپیما کنسل میشود و مابقی پول به حساب شخص واریز خواهد شد.
افزایش چشمگیر سفرها و فروش
همانطور که پیشبینی میشد، پس از گسترش تزریق واکسن کرونا در کشور، میل و درخواست سفر هم افزایش پیدا کرد. احسان داوودی در جایی از صنعت گردشگری بهعنوان «فنری جمعشده» یاد کرد. این مسئله با گذر زمان بیشتر خود را نشان داد و زمستان ۱۴۰۰ فصلی بود که فلایتیو بالاخره بازگشت گسترده سفر در کشور را مشاهده کرد.
در همین بازه زمانی آنها شاهد رشد پنجبرابری فروش بلیت بودند و با کمپینهای مختلف از جمله کمپین ۳۶۰ درجه «با فلایتیو سفر کن» تلاش کردند تا سهم بیشتری از بازار در حال بازگشت را کسب کنند.
سال ۱۴۰۰ سالی پر از توسعه، بازسازی و رشد برای فلایتیو بود و انتظار دارند در سال جدید و قرن جدید، با افزودن خدمات نو، تجربه مسافران را بهبود بخشند و به کشف دنیایی ناشناخته کمک کنند.