کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روایتی از سیم‌کارت‌هایی که اختلاف اسنپ و تپسی را به شورای رقابت کشاند / رویه اسنپ کماکان ضدرقابتی، اما معاف از پرداخت خسارت

اوایل سال جاری دو رقیب تاکسی اینترنتی یعنی تپسی و اسنپ بر سر مسئله خرید هزار سیم‌کارت توسط اسنپ با یکدیگر به مشکل خوردند.

در این ماجرا شورای رقابت به نفع تپسی رأی داد و اسنپ علاوه بر پرداخت خسارت، محکوم به رفتار ضدرقابتی شده بود. اما در رأی تجدید نظری که شورای رقابت صادر کرد، هرچند اسنپ از پرداخت خسارت معاف شد اما همچنان رفتار این شرکت ضدرقابتی دانسته شد و اسنپ در پاسخ به این ماجرا حق ارسال شکایت به دیوان عدالت اداری را برای خود محفوظ دانست.

پیش‌تر نگین انصاری، مدیر حقوقی تپسی، در گفت‌وگوی خود در فروردین‌ماه امسال با «کارنگ» در مورد جزئیات این اتفاق گفته بود: «ماجرا از این قرار بوده که در آذر و دی سال ۱۳۹۸، با هزار سیم‌کارت درخواست سفر در تپسی ثبت می‌شود و بلافاصله بعد از قبول سفر از طرف راننده این سفرها لغو می‌شود. ما به این تعداد بالای لغو سفر شک کردیم و در نهایت به دنبال پیگیری علت آن افتادیم.»

به گفته انصاری الگوی رفتاری تمامی این سفرهای لغوشده مانند یکدیگر بود. به‌علاوه اینکه تمامی این تماس‌ها از سوی شماره‌های شبیه به هم و در ساعات اداری با تپسی انجام می‌شد و در آخر سفرها لغو می‌شدند.

او همچنین اشاره کرده بود که بازاریابان میدانی اسنپ سعی داشتند رانندگان تپسی را به خود جذب کنند. شورای رقابت در پی این شکایات، علیه اسنپ و به نفع تپسی رأی می‌دهد.


دفاعیات اسنپ از خود چه بود؟


از ابتدای طرح این موضوع اسنپ از خود دفاع کرد و تمامی مواردی را که تپسی علیه این شرکت مطرح کرد، رد کرد. بعد از ادعای تپسی علیه اسنپ این شرکت تکذیبیه خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. اسنپ در دفاع از خود و توضیح خرید هزار سیمکارت گفته بود هیچ رویه‌ ضدرقابتی انجام نداده و با توجه به اینکه سیم‌کارت‌ها به‌صورت رسمی به نام شرکت اسنپ ثبت شده‌اند، اتهام استفاده از روش‌های ضدرقابتی برای جذب کاربر راننده به‌صورت مخفیانه کاملاً نادرست است.

اسنپ اعلام کرده بود سیم‌کارت‌های خریداری‌شده برای انجام تحقیقات بازار (رصد سرویس‌های داخلی شرکت و همچنین سایر شرکت‌ها) برای تدوین طرح‌های تشویقی، بهبود زمان پذیرش درخواست‌ها، بهبود نرخ پذیرش درخواست‌ها و موارد مشابه استفاده شده که به صورت مرسوم برای تحقیقات بازار توسط شرکت‌ها به کار گرفته می‌شود.

همچنین این شرکت در خصوص اتهام وارده دیگر تپسی علیه خود مبنی بر دزدیدن اطلاعات کاربران سفیر تپسی اعلام کرده بود: «باید در نظر گرفت که کاربران راننده، استخدام رسمی هیچ کدام از تاکسی‌های اینترنتی نیستند و برای فعالیت در ناوگان هر کدام از شرکت‌ها یا حتی فعالیت هم‌زمان در آنها حق انتخاب دارند. با توجه به اینکه اسنپ ۹۰ درصد سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده، تقریباً تمامی رانندگان تاکسی اینترنتی عضو ناوگان اسنپ هستند و بنابراین ادعای تلاش برای جذب رانندگان رقیب نمی‌تواند صحت داشته باشد.»

در این ماجرا حکم اولیه شورای رقابت به نفع تپسی بود و اسنپ موظف به پرداخت خسارت شد و همچنین رفتارش ضدرقابتی خوانده شد.


رفتار اسنپ همچنان ضدرقابتی خوانده می‌شود


مسئله مهم برای اسنپ، ضدرقابتی خوانده شدن رفتار این تاکسی اینترنتی علیه تپسی بود. اسنپ از سوی شورای رقابت همچنان به این رفتار محکوم است.

اما اکنون پس از گذشت چند ماه و چالش حقوقی بین اسنپ و تپسی، رأی شورای رقابت در خصوص رفتار ضدرقابتی اسنپ پایدار ماند، ولی اسنپ رسماً از پرداخت هرگونه خسارتی به رقیب خود معاف شده است.

بعد از حکم تجدید نظر شورای رقابت، اسنپ جوابیه‌‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه همچنان به ضدرقابتی دانستن رفتار خود از سوی شورای رقابت اعتراض دارد و حق مطرح کردن این شکایت در دیوان عدالت اداری را برای خود محفوظ می‌داند.

در متن جوابیه اسنپ آمده است: «در پی شکایت یکی از تاکسی‌های اینترنتی از شرکت اسنپ به شورای رقابت، در رأی تجدید نظر این شورا صراحتا تأیید شد که با توجه به میزان تأثیر عمل نام‌برده، اسنپ مشمول پرداخت خسارت مادی نمی‌شود. این رأی نشان می‌دهد سازوکار اسنپ تأثیر مالی بر کسب‌وکار طرف دعوی نداشته و به دنبال ایجاد خسارت نبوده است.»

در ادامه این جوابیه مطرح شده است: «از آنجاکه بخشی از رأی تجدید نظر همچنان بر رفتار ضدرقابتی اسنپ تأکید دارد، ضمن احترام به رأی شورای رقابت، این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که اعتراض خود را به این بخش از رأی به دیوان عدالت اداری ببریم. با استناد به رأی تجدید نظر و عدم تأیید پرداخت خسارت، مبرهن است که سند سیم‌کارت‌های مذکور به نام شرکت اسنپ بوده و در تحقیقات بازار مورد استفاده قرار گرفته است. اقدامات شرکت اسنپ در مسیر تحقیقات بازار کاملاً با رویکرد علمی و حرفه‌ای انجام شده و برای اهل فن روشن است که مرزبندی شفافی بین تحقیقات بازار و عمل ضد‌رقابتی وجود دارد.»

اسنپ در جوابیه خود در خصوص اتهامات مطرح‌شده ادامه داده است: «اتهام مطروحه در رابطه با تلاش برای جذب کاربران راننده یک تاکسی اینترنتی دیگر در حالی متوجه اسنپ شده که هیچ‌یک از کاربران راننده استخدام رسمی هیچ‌کدام از تاکسی‌های اینترنتی نیستند و برای فعالیت در ناوگان تمامی شرکت‌ها حق انتخاب وجود دارد. ازآنجاکه اسنپ بیش از ۹۰ درصد سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده، تقریباً همه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی عضو ناوگان این سامانه هستند و ادعای تلاش برای جذب رانندگان یک شرکت دیگر مستدل نیست. بالعکس این موضوع یکی از دغدغه‌های شرکت اسنپ در بازار رقابتی است که خوشبختانه شورای محترم رقابت تیزبینانه نسبت به این مهم حساسیت به خرج می‌دهد.»

در آخر نیز در جوابیه اسنپ مبنی بر پایبندی این شرکت به قوانین اشاره شده است: «در طول ۹ سال گذشته، تمرکز اسنپ بر پایبندی به قوانین و هموار کردن موانع پیش رو برای تمام تاکسی‌های اینترنتی بوده و از حواشی بازدارنده دوری کرده است. اسنپ پیشرفت بازار را در گرو تصمیمات و رفتارهای رقابتی سالم می‌داند تا به این ترتیب فرصت رشد در اختیار تمام بازیگران فعال این حوزه قرار گیرد. امید که همگی فعالان اقتصاد دیجیتال به این قول پایبند باشیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pusb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.