کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
راجع به حضور پستکس در نمایشگاه بگویید. نمایشگاه امسال را چگونه میبینید؟
نمایشگاه امسال باطراوتتر و حضور مردم پررنگتر است. تعداد بازدیدکنندهها بیشتر بود. همچنین امسال ماژولهای بیشتری را در نمایشگاه به نمایش گذاشتهایم؛ مثل ماژول امنیتو و خدمات پست سرد. کوریور سرویسهای بیشتری به سرویسهای ما اضافه شده است.
خیلی جالب بود که مشتریانی از عراق داشتیم و میخواستند از سرویس پست خارجی ما استفاده کنند تا بتوانند از این طریق از دیجیکالا خرید کنند. این اولینبار بود که حوزه صادرات خدمات لجستیکی را در این نمایشگاه دیدم. ما با یک شرکت دانشبنیان تفاهمنامهای را امضا کردیم.
این شرکت دانشبنیان روی یک دستیار صوتی کار میکند و ما میخواهیم این دستیار صوتی را به پستکسیار متصل کنیم. هدف از این کار تسهیل فرایند برای افراد نابینایی است که میخواهند کسبوکار خودشان را راهاندازی کنند.
دسترسی به سرویسهای پستی برای این افراد کار سختی است، اما با استفاده از این سرویس میتوانند مشخصات بسته پستی خود را از طریق ویس بگویند. در نهایت ما هم بهترین سرویسها را برای آنها ترتیب دهیم و آنها سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنند. تمام این مراحل بهصورت صوتی انجام میشود.
راجع به محصولات و فیچرهای جدیدی که در نمایشگاه رونمایی کردهاید، بیشتر توضیح دهید.
یکی از مهمترین فیچرها، شاپکس است. شاپکس مخصوص فروشگاههای اینستاگرامی و تلگرامی است. ما به فروشگاههای اینستاگرامی و تلگرامی که نگران مسدود شدن همیشگی این برنامهها هستند، یک وبسایت اختصاصی ارائه میدهیم. روی این وبسایت سرویس انبارداری و حسابداری وجود دارد. همچنین میتوانند با استفاده از این وبسایت ادمینها را کنترل کنند. این فیچر را راهاندازی کردهایم و در حال حاضر مشتری از آن استفاده میکند.
از فیچرهای دیگری که در این مدت راهاندازی کردیم، پست سرد یا پست بیولوژیک است. اساساً در کشور بستر مناسبی برای حملونقل نمونههای آزمایشگاهی بیولوژیک و پاتولوژی وجود ندارد. قبل از این، باید نمونههای آزمایشگاهی را در یک جعبه یونولیتی قرار میدادند و در آن یخ یا یخ خشک میریختند و ارسال میکردند؛ اما امروز با استفاده از این فناوری ساده و ناوگان پستکس و اتصال این ناوگان به سریعترین سرویس پستی ممکن، نمونههای آزمایشگاهی را در دمای ۴- و ۲۰- درجه به ۱۲۸ شهر کشور ارسال میکنیم و از مبدأ تا مقصد انتقال میدهیم و این نمونهها سالم و زنده میمانند.
روی سرویسهای دیگری هم داریم کار میکنیم. یکی از آنها امنیتو و بحث خریدوفروش امن است. پستکسیار را هم که مخصوص نابینایان است، راهاندازی کردهایم، اما میخواهیم هوش مصنوعی را هم به آن متصل کنیم تا تمام مراحل بهصورت هوشمند پیش برود.
این چند محصول و فیچر مشابه داخلی هم دارند؟ اگر مشابه داخلی برای این محصولات وجود دارد، مزیت رقابتی شما چیست؟
در ایران تاکنون ندیدهام کسی بهصورت رسمی خدمات پست سرد را ارائه دهد. در حوزه پستکسیار یا همان ثبت سفارش تلفنی هم هنوز در کشور ندیدهام کسی چنین کاری انجام دهد؛ اما در حوزه شاپکس شاید نزدیکترین رقیب به آن را بتوان پادرو دانست.
برای این محصولات جذب سرمایه داشتهاید؟
با توجه به اینکه پستکس هم خانه خلاق، هم مرکز رشد و هم شتابدهنده است، تاکنون تمام این ماژولها توسط افراد خلاقی که در اکوسیستم پستکس هستند و سرمایهگذاری مستقیم هلدینگ پستکس راهاندازی شدهاند. ولی احتمالاً بهزودی در مورد یک سرمایهگذاری بزرگ اطلاعرسانی میکنیم.
در این مدت کوتاه این محصولات چقدر مخاطب و مشتری جذب کردهاند؟ استقبال از این محصولات چگونه بود؟
خیلی خوب. من احساس میکنم حوزه لجستیک در کشور ما ظرفیت دهها پستکس دیگر را هم دارد. من آرزو میکنم زودتر رقبای خود را در بازار ببینیم.
از زمانی که شاپکس راهاندازی شده، حدود ۳۰۰ فروشگاه اینستاگرامی به آن اضافه شده است. حدود دو ماه و نیم است که از راهاندازی این محصول میگذرد و حدود ۱۲۰ هزار ترافیک از آن دریافت کردهایم.
حدود ۲۰ روز از راهاندازی پستکسیار میگذرد و چون اطلاعرسانی زیادی در مورد آن انجام نشده، فعلاً حدود هزار سفارش در آن ثبت شده است، اما همین اعداد هم ما را بسیار خوشحال کرده است.
امنیتو هم مدتهاست که بهطور غیررسمی در بدنه خود پستکس فعال است و عملاً یک سرویس تکمیلی محسوب میشود.