کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
تقاضا برای سفرهای هوایی تفریحی در اروپا به بهبود وضعیت خردهفروشی پس از همهگیری کمک کرده، به طوری که عملکرد فروش مناطق اروپا، خاورمیانه و آفریقا در حال حاضر در مقایسه با زمانهای پیش از همهگیری، با قاره آمریکا برابری میکند. در همین حال خردهفروش مسافرتی – فرودگاهی معاف از مالیات «دافری» در حال تلاش در جهت ایجاد یک مدل خردهفروشی جدید برای ایالات متحده است.
دافری که در حال حاضر کمی بیش از ۲۰۰۰ فروشگاه باز دارد و اکثریت قریب به اتفاق آن در نیمکره غربی است، شاهد افزایش گردش مالی در سه ماهه سوم سال بود و به ۱۲/۲ میلیارد فرانک سوئیس (۰۹/۲ میلیارد دلار) در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ رسید. به لطف بازگشت سفرهای هوایی اروپا، افزایش فروش در فروشگاههای معاف از گمرک در سراسر قاره، بهویژه در بازارهای توریستی مدیترانه مؤثر بوده است.
مسافران تعطیلات تابستانی با وجود اختلال در پروازها و کاهش ظرفیت در سراسر فرودگاه های اروپایی در این دوره، با هجوم به مقصدهای تفریحی مانند ترکیه، یونان و جنوب اروپا، به افزایش ۸۶ درصدی پروازهای منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا کمک کردند. خاور میانه و آفریقا نیز با توجه به بازار دوره همهگیری، عملکرد خوبی داشتند.
خاویر روسینیول، مدیرعامل گروه دافری در بیانیهای گفت: «ما همچنان شاهد تقاضای فزایندهای در سه ماهه سوم بودیم. بهویژه مقاصدی در منطقه مدیترانه، جنوب اروپا، خاورمیانه، آمریکای مرکزی و دریای کارائیب، عملکرد ما را هدایت میکردند.»
وی افزود: «ایالات متحده همچنان قوی است و کشورهای آمریکای جنوبی معاملاتی خوبی داشتهاند. ما حتی شاهد افزایش فعالیت در آسیا و اقیانوسیه بودیم، بهویژه در استرالیا و بخشهایی از آسیای جنوب شرقی.»
در حالی که آسیا و اقیانوسیه بالاترین رشد سالانه را برای هر منطقه در سه ماهه ثبت کرد و ۵۰ میلیون دلار درآمد داشت، در مقابل ۱۹/۱ میلیارد دلار اروپا و ۸۰۳ میلیون دلار آمریکا در مدت مشابه عملکرد فوقالعادهای نیست. مهمتر از آن، هنگام مقایسه روند بهبود منطقهای در مقایسه با سال ۲۰۱۹، اروپا، خاورمیانه و آفریقا و قاره آمریکا تقریباً به طور کامل در سه ماهه سوم به ترتیب ۹/۹۳ درصد و ۸/۹۳ درصد بهبود یافتند، در حالی که آسیا و اقیانوسیه با ۳۱ درصد، راه درازی پیش رو دارند.
آیا شروع قدرتمند فصل تعطیلات ادامه خواهد داشت؟ روسینیول گفت که حتی با وجود عوامل منفی مختلفی که میتواند بر سفر و قدرت خرید بدون عوارض گمرکی تأثیر بگذارد، مثل افزایش تورم، قیمت انرژی، نوسانات ارز خارجی و عدم قطعیتهای ژئوپلتیکی مانند جنگ روسیه و اوکراین، همچنان شاهد تقاضای قوی در بازار هستیم.
برآوردهای ماه اکتبر در «اروپا، خاورمیانه و آفریقا» و «آمریکا»، افزایش فروش دافری را ۱۰۱ و ۹۴ درصد نشان میدهد. این یک شروع خوب برای سه ماهه چهارم است، اگرچه ممکن است عوامل خارجی ذکرشده به فصل تعطیلات کشیده شوند. بنابراین دافری محتاطانه عمل کرده و گردش مالی کل سال را حدود ۵۶/۶ میلیارد دلار پیشبینی کرده که کمی کمتر از ۷۳/۸ میلیارد دلاری است که در سال ۲۰۱۹ تولید کرده بود.
روسینیول به سرمایهگذاران یادآوری کرد که استراتژی پنجساله «مقصد ۲۰۲۷» شرکت بهشدت بر مسافران متمرکز خواهد بود. او گفت: «ما کاملاً مسافرمحور خواهیم بود. این امر بر خردهفروشی فیزیکی ما تأثیر میگذارد و ترکیب با اتوگریل برای آوردن غذا و نوشیدنی به فرودگاه استراتژیک است.»
قرارداد با اتوگریل که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بسته میشود، به دافری که مالک هادسون است، رهبری بازار خردهفروشی مسافرتی آمریکا را میدهد. با توجه به این گسترش بازار، دافری گفته که در حال تعامل با فرودگاههای منطقه در زمینه خردهفروشی ترکیبی سفر و غذا و نوشیدنی است. اگر مذاکرات موفقیتآمیز باشد، این امکان وجود دارد که این شرکت بهزودی یک مدل خردهفروشی ترکیبی جدید را معرفی کند.