کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اخیراً مدیر بخش امنیت توییتر در یک افشاگری ۷۰ صفحهای رازهای زیادی از این کسبوکار را روی دایره ریخته است! مدیری که ادعا کرده در توییتر مشکل حاد مدیریت وجود دارد و معلوم نیست این شبکه پرمخاطب اجتماعی را چه کسی و چطور اداره میکند. اگرچه برخیها میگویند این آدم با تحریک ایلان ماسک و برای فشار آوردن به دادگاهی که بر سر خرید توییتر در جریان است، این حرفها را زده، اما بخشهایی از افشاگریهای او نکات قابل تأملی برای آنان دارد که اهل تفکرند!
جک دورسی یکی از اسطورهها و اعجوبههای دنیای وب است؛ حداقل سالهاست که اینگونه معرفی میشود. کسی که دست به هر چه بزند، طلا میشود و شیوههای عجیب مدیریتیاش برای خیلیها از جمله جویندگان موفقیت در داخل کشور، جملاتی مقدس و آسمانی هستند در مسیر راهاندازی کسبوکار.
اما حالا با سندهایی که به بیرون درز کرده، مشخص شده، جک نهتنها یک مدیر کارکشته و کاربلد نیست، بلکه معمولاً غیبتهای طولانی در کار داشته، در مواقع بحرانی قدرت اتخاذ تصمیمات قاطع را نداشته و از همه مهمتر به جای توجه به برخی هشدارهای مهم امنیتی در کسبوکار، بیشتر بهدنبال تمرین یوگا و یادگیری طراحی لباس بوده است!
حالا اینها چه اهمیتی دارند؟! شاید با خود بگویید دست از عناد بردار و موفقیتهای چشمگیر جک را ببین. چه فرقی میکند که طرف دنبال مد و مدبازی بوده یا دنبال یوگا؟ وقتی شرکتی چون توییتر را ساخته، یعنی کار و روش و سلوکش درست بوده! اما واقعیت تماماً این نیست.
توییتر در لبه یکی از بزرگترین بحرانهای خود قرار دارد و اوضاع برای کسبوکاری که جک راه انداخته (البته او چند سالی است که مدیرعامل نیست) بر وفق مراد نیست. اما موضوع من کسبوکار و اوضاع امروز توییتر نیست. موضوع اسطورهسازی از چهرههایی است که چیزهای درست و دقیقی از آنها نمیدانیم.
موضوع این است که در دنیای کسبوکار ایران در چند سال اخیر موج مخربی راه افتاده از لفاظی به جای کار واقعی؛ ردیفکردن جملات قصار استیو جابز و جک دورسی و وارن بافت و دیگران درباره میانبرهای موفقیت. آش آنقدر شور شده که رسانههای تخصصی هم در دام این بلا افتادهاند.
مخاطب حیران و سرگردان ایرانی مدام با دهان باز در حال خواندن فرمولهای موفقیت در صفحات زرد اینستاگرامی آن هم از زبان بنیانگذاران گوگل و مایکروسافت و توییتر و… است. اسناد جدید نشان داد که اینها هم آدمها و مدیرانی از جنس بقیه هستند. با همان ضعفها و کمکاریها و خطاها و اینکه راز موفقیت، آن هم در جامعه بلاخیز ایران با راز موفقیت جک و ایلان ماسک و بیل گیتس و سایر رفقای مولتیمیلیاردر سیلیکونولی خیلی فرق دارد.