کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

زتا؛ جدیدترین هندی باشگاه تک‌شاخ‌ها

دومین بازار اینترنتی بزرگ جهان یک استارتاپ قدرتمند را به صنعت فین‌تک‌ معرفی کرده است

زتا (Zeta)، استارتاپی که به بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک کمک می‌کند محصولات خود را عرضه کنند، جدیدترین استارتاپی است که چند گام بیشتر با تک‌شاخ شدن فاصله ندارد. استارتاپ‌های تک‌شاخ استارتاپ‌هایی هستند که توانسته‌اند به ارزش یک میلیارد دلاری برسند.
زتا را باوین توراخیا، کارآفرین باسابقه هندی، تأسیس کرده است.

توراخیا در سال 1979 در بمبئی متولد شده و شرکت‌های زیادی از جمله فلاک، ردایکس و زتا را ایجاد کرده است. در برخی از رده‌بندی‌ها او در رتبه 95 ثروتمندترین شخصیت‌های هند قرار گرفته است. زتا به بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک APIهای آماده برای همه امور بانکی و پلتفرم‌ پردازش تراکنش عرضه می‌کند. این شرکت در سال 2015 تأسیس شد. ارزش این شرکت همین چند ماه پیش از 250 میلیون دلار گذشت.

با استفاده از زتا، بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک می‌توانند راحت‌تر از گذشته با هم تعامل داشته باشند. ایده‌ای که زتا دارد این است که بانک‌ها که عمدتا به فناوری‌های قدیمی متکی هستند، زمان و تخصص لازم را برای بهبود تجربه صدها میلیون نفر از مشتریان و شرکت‌های فین‌تکی که با آن‌ها کار می‌کنند، ندارند.

توراخیا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که «بانک‌ها در دهه 1980 میلادی مانده‌اند. بسیاری از آن‌ها هنوز از زبان برنامه‌نویسی کوبول استفاده می‌کنند. آن‌ها در بهبود تجربه مشتریان ضعیف عمل می‌کنند و نهایت کاری که بانک‌ها در این زمینه انجام می‌دهند، این است که برای جبران کاستی‌هایشان با ده‌ها شریک فناوری همکاری کنند.» توراخیا معتقد است تا به امروز کسی به فکر ساختن استارتاپی نیفتاده بود که بتواند همه خدماتی را که بانک‌ها نیاز دارند، بهتر از خود بانک‌ها انجام دهد.

بانک‌هایی که مجوز ارائه خدمات مالی به مشتریانشان را دارند، از APIهای شرکت زتا برای صدور کارت‌های اعتباری، کارت‌های بدهی و وام استفاده می‌کنند. خدماتی که زتا می‌دهد باعث می‌شود مشتریان تجربه خوشایند‌تری در استفاده از خدمات بانکی داشته باشند. به گفته توراخیا: «امروز زتا هر نوع خدمات مالی که فکرش را می‌کنید، می‌تواند انجام دهد.»


این استارتاپ امروز به 10 بانک و 25 شرکت فین‌تک خدمات می‌دهد و قصد دارد برای جذب مشتریان بیشتر سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد. سرمایه‌گذاری در زتا یکی از آخرین فعالیت‌های «سافت‌بانک ویژن» (SoftBank Vision) در هند است. سافت‌بانک ویژن شرکت بزرگ چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در توکیو ژاپن قرار دارد. این شرکت سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه‌های مختلفی چون فناوری، انرژی و استارتاپ‌ها داشته است.

به گفته مونیش وارما، یکی از مدیران شرکت سافت‌بانک «حجم بازار نرم‌افزارهای بانکی در سطح جهان 300 میلیارد دلار است. بسیاری از بانک‌ها همچنان از تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کنند که از نظر مشتریانشان بسیار قدیمی است و بر تجربه کاربری و مشارکت آن‌ها تأثیر می‌گذارد.»


زتا چهاردهمین استارتاپ هندی است که امسال وارد باشگاه تک‌شاخ‌ها می‌شود و به همین خاطر است که شرکت‌های بزرگی چون تایگر گلوبال، فالکن اج و سافت بانک سرمایه‌گذاری‌های خود را در هند افزایش داده‌اند. هندوستان دومین بازار اینترنتی بزرگ جهان را دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bla7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.