کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
صنعت غذا هر روز در حال جذب سرمایه خطرپذیر بیشتری است. استارتاپهای حوزه غذا، بهخصوص آنها که در بخش دریافت و تحویل سفارشها فعال هستند، از دید سرمایهگذاران اروپایی همچنان گزینههای جذابی محسوب میشوند. در ماه گذشته میلادی بیش از پنج استارتاپ این حوزه فقط در اروپا موفق به جذب سرمایه شدند.
«آلو» (allO) استارتاپ مستقر در مونیخ ۱.۴ میلیون یورو سرمایه اولیه جذب کرده است. این دور از جذب سرمایه این استارتاپ آلمانی توسط سرمایهگذاری خطرپذیر کینونچر که یک ویسی هلندی_انگلیسی است، رهبری میشود. این ویسی سابقه سرمایهگذاری روی پورتال سفارش غذای Takeaway را دارد که یک کسبوکار دلیوری مستقر در آمستردام است؛ کسبوکاری که اکنون با استارتاپ JustEat ادغام شده است.
به غیر از این ویسی، این مرحله از جذب سرمایه آلو توسط سرمایهگذاران فرشته دیگر، از جمله «مارتین اندرل»، رئیس هیئتمدیره شرکت دلیوری هیرو نیز حمایت شده است.
آلو، آنگونه که مدیران آن گفتهاند، میخواهد خود را از پلتفرمهای مدیریت رستوران مستقر در آلمان متمایز کند. این استارتاپ روی برخی نقاط چالشی و دردناک این صنعت تمرکز کرده که گویا دیگران توجه چندانی به آنها ندارند. مدیران این استارتاپ ادعا دارند که برخی رقبای آنها، بیجهت سختافزارهای غیرضروری را به رستورانها میفروشند یا رستورانها را با قراردادهای چندساله قفل کردهاند تا برای خودشان سود کسب کنند.
«بندیکت فون لوینسکی»، «کانکان لیو» و «تئودور روپی»، بنیانگذاران این استارتاپ قصد دارند ابزارهای نرمافزاری موجود در آشپزخانههای رستورانها را حذف کنند و آنها را با یک کارتخوان مبتنی بر سفارش «غذا» که به منوی غذاخوری و سفارشهای مستقیم مشتری متصل شده، جایگزین کنند.
غذاخوردن در خارج از خانه بخش مهمی برای استارتاپها شده و هر روز خبرهای زیادی درباره جذب سرمایه در این حوزه منتشر میشود. برای نمونه دو استارتاپ CoverManager و Ordelion در وین در حال گسترش خدمات سفارش انبار آشپزخانه هستند.
آلو معتقد است نیازهای کشورهای گوناگون قاره اروپا بسته به فرهنگ آنها متمایزند و کسبوکارها باید این نیازها را در نظر بگیرند. آنها میگویند مشتریان آلمانی صنعت غذا مانند دیگر اروپاییان از خدمات این حوزه استفاده نمیکنند و این جایی است که آنها تمایزهایشان را تعریف کردهاند.
تیم مؤسس این استارتاپ میگوید که یک فروشگاه اپلیکیشن شخص ثالث را نیز در برنامه خود گنجاندهاند که بهطور خودکار به رابطهای تحویل غذا متصل میشود؛ رابطهایی که استارتاپهایی چون Wolt و Lieferando، یکی به JustEats و دیگری به UberEats تعلق دارد.
آلو همچنین به جای اصرار بر رستورانهایی که از پایانههای کارتخوان مبتنی بر گوشیهای هوشمند استفاده میکنند، تأکید کرده از پرداختهای نقدی هم پشتیبانی خواهد کرد. آلو اعتقاد دارد پول نقد همچنان در آلمان حاکم است. حتی پس از شیوع ویروس کرونا در پرداختهای غیرتماسی، گزینه استفاده از سکه و اسکناس بهویژه برای فروشندگان غذاهای سنتی محبوبتر هم شده است. انتظار میرود این پول اولیه به توسعه آلو در بخش منابع انسانی کمک کند؛ چراکه فعلاً تعداد کارمندان آن فقط چهار نفر هستند.