کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
همه کسانی که بهنوعی خدماتشان را بر بستر وب یا اپلیکیشن ارائه میدهند، در نقطهای مشخص و برای بهبود فرایند توسعه ترافیک خود به این سؤال میرسند که آیا بهتر است محصول آنها برای همه کاربرانشان یک شکل باشد یا محصول برای هر کاربر نمایش یکتا و بر اساس رفتار آن کاربر داشته باشد.
خوشبختانه امروز و به لطف دادهها مشخص شده که شخصیسازی میتواند رمز موفقیت یک کسبوکار باشد. در این حالت هر اطلاعاتی مهم است. اگر بدانیم کاربر از کدام منطقه آمده، سوابق خرید، جنسیت یا حتی علایقش چیست، میتوانیم او را بیشتر بفهمیم و این درک بیشتر به ما کمک میکند که محصولی شخصیسازیشده برایش بسازیم.
اما چرا باید شخصیسازی (Customization) انجام داد؟ برای «فروش» بیشتر یا افزایش نرخ تبدیل! ما شخصیسازی میکنیم تا کاربر در محصول ما رها و گم نشود، اما تضاد اینجاست که در شخصیسازی برای هر کاربر یک راه یکتا شکل خواهد گرفت. شخصیسازی یک هدف دارد و آن هم هدف نهایی کسبوکار شماست.
اگر چیزی میفروشید باید سیستم را طوری بچینید تا کاربر در راحتترین حالت به چرخه خرید شما هدایت شود. کسبوکارها از فاکتورهای مختلف و مهم گرفته تا کوچکترین سلایق کاربر برای شخصیسازی محصولشان استفاده میکنند. کوتاهکردن چرخه فروش و افزایش وفاداری کاربر، دیگر دلایل برندها برای شخصیسازی هستند.
شخصیسازیِ محصول طراحی یک پروسه و تجربه یکتا برای هریک از کاربران شماست. این پروسه میتواند بر اساس علایق، دادههای گذاشته یا اطلاعات جمعیتشناسی باشد. چه تغییراتی میتوانید ایجاد کنید؟ ایجاد یک سیستم پیشنهاددهی بر اساس رفتارهای گذشته کاربر و اضافهکردن بخشی مانند «برای تو» به ویترین محصولاتتان ایده خوبی است.
بعدی؟ کاربران خود را بر اساس رفتارشان دستهبندی کنید، با آمار بسنجید که هر دسته چقدر زمان طلایی برای خرید به شما میدهد، هر کدام را در مسیری به همان وسعت قرار دهید و یک راهبر (Account Manager) برای او اختصاص دهید. دقت کنید که شخصیسازی هوشمند سیستم شما با تغییراتی که کاربر میتواند برای خودش روی محصول ایجاد کند متفاوت هستند.
بسیاری از اپلیکیشنها به شما این قابلیت را میدهند تا رنگ تم یا حتی زبان آنها را تغییر دهید. این یک قابلیت خوب است و تجربه کاربر را خوشایند میکند، اما تجربهای مشترک بین همه کاربران شماست و ما در شخصیسازی هوشمند محصول به دنبال ساخت تجربه یکتا هستیم. اگر هنوز رفتار شما با کاربر تازهوارد و کاربر وفادار قدیمی یکی است، باید به فکر تغییر باشید.
شما این فرصت را دارید که رفتاری جاری (Dynamic) با کاربر داشته باشید. ممکن است محصولی که شما برای کاربران ارائه میدهید یکسان باشد، اما رفتار آنها برای رسیدن به آن یکسان نیست. آنها با روشهای مختلفی جذب شدهاند، اطمینانشان جلب شده و حتی وفادار ماندهاند. اگر بیشترین فروش را از آنها میخواهید، این محصول یکسان را با روشی یکتا به آنها نفروشید، بلکه به تعداد کاربرانتان راه طراحی کنید و طی تجربهای یکتا و شخصیسازیشده پیشنهادتان را ارائه دهید.
در آخر شخصیسازی عملیاتی دائمی از دادهکاوی، جستوجو و توسعه تجربه کاربری است و اگر از برندی خدمات شخصیسازیشده خوبی دریافت میکنید، تیمی قوی شامل این تخصصها پشت آن حضور دارد