کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اینستاگرام یا یوتیوب؟ بازاریابها مدتهاست که با این سؤال مواجه هستند و تا اینجای کار هم به نظر واحدی نرسیدهاند اما با اینحال گویا وزنه اینستاگرام در موضوع اینفلوئنسر مارکتینگ کمی سنگینتر از یوتیوب است.
بر اساس گزارشهایی که در خصوص بازاریابی در یوتیوب و اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است، بیشتر بازاریابان قصد دارند در سال جدید بیشتر هزینههای بازاریابی اینفلوئنسر خود را به اینستاگرام اختصاص دهند.
همین مسئله باید به معضل اینستاگرام و یوتیوب پایان دهد، درست است؟ نه دقیقاً! برای اینکه به این سؤال پاسخ دقیقتری بدهیم، باید نگاهی به آمارها بیندازیم. اینستاگرام بیش از یک میلیارد نفر کاربر دارد و میانگین نرخ تعامل در آن ۵ درصد است. میانگین نرخ پست در اینفلوئنسرها ۱۰ دلار به ازای هر هزار فالوئر است و میانگین تعداد لایکها در حسابهای تأثیرگذار، ۱۷۷۵ است.
در یوتیوب نیز تعداد کاربران بیش از دو میلیارد نفر است و میانگین نرخ تعامل آن ۲۰ درصد است. میانگین نرخ پست اینفلوئنسر، ۲۰ دلار به ازای هر هزار فالوئر است و میانگین تعداد بازدید برای ویدئوهای اینفلوئنسرها، ۲۵۸۶۷. یوتیوب امکان دسترسی به دو میلیارد کاربر را میدهد، محتواهای یوتیوب معمولاً همیشه سبز، جستوجوگرپسند و دارای طول عمر طولانی است.
بنابراین، یک ویدئوی حمایتشده از یوتیوب میتواند برای یک برند معجزه کند. البته این کار بیشتر از تولید محتوا برای رسانههایی مانند استوری اینستاگرام هزینه خواهد داشت. با این حال، استوریهای اینستاگرام گذرا هستند، حتی اگر تولید محتوا بسیار مقرونبهصرفهتر از یوتیوب باشد.
بیش از یک میلیارد کاربر هر ماه در اینستاگرام فعال هستند، چراکه یک پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ همهکاره است و در انتخاب قالبهای محتوا آزادی بیشتری میدهد. هایلایتها و IGTV جذابیت اینستاگرام را به عنوان یک پلتفرم بازاریابی تأثیرگذار افزایش داده است.
در نتیجه انتخاب میان این دو پلتفرم وابستگی مستقیم به هدف کسبوکار دارد.