کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
حالا که کرونا بهمرور در حال محو شدن است، جهان آماده است تا دوباره مسیر خود را از جایی که متوقف شده از سر بگیرد. حوزه گردشگری و سفر از سال ۲۰۱۹ تغییر کرده است. اما اینکه چگونه تغییر کرده، پرسش بزرگی است. سوراب باتناگار، یکی از بنیانگذاران آلیک میگوید: «توسعه و پذیرش تجارت اجتماعی باید انقلاب جدید باشد. اگرچه از سال ۲۰۱۹ تغییرات بسیاری با تأثیرات خوب و بد ایجاد شده و تجارت اجتماعی ایده تازهای نیست، اما مدلهای کسبوکار و ابزارهایی که از سفرسازان حمایت میکند، توجه لازم را دریافت کرده و درک راهکارهای خلاقانه میتواند به اقتصاد خالقان کمک کند.»
تجارت اجتماعی پیش از این صنایعی همچون مد، آشپزی و سبک زندگی را دگرگون کرده و حالا وقت آن رسیده که تأثیر خود را در کل اکوسیستم سفر از جمله تورها، برنامههای سفارشی سفر و انجام رزروها بگذارد. در این میان برندها، اینفلوئنسرها و افرادی که به هیچ کسبوکاری وابسته نیستند، مدتهاست که بخشی از چشمانداز رسانههای اجتماعی هستند، سفر را تبلیغ میکنند و داستانهایی درباره سفر ایدهآل به اشتراک میگذارند. پرسش اینجاست که تولیدکنندگان چگونه میتوانند از تعطیلات سود برده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند؟ آیا صنعت سفر آماده چنین تجارتی (تجارت اجتماعی) شده است؟
یک دیدگاه این است که اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی نباید به عنوان یک معیار در تجارت اجتماعی باشد، بلکه تنها میتواند یک هدف در حوزه بازاریابی باشد. پیشبینی میشود درآمدهای تجارت اجتماعی از ۴۹۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱.۵ هزار میلیارد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.
چالشهای امروزی سفر
مسافران عادی این روزها با مسئله اضافهبار مواجه هستند. رفتن به تعطیلات باید به جای یک فعالیت استرسزا، لذتبخش باشد. از جستوجو در شبکههای اجتماعی برای پیدا کردن یک سفر ایدهآل تا رسیدن به تخفیفها و پیشنهادهای یک برنامه ایدهآل. با این حال، اگر این کار دشوار است به این معناست که همه از یک برنامهریز سفر استفاده نمیکنند و شاید از عهده آن برنمیآیند.
شاید تجارت اجتماعی بهترین گزینه برای چنین وضعیتی باشد تا جامعه بتواند برنامههای سفر مبتنی بر هوش مصنوعی و از پیش ساخته را ایجاد کند و از آن لذت ببرد. در حقیقت با تجارت اجتماعی میتوان به کاربران این امکان را داد که نظرات، پیشنهادها و قصه افراد را مرور کنند و به برنامههای سفر و توصیهها دسترسی داشته باشند.
بسیاری از شرکتها با فعال کردن خرید دیجیتالی محصولات، فرایند برنامهریزی را آسان کردهاند. مداخله اجتماعی با کمک خلاقیت و نبوغ افراد، تا حدی باعث شده تا مشتری با مرور محتوای سفر به اشتراک گذاشته شده، تجربیات مرتبط را با توجه به سلیقه خود انتخاب کند.
در غیاب یک پلتفرم یکپارچه سفر اجتماعی، کاربر در طول چرخه رزرو از یک پلتفرم به دیگری میرود و علاقه و زمان ارزشمند خود را از دست میدهد. تجارت اجتماعی در سفر، میتواند صنعت سفر را دموکراتیزه کرده و برندهای کوچک و بزرگ را قادر سازد به مخاطبان زیادی دست یابند. در این صورت مسافران هم میتوانند با تعاملات ارزشمند، در زمان خود صرفهجویی کرده و تجربه کاربری یکپارچهای را داشته باشند.