کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جوکر دوبرابر رشد می‌کند

با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون‌دلاری

استارتاپ تحویل فوری «جوکر» در برزیل با رشد دوبرابری مواجه می‌شود، زیرا ۵۰ میلیون دلار از ارزش ۱.۳ میلیارد دلاری این استارتاپ تضمین شده‌‌ است.

پس از چند ماه چالش‌برانگیز که به دلیل بسته‌شدن بازارها ایجاد شده‌ بود، شرکت تحویل فوری مواد غذایی جوکر به تک‌کرانچ گفت که حدود ۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری سری C با ارزش‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری را جذب کرده ‌است. او اضافه کرد: «این شرکت در برزیل به سود ناخالص مثبت رسیده‌ و در حال بازگشت به این وضعیت است و انتظار می‌رود تا سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ به سوددهی کامل برسد.»

برزیل بازار بزرگی برای تحویل فوری خواربار است و از سال ۲۰۱۹ به طور متوسط ۳۲ درصد در حال رشد بوده‌ و در مجموع در سال ۲۰۲۲ بیش از سه میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده ‌است.

رالف ونزل، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل جوکر به تک‌کرانچ گفت: «این یک جذب سرمایه بزرگ از نظر ارزش‌گذاری نیست؛ بلکه با وجود اصلاحات بازار نشان‌دهنده این است که ما توانسته‌ایم کشش را برای رشد و سودآوری بیشتر ایجاد کنیم. ما از این واقعیت خوشحالیم که دور سری C را بسته‌ایم و ارزش آن از سوی سرمایه‌گذاران جدید و فعلی افزایش یافته ‌است.»

سرمایه‌گذاری جدید توسط سرمایه‌گذاران موجود، از جمله «جی اسکوارد»، «جی‌جی وی‌کپیتال»، «تایگر گلوبال منیجمنت» و «اچ‌وی‌کپیتال» جذب شده‌ است. در مجموع، جوکر از زمان تأسیس در سال ۲۰۲۱، ۴۸۰ میلیون دلار سهام و سرمایه جذب کرده ‌است.

ونزل به دنبال بودجه جدید رفت تا مطمئن شود که یک طرح تجاری با بودجه کامل را در اختیار دارد و می‌تواند کاملاً به خود اتکا کند و به وابستگی بیشتر به سرمایه خارجی نیازی ندارد.

این سرمایه‌گذاری در سال گذشته شبیه به یک ترن هوایی برای این شرکت بوده ‌است. «اینفورمیشن» در گزارش خود اعلام کرد که جوکر ماهانه ۱۰ میلیون دلار ضرر می‌دهد و ونزل نیز این خبر را تأیید کرد و گفت که این شرکت «هنوز ضرر می‌کند»، اما این رقم شامل کشورها و شهرهایی می‌شود که دیگر در آنها فعالیت نمی‌کند؛ بنابراین زیان جوکر در حال حاضر به میلیون‌ها دلار در هر ماه کاهش یافته ‌است.

جوکر در آوریل گذشته به وضعیت سود ناخالص رسید، اما در محیط اقتصادی چالش‌برانگیز که بخش تحویل فوری مواد غذایی را حسابی تحت تأثیر قرار داد، قرار گرفت.

این امر تا حدی ناشی از بازگشت مردم به خرید خواربارفروشی‌ها با کاهش همه‌گیری، کاهش سرعت سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز و جنگ در اوکراین است. به این ترتیب، در ابتدای تابستان ۲۰۲۲، این شرکت دلیل اعلام تعطیلی تحویل در نیویورک و بوستون خود را «بی‌اطمینانی اقتصادی جهانی» عنوان کرد.

سپس در این ماه، پس از بسته‌شدن مکان‌های قبلی در مدلین و سانتیاگو شیلی در ماه نوامبر، رسماً کلمبیا را ترک کرد. در حال حاضر این شرکت در برزیل، مکزیک و پرو به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ونزل در حال بررسی گزینه‌های استراتژیک برای بازار است تا تمرکز خود را بر بازار برزیل تقویت کند. ونزل گفت: «جوکر بهترین شانس را برای متعادل کردن رشد و سودآوری دارد و بیشتر شبیه به «برنده بیشتر بازار را می‌گیرد» است.»

او در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان به آینده جوکر خوش‌بین بود، در حالی که بخش تحویل فوری مواد غذایی در حال حاضر به طور گسترده‌ای به چالش کشیده شده‌، گفت که این به تعادل متفاوتی بین رشد بلندمدت و سوددهی کوتاه‌مدت و همچنین تمرکز شرکت بر سودآوری در گستره جغرافیایی بستگی دارد؛ «بنابراین ما تصمیم گرفتیم به طور کامل بر جغرافیایی تمرکز کنیم که با این انتظارات مطابق است و در مسیر روشنی برای سودآوری قرار دارد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pxqg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.